The English Patient (1996)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Anthony Minghella
met Juliette Binoche, Ralph Fiennes en Kristin Scott Thomas

Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt een vliegtuig met twee personen neergeschoten boven de woestijn. Alleen de piloot, Laszlo de Almásy, overleeft maar loopt ernstige brandwonden op. Nomaden brengen hem naar een ziekenhuis, waar hij niet in staat lijkt om te zeggen wie hij is. Hij komt bekend te staan als The English Patient en verpleegster Hana ontfermt zich over hem. Tijdens hun gesprekken ontvouwt zich langzaam de ware toedracht tot het ongeluk.

avatar van Gooly
De eerste twintig minuten heb ik vol belangstelling en warme verwachtingen zitten kijken.
De tweede twintig minuten heb ik wat verbaasd zitten wachten wanneer het nu echt ging beginnen
De derde twintig minuten heb ik puur op karakter uitgezeten
Jeetje wat een langdradige slaapverwekkende film was dat.

avatar van Decec
Jammer... verschillende personen hebben eigen smaak...

avatar van Gish
Gooly schreef:
De vierde twintig minuten en de rest daarna heb ik slapend doorgebracht. In bed.Jeetje wat een langdradige slaapverwekkende film was dat.

Jammer, heb je net de clou gemist. Volgende keer kopje espresso.

avatar van Angelo2
Tja ik ken ook mensen die hem langdradig vonden. Die kunnen beter gewoon actiefilms met Jason Statham kijken met lekker veel actie. Vallen ze niet in slaap. Ik merk wel hoe ouder ik wordt hoe meer ik dit soort films ga waarderen waarvan ik vroeger niets aan zou vinden,

Nog nooit heeft een film mij zo geraakt in het afbeelden van alle kanten van de liefde. Achteraf moest ik even mijn vriendin bellen

avatar van RuudC
De gaapbrigade staat nog steeds in Geldrop geparkeerd. Hier sprak het verhaal me al niet heel erg aan, maar je moet toch wat als je de VHS hebt liggen. Al zal het wel zo zijn dat iedereen deze vroeger in huis had. Volgens mij kreeg je The English Patient praktisch bij pak wasmiddel of toiletreiniger. Jammer dat de tape niet door de wc past. Naja, saaie film in elk geval, maar van een (negenvoudig!) oscarwinnaar had ik toch wel meer verwacht. Met iets meer research kan ik voor mezelf ook wel uitvogelen dat 1996 geen bepaald topjaar is.

Liefdesdrama’s mogen best wat trager zijn, maar het is ook wel zo prettig als er daadwerkelijk iets in gebeurd. Meneer crasht zowaar nog tijdens de openingscredits. Denk je in een achtbaan te stappen, blijkt het een trein te zijn, met vertraging. Waarom Anthony Minghella er voor gekozen heeft om deze lijdensweg 160 minuten te laten duren, is me een compleet raadsel. Veel scenes dienen gewoon als opvulling. Iemand als Ralph Fiennes is natuurlijk een fijn acteur, maar hij loopt er wat verloren bij. Verder heb ik niks wereldschokkends gezien. Niet van Willem Dafoe, niet van Colin Firth en al helemaal niet van de inwisselbare actrices. Het verhaal is na een uur al langs me heen gegaan. Ik moet zeggen dat de romantiek ook ver te zoeken was. Beresaai drama dat niet eens een vermelding verdiende bij de academy awards.

Driello
Gooly schreef:

De derde twintig minuten heb ik puur op karakter uitgezeten

Driello
Vol verbazing de vele negative posts gelezen, aangezien ik wat verbaasd ben over de lage beoordeling van deze film. Dat wordt dan vaak afgezet tegen de vele oscars die The English patient in de wacht heeft gesleept. Wel begrijpelijk, aangezien dat vaak als graadmeter wordt gezien. Ik hecht bijzonder weinig waarde aan de oscars. Daarom ben ik wat verbaasd over deze film. Veel oscars in de wacht slepen en dan toch nog zo'n prettige productie zijn.....Want er is wat mij betreft veel te genieten. Allereerst vind ik het een uitermate interessant en meeslepend verhal, wat op een rustige en aangename wijze wordt verteld, met een goede non-chronologie en veel aandacht voor details. Het acteerwerk is prima. En sfeer en beelden zijn prachtig. Wat voor mij minder geslaagd was, is de romance tussen die indier en de verpleegster. Ook duurt het wat lang voordat de rol van Dafoe duidelijk wordt. Aanvankelijk hangt hij er maar een beetje losjes bij. Het meest indrukwekkende waren de flash back beelden, aangezien die in de woestijn spelen, mijn favouriete habitat (vandaar wellicht mijn hoge waardering vor films als Lawrence of Arabia en The passenger. Al met al heb ik me de volle speeltijd geboeid gevoeld. Dat is me dan ook een 4* waard.

avatar van Sergio Leone
Leeg.

Ik ben wel te porren voor liefdesdrama's in een oorlogssetting die via een raamvertelling gepresenteerd worden. The English Patient is echter een fikse tegenvaller.
Vooral de leegte is niet te beschrijven. De Almasy is een dikke klootzak. Wat de schrijvers bij zijn personage dachten is mij niet geheel duidelijk, wat Katharine in hem ziet nog minder. Hij is kil en zijn liefdesscènes beestachtig op de slechte manier. Zijn lot heeft me dan ook geen enkel moment kunnen boeien.
En dan worden er ook nog eens compleet overbodige zijplotjes bijgegooid, zoals Hana's romance met die Indiër. Waarom, waarom, waarom?

Het acteerwerk is er ook naar. De cast die op papier genoeg kwaliteit in de rangen heeft, valt tegen. Kristin Scott Thomas is de enige die mij is bevallen; zij straalt leven uit, met de twijfels die daarbij horen. Ralph Fiennes slaat de bal compleet mis en zet een personage neer waar zelfs Voldemort sympathiek bij is.
Juliette Binoche is matig - die twee, drie huilscènes zijn hilarisch -, hetzelfde geldt voor Colin Firth. Willem Dafoe zet nog een goed (maar ook hier weer: overbodig) rolletje neer.

Daarmee kom ik bij Anthony Minghella. Met The Talented Mr. Ripley en Cold Mountain heeft hij m.i. goede films afgeleverd (mét stevige speelduur), maar hier zit gewoon geen leven is. Dan kunnen de locaties nog zo aanspreken (en uitstekend in beeld gebracht zijn), ik heb mij slechts twee keer betrokken gevoeld met een personage (de duimafhakscène en de scène in bad). Dank u, Scott Thomas/ Dafoe.

Spijtige tegenvaller.

avatar van RimkoWolfs
kan hem waarderen, maar het is niet zo mijn ding.

avatar van MiSs MoPs
Eindelijk eens helemaal bekeken.
Inderdaad, soms wat langdradig en sommige scènes zijn overbodig, maar toch bleef ik geboeid kijken naar hoe het verder zou gaan.
Eigenlijk is dit zo'n film waarvan alles een beetje in zit. Vandaar dat ik na afloop nog een tijdje met de film in mijn hoofd heb rondgelopen.
Maar goed, ik kan hem nu afvinken en that's it!

avatar van keukenzout
Deze film ooit gezien als 15jarige, maar ik ben verbaas me over de slechte kritieken. Misschien eens herzien.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Drama/Oorlog al is het vooral romantiek. The English Patient is een literaire film en zal volgens mij wel als boek nog veel beter zijn. Het verhaal krijgt hier en daar ondersteuning van mooie beelden, maar die zijn dan eerder als mooi decor tussen scènes door dan echt functioneel. Het verhaal begint nochtans vrij goed met een mysterieuze patiënt. De film krijgt wat spanning op zoek naar de achtergrond van de man. Maar stilaan zakt het verhaal wat weg in 2 romantische randverhalen. Op zich niet overbodig, maar te lang uitgesponnen in verhouding met de kern van het verhaal. Bovendien had ik na een uur romantiek ineens terug een moment dat ik door had dat dit tijdens de oorlog afspeelt. Dat was helemaal op de achtergrond verdwenen.

Teveel dus, waarbij gerust wat mocht geknipt worden. Het had nog sterker kunnen worden. Aan acteertalent kan je het alvast niet verwijten. De makers hebben een blik topacteurs open gedaan die zeker niet teleurstellen. Het maakt de relatief langdradige scènes toch nog interessant genoeg. Maar denkelijk door hun minder boeiende rol zijn het zeker geen memorabele karakters geworden. Vooral Binoche is heerlijk en speelt met gemak Fiennes naar huis.

Geen slechte film dus, maar te log en te geforceerd episch om echt een topfilm te worden. Zal bij een mainstream publiek wel gading vinden, maar mist de frisheid en creativiteit om een meerwaarde te vinden tegenover het boek.

avatar van rcuppen79
The English Patient is een verfilming van het beroemde boek van Michael Ondaatje. En met succes want de film werd op handen gedragen door de critici en hierdoor stroomde ook het publiek in drommen naar de bioscoop. De film werd uiteindelijk bekroond met 9 oscars: Beste Film, Regie, Vrouwelijke Bijrol, Montage, Kostuums, Geluid, Drama Muziek, Decors en Fotografie.

De film is dan ook een lust voor het oog met prachtige fotografie en zeer fraaie decors en kostuums. De film is wat aan de lange kant, maar dankzij het zeer goede script is ze nergens saai of vervelend.
Ze is veel vergeleken met de klassieker Lawrence Of Arabia en die vergelijking weet ze goed te doorstaan. Al mogen we nu concluderen dat The English Patient zelf niet is uitgegroeid tot een klassieker, ondanks de vele Oscars en het succes in de bioscopen.

Toch is het voor mij wel een klassieker. Het acteerwerk van Ralph Fiennes en Kristin-Scott Thomas is uitstekend. De rol van Juliette Binoche maakte bij mij weinig indruk en tot op de dag van vandaag begrijp ik niet waarom ze hiervoor een Oscar kreeg. Haar verhaallijn met de Arabische bommenmaker (gespeeld door Naveen Andrews, vooral bekend van de tv-serie Lost) haalt vaak het tempo uit het verhaal. Maar dat is ook het enige kritiekpunt dat ik kan opnoemen.

In mijn ogen één van de beste films uit de jaren 90.

avatar van yoda1992
Was wat langdradig. De film bevatte mooie beelden en door de flashbacks kan je je aandacht er goed bijhouden. De dialogen zijn met vlagen echter tenenkrommend (die scene in bad, dat stukje over de tekening in zijn plakboek) en voelen vaak erg geforceerd aan. De liefde, toch wel de hoofdmotor, komt ook raar op mij over. Fiennes is eerst heel afstandelijk en zit dan ineens vol verlangen.. yeah right. Met clichés wordt ook lekker gestrooid (i already died) die nog eens extra worden versterkt door wel erg luide muziek. Gezien dit geen epos is vond ik dat niet goed passen. Ik vond dat het verhaal uiteindelijk ook te braaf was. Alles wordt door de protagonist gerelativeerd zodat hij geen schuld kent. Het kwam zo over alsof de makers erg politiek correct wilden zijn. Dafoe's aanwezigheid lijkt in de film ook een beetje suf omdat zijn wraakgevoelens niet stroken met de lange aanloop die er wordt genomen met al die flashbacks. Het zou logischer zijn als hij sneller tot actie overgaat. Tot slot vond ik Binoche veel te snel zo close met haar patient. Ze wordt eigenlijk afgeschilderd als een zeer zwak persoon. En dat einde.. Dat hadden ze ook eerder kunnen doen. Geen voldoende dus.

avatar van blurp194
Beter dan het boek.

Dat wil zeggen, ik herinner me dat ik indertijd de premiere van de film bezocht, en in de wachtrij een heleboel mensen met het boek in de handen zag staan. Dat had ik een halfjaartje of zo eerder al gelezen, maar het had maar erg weinig indruk op me gemaakt - zo weinig zelfs dat de inhoud me al niet goed meer voor de geest stond.

Maar met de film heb ik het wel. Erg mooi bitter/romantisch verhaal, in twee of drie lijnen door elkaar gevlochten en in flashbacks verteld, met prachtige beelden op bijzonder mooie locaties - zowel in de woestijn als in Italie. En ouwe dubbeldekkers, dat kan eigenlijk ook niet kapot.

De cast is erg goed, misschien toen nog niet allemaal zo bekend als nu, maar als je de lijstjes van elk van de rollen bekijkt dan levert dat toch wel een erg indrukwekkend plaatje op. Alleen Fiennes slaagt er eigenlijk nauwelijks in om zijn karakter wat inhoud te geven - het is te makkelijk om er een eendimensionaal onsympathieke hufter in te zien, en dat was toch niet de bedoeling lijkt me.

De soundtrack is misschien een beetje te bombastisch hier en daar. Hoort wel wat bij het genre natuurlijk.

avatar van royals
Toch wel een bijna klassieker. Ik geef het toe, soms is het moeilijk om je aandacht erbij te houden maar er gebeurt genoeg om zo lang te blijven boeien. Vooral in de tweede helft van de film. Ik zie ook overeenkomsten met bijvoorbeeld 'Lawrence Of Arabia' om maar een film te noemen.

avatar van des1
Onvoorstelbaar dat deze draak van een film zoveel Oscars binnenhengelde. Is een keer onderwerp geweest van een Seinfeld aflevering. Nu heeft deze King of all sitcoms wel vaker vaak buitengemeen grappige referenties aan films... maar voor The English Patient maakte ze een uitzondering in de zin van dat het subject was van ridicuul door Elaine Benes en daarmee wel een halve aflevering besloeg. "Die already!" Ik kan me er helemaal bij aansluiten.

Begrijp die 9 Oscars niet, want 'k vond er eigelijk weinig aan.
Een avonturenfilm op statiosromanniveau. Grillig en doorgaans ongeloofwaardig. Onwezenlijke personages waar ik geen diepgang in vind.
Beste van de film zijn de muzikale evergreens, die trouwens niet altijd gevat zijn ingelast.

Goeie film waarin een verpleegster zich ontfermt over een verbrande man net na de tweede wereldoorlog. Een prima liefdesdrama dat zich ontvouwt door middel van flashbacks en dat zich afspeelt in Noord-Afrika net voor de tweede wereldoorlog. Uitstekend acteerwerk en de film ziet er ook mooi uit (de locaties en algehele aankleding). Voor 4.0 sterren gaat het allemaal net wat te lang door.

avatar van Fisico
Ik kan me best de ontgoochelde reacties van anderen begrijpen na het bekijken van deze film. Ook ik heb de film afgesloten met een ontgoocheling. Deze film raakte me helemaal niet. Nochtans is het idee, het verhaal wel goed op zich. Ik miste daarentegen diepgang in de personages. Ook de vele zijsprongen (romance van de verpleegster) waren overbodig. Ook qua acteerwerk vond ik maar zozo. Binoche vond ik alles behalve overtuigend. Fiennes mja, uitstekende acteur, maar in deze prent maar matig. Kristin Scott Thomas kwam dan nog het meest overtuigend over. Het liefdesverhaal zelf vond ik erg geforceerd. (Je mag zelf invullen welke van de twee romances ik bedoel).

Leuk waren wel de wederkerende flashbacks in het verhaal. Dit houdt de film nog enigszins boeiend. Mooie sfeerschepping en mooie beelden. Goede muziek ook nog. Samen met het potentieel en de opbouw van het verhaal nog net een voldoende.

avatar van des1
des1 schreef: