The Mating Season (1951)

geregisseerd door Mitchell Leisen
met Gene Tierney, John Lund en Miriam Hopkins

Ellen McNulty verkoopt haar hamburgerkraam in New Jersey en reist naar het westen om een verrassingsbezoek te brengen aan haar zoon Val en zijn nieuwe bruid Maggie Carleton. Wanneer Ellen arriveert, ziet haar schoondochter haar abusievelijk aan als de hulp, die ze heeft ingehuurd voor een groot feest. Dit feest viert Val om indruk te maken op zijn werkgever. Om geen conflicten en schaamte te willen veroorzaken, gaat Ellen mee in deze schertsvertoning, wat echter leidt tot veel verwikkelingen.

avatar van Dutchfan
Een superleuke komedie met een geweldige cast!
Thelma Ritter is geweldig als vrouw van middelbare leeftijd,Ellen,die na het faillissement van haar hamburgerkraampje naar haar zoon (John Lund) lift om daar te gaan wonen.
De zoon,Val, staat echter op het punt te gaan trouwen met de dochter van een ambassadeur,Maggie,(Gene Tierney).

Als Ellen zich aanmeld,denkt Maggie dat zij de uitzendkracht is,die komt koken voor de receptie.
Alhoewel Val er fel op tegen is, laat Ellen haar schoondochter en haar gasten in de waan,dat zij gewoon een kokkin is en niet haar aanstaande schoonmoeder.

Maggie en Ellen kunnen het erg goed samen vinden,zo goed dat Ellen bij Val en Maggie komt wonen.

Er komen problemen voor het pasgehuwde stel als de ex-partners van Maggie en Val het huwelijk kapot willen maken,maar de problemen beginnen pas echt voor het pasgehuwde koppel als Maggie's verschrikkelijke moeder (Miriam Hopkins) bij hen intrekt.
Ook krijgt Maggie het aan de stok met de snobistische society-vrouw Mrs. Williamson (Cora Witherspoon),met wie Val een samenwerking wil aangaan.

Voor Ellen komt er een aanbidder uit een wel heel onverwachte hoek.

Een heerlijke komedie die van mij 5 sterren krijgt.

Ritter kreeg een Oscar-nominatie voor de beste bijrol-actrice.(Bijrol is eigenlijk vreemd,ze speelt de hoofdrol).
Gene Tierney is een van de mooiste vrouwen ooit in de film,de liefdesscene's tussen haar en Lund waren vrij pittig voor die tijd.
Miriam Hopkins speelt op een schitterende wijze een van de meest verschrikkelijke schoonmoeders ooit in de geschiedenis van de speelfilm.

avatar van mrklm
Thelma Ritter was één van de meest gerespecteerde karakteracteurs van haar generatie. Ze werd maar liefst zes keer genomineerd voor een Oscar (niet voor Rear Window (!)), onder anderen voor deze romantische komedie. Ze speelt Ellen McNulty, een hardwerkende, nuchtere vrouw, die na het verlies van haar hamburgertent haar zoon Val [John Lund] verrast met een bezoek. Door een samenloop van omstandigheden denken Vals kersverse echtgenote Maggie [Gene Tierney] en diens welgestelde familie dat Ellen een bediende is. Voor ze het weet is Ellen aangenomen als de vaste kok van haar eigen zoon en stiefdochter, maar hoe kunnen zij en Val hun geheim bewaren?
Het lijkt een wat gekunsteld gegeven, maar het werkt in deze goed geschreven komedie met een rol die Thelma Ritter op het lijf geschreven is. Miriam Hopkins is eveneens overtuigend als Maggies hooghartige en achterdochtige moeder. Lund is echter erg kleurloos als Val en het gebrek aan chemie tussen hem en Gene Tierney is een ander minpunt.