A Private Function (1984)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Malcolm Mowbray
met Michael Palin, Maggie Smith en Denholm Elliott

Het is 1947 in een kleine stad in Engeland. De oorlog is al weer twee jaar geleden, maar het vlees is nog steeds op de bon. Als prinses Elizabeth gaat trouwen, besluit een groep plaatselijke zakenmensen een groot feest te geven om de plaatselijke overheid te imponeren (of misschien wel om te kopen). Voor die gelegenheid willen ze een illegaal gehouden varken slachten. Maar dan wordt het varken gestolen, en begint de jacht op het varken.

avatar van Querelle
Geweldige zwarte komedie, Naar het einde toe wisselen de geniale scenes zich in hoog tempo af.

avatar van catweasel
Een typisch Engelse film. Met echte Engelse humor.
Maggie Smith acteert geweldig en ook Michael Palin mag er zijn. Het typisch Engelse verschijnsel om tot hogere klassen te willen behoren komt erg sterk naar voren.

Denholm Elliott en Richard Griffith acteren zeer overtuigend. Eigenlijk is de film zo overtuigend dat je niet door hebt dat het over een onbenullige kwestie gaat, waarvan een varken de aanstichter is.

Erg leuk verhaal en erg mooi geacteerd. De sfeer in de film is fantastisch. Absolute droge humor.

avatar van gert_r
Aardige film, die het vooral moet hebben van de acteurs en de aankleding.
Het had allemaal wat interessanter kunnen worden als die kwaliteiten gebruikt waren voor een verhaal met een iets lager Swiebertje-gehalte…

Dick2008
The Missionary is toch een stuk beter. Misschien typische Engelse humor, zoals Monty Python, waar ik ook niet om kan lachen. Het begint grappig in de bioscoop met zo'n theaterorgel. Zelf nooit meegemaakt, alleen over gelezen/gehoord. Verder spaarzaam grappige momenten, zoals met zijn fiets, maar verder veelal saaie film en hoop overdreven gedoe naar aanleiding van het varken. De enige die nog goed voor de dag komt is Liz Smith, de moeder van Joyce. 2.0.

avatar van K. V.
'k had deze liggen en maar eens geprobeerd. 'k wist niet echt wat te verwachten, maar het was niet mis. Je moet wel een beetje voor de humor zijn, maar de cast was niet slecht, al was het vooral de grootmoeder die het meeste indruk maakte.
Het verhaal had niet zoveel om het lijf.
Ondanks dat de film al uit '84 was, viel de beeldkwaliteit nog goed mee.
De moeite om eens te bekijken, maar al bij al niet zo bijzonder.