Drengene fra Sankt Petri (1991)

Alternatieve titels: Hjältarna från St. Petri | Rebellerna från St. Petri | The Boys from St. Petri

Denemarken / Zweden / Noorwegen / Finland
Drama / Oorlog

geregisseerd door Søren Kragh-Jacobsen
met Tomas Villum Jensen, Morten Buch Jørgensen en Nikolaj Lie Kaas

Denemarken is bezet door de nazi's. Enkele schoolvrienden vormen een groep om weerstand te bieden tegen hun macht, maar ze komen niet verder dan het ophangen van posters en het stelen van de helmen van Duitse soldaten. Maar dan komt Otto Hvidmann bij de groep en hij weet hoe hij aan wapens kan komen. Opeens wordt de zaak heel serieus.

J.Verschoor
Een rustig voortkabbelende film over het ontstaan van het Deense verzet tijdens WO II, met een opmerkelijk zwijgzaam acteerdebuut van de destijds achttien jarige Nikolaj Lie Kaas.

Film begint rustig, eigenlijk wat saai maar wordt naarmate hij vordert toch spannend.