Eldorado (2008)

België / Frankrijk
Drama / Komedie

geregisseerd door Bouli Lanners
met Bouli Lanners, Fabrice Adde en Philippe Nahon

Yvan, een driftige veertiger en verkoper van wagens, betrapt de jonge Elie bij hem thuis op een inbraak. In plaats van hem in elkaar te slaan, voelt hij een vreemde affectie voor de jongen. Hij besluit hem terug naar zijn ouders te brengen in zijn oude Chevrolet. Zo beginnen de twee zonderlingen een eigenaardige reis door een wonderlijk maar vreemd land.

avatar van Gizzmann
Komt deze op TV5 met ondertiteling? (kijk de zender eigenlijk nooit)

Madecineman schreef:
België... Dat is toch het land waar je in een zucht en een vloek doorheen bent op weg naar Parijs? Het land waarbij je eigenlijk al zo goed als thuis bent na een lange reis vanuit Zuid Europa? Het land waar ik regelmatig heen rij om mijn tank te vullen met goedkopere benzine?

Nederlanders houden blijkbaar meer van België dan de Belgen zelf... Nu, het lijkt me een leuke film waar ik zelfs nog nooit van heb gehoord. Mijn interesse is gewekt.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Ik woon dan ook 'bij jullie' om de hoek zeg maar Heb er ook nog veel oude familie wonen van mijn oma's kant, al zie ik die niet vaak.

avatar van Filmkriebel
Dat was toch iets aparts. Eldorado heeft het van zijn vreemde situaties en licht gestoorde personages. Geen enkel mens die je hier ziet heeft ze op een rijtje en dat schept momenten waarbij je even een gevoel krijgt. Het surrealisme spat er bij momenten van af... je krijgt de indruk dat de hoofdpersonages dag en nacht blijven doorrijden terwijl je heel België in twee tot drie uur kan doorkruisen in alle windrichtingen. Het idee van een roadmovie in een landje als België is al absurd op zich.

Een buitenbeentje in sobere stijl, met een leuke soundtrack. Erg jammer vond ik dat de personages droog en onuitgediept waren. Ik miste vooral gevoel en een sterk einde. Goed gefilmd en leuk om eens te zien, doch wat mij betreft niet onvergetelijk.

avatar van Karl van H.
Heel sterk einde juist: Yvan wilt Eli helpen, maar zorgt er daardoor juist door dat hij in een situatie terecht komt die nog slechter was dan bij aanvang van de film. Het einde is een van de sterkste punten van Eldorado.

avatar van Filmkriebel
Dat is dan wat jij ervan denkt. Ik vond het geen echte giller dat de drugsverslaafde op het eind weer toegeeft aan zijn verslaving .

avatar van Karl van H.
Een giller zou ik het ook niet willen noemen, nee, maar een sterk (unhappy) einde vond ik 't wel.

avatar van Filmkriebel
Iets sterker aan het einde vond ik dat gevoel van leegte en eenzaamheid na het niet meer terugkeren van Eli. Ik had zo het gevoel dat ik dat simpele personage wel miste, en Yvan ook.

avatar van Mochizuki Rokuro
Soms rol je zomaar in een film en wordt je vanaf minuut één in meegesleept. Dit was op TV5 en ik zapte erin toen de film koud begonnen was. Ongelofelijk fijn sfeertje straalt de film uit. Een nochalante, zeer losse stijl. In narratief en kwa beeldtaal. Een warme verbonden uitstraling. Heel aangenaam. Prachtige harmonie met de beelden van een onaards België.

Nu was ik er afgelopen maand tweemaal - zoals Madecineman al schreef omdat het tussen Nederland en Frankrijk in ligt (en omdat we een mega-file in Antwerpen wilden omzeilen heb ik ook nog een deel van Sint Niklaas en het landelijk deel noord ervan meegepikt). Behalve dat het wegdek er (ook van de snelwegen) abominabel is en er over rolluiken te zien zijn is er een sfeer die onvergelijkbaar is. Die sfeer herbergt ook een poëtische schoonheid. Ik denk dat veel Nederlanders er een nostalgisch gevoel in zien.

Wil de film zeker nog eens herkijken met ondertiteling. Want met mijn Frans kom ik een heel eind, maar enkele zaken zijn mij toch wel ontgaan. Maar in eerste instantie staat daar de uitstraling van de film en die stond als een huis. Zonder enige moeite de beste film die ik zag met Philippe Nahon erin.

avatar van Minotaures
Een rare film.

Het was niet geheel naar mijn verwachtingen. Want hun ontmoetingen met bijzonder rare mensen onderweg had ik niet echt verwacht. Ook dacht ik dat dit meer een 'roadmovie' zou zijn, maar na het weer hier gecheckt te hebben had ik het toch mis. Toch wordt het op de achterkant van de Dvd vermeldt.

Realistisch gezien zijn de relatie's tussen een aantal mensen hier niet echt mogelijk, tenzij je erg veel van je geconfronteerde medemens houdt.

Hun reis was een behoorlijk trip, met - zoals eerder gezegd - zeer aparte figuren die ze tegenkomen en waar ze hulp van krijgen. Af en toe was het ook leuk om te zien hoe ze het soms compleet tegen elkaar zijn, maar dan het toch gezamenlijk te doen. Dat stukje met de verlaten camping en het bezoekje aan de pompstation waren wel luchtige scène's waar er wat te genieten valt.

Er waren wel een aantal nummers waar ik me aan ergerde, want Franse muziek is zoiezo niet echt iets waar ik van meegetrokken wordt.

Wel waren er mooie beelden van de Frans/Belgische landschap. Na deze heb ik momenteel geen behoefte om een Franse film te zien.

Mooie roadmovie, die door het uitgestrekte landschap en muziek bijna als een Amerikaanse roadtrip aanvoelt.

avatar van Friac
Het sterktepunt van Eldorado is het prachtige camerawerk, de film ziet er erg mooi uit, op een manier die zeer "roadtripperig" aanvoelt.
Echter vond ik het verhaal te mager, de vertolkingen niet beklijvend genoeg en de humor te vaak afwezig. Jammer, ik had er meer van verwacht.

avatar van K. V.
Dit was opnieuw een aangename verrassing. Misschien niet de bekendste Belgische film, maar daarom niet minder waard om eens te bekijken.
De interactie tussen de twee mannen werkte goed en de film was eerder een soort buddymovie dan een echte roadmovie. De film is wel niet echt een komedie of drama, de film moet het vaak hebben van vreemde situaties of gebeurtenissen. Zo tonen ze in de film een originele manier om niet voor het stuur in slaap te vallen
Visueel had 'k eigenlijk totaal niet het gevoel dat de film zich in België afspeelde, er waren echt mooie omgevingen te zien. Misschien hielp de muziek ook, want die was eerder Amerikaans gericht en was wel te pruimen. Voor de rest was de speelduur niet zo lang (85min), maar meer hoefde het eigenlijk ook niet te zijn.
Het enige minpunt vond 'k het einde. Dat stelde toch wel teleur.
Hij is zeker geen standaard film, want daarvoor zijn de situatie te vreemd (die naturist ), maar hij wist me toch te bekoren. Enkel het einde vond 'k minder, maar voor de rest toch zeker het bekijken waard.
Ps, 'k weet eigenlijk wel niet waar de titel op slaat. Het wordt ook niet in de film vermeldt.

avatar van the big lebowski
K. V. schreef:

Eldorado is een mythisch land waar volgens de verhalen bergen goud zouden liggen.
Zie ook: El Dorado (goudland) - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Van 9 t/m 15 januari gratis online te zien via onderstaande link:
Video On Demand - Online film kijken! - filmfestivalrotterdam.com

avatar van cantforgetyou
Vreselijke ongeloofwaardige film. Ik had niks met de personages. Zonde van mijn tijd.

avatar van Donkerwoud
Heerlijke tragikomische roadmovie, die grossiert in het neerzetten van ontzettend sneue karakters waar je toch om gaat geven.

avatar van AC1
AC1
Friac schreef:

Dit!

O, ja, niemand vernoemd dit maar de filmmakers hebben echt wel hun best gedaan om de film er zo Amerikaans mogelijk te laten uitzien.

Op Blu-ray gezien.

avatar van sinterklaas
Erg fijne film weer van (en met Boulie Lanners) en ook nog een stukkie beter dan zijn vorige film: Ultranova. Hier speelt Boullie Lanners een teruggetrokken autoverkoper Yvan die een dief betrapt in zijn huis, genaamd Elie. Eerst volgt er uiteraard een comfrontatie maar uiteindelijk... tegen alle verwachtingen in, loopt het toch net even anders.

Ipv de politie te bellen, gaat Yvan hem naar zijn ouders brengen omdat, naar Elie's zeggen, Elie geld zocht voor een reis. Dit is het begin van een vrij absurdische, lege, desolate roadmovie. Wat behoorlijk goed uit de verf komt, en de verlaten Waalse landschappen een uitstekende sfeer vormde. De hele reis is gewoon erg meeslepend. Yvan en Elie die mekaar vaak in de haren zitten, de humor ertussen door (bv: die caravanscene ) en iedereen die in dit nogal onbewoonde setting ontmoeten sporen voor geen meter. Ook komen ze Phillipe Nahon nog tegen, die hier wederom weer een schitterend bijrolletje heeft als gepensioneerde automonteur. Die ook aardig wat trekjes heeft van fietsmeneer van Man Bijt Hond. Maar dan met oldtimers.

Die scene bij Elie's ouders was nog best wel emotioneel en ook het einde is een uitschieter. En niemand weet hoe het met Elie verder gaat. Hij is gewoon uit de wilde weg verdwenen.

Gewoon weer een prima film van en met Lanners. Kwa sfeer ook weer prima in elkaar gezet. Lanners zou zo wel in het rijtje Wenders, Kusturica, Sallas, Penn thuishoren kwa sfeer en natuur-shots. Ik ben al erg benieuwt naar zijn volgende project.

avatar van wendyvortex
Roadmovie door Wallonië van en met Bouli Lanners....ijzersterk qua camerawerk, maar de dialogen zijn hier en daar nogal wat stroperig en sommige scenes gaan wat te lang door.
Iets vorm boven inhoud, maar dit was de voorganger van zijn eerste meesterwerk: "Les Geants" en de sfeer van die film schijnt soms al door.

In "Ultranova" en "Les Géants" voerde Bouli Lanners misnoegde jongeren ten tonele, maar nu zijn het twee marginalen die een boulversant avontuur beleven in surrealistische omgevingen (Wallonië lijkt wel de States) met surrealistische personages onderwege.
Lang duurt het allemaal niet maar de film heeft me wel verbaasd omwille van de gevatheid van de (eenvoudige) dialogen, de close-ups die de karakters uitstekend tekenen, de kracht van enkele scènes (het bezoek aan de ouders) en uiteindelijk hoe Lanners er inslaagt het gevoelig en boeiend te houden. Ook meerdere grappige momenten (de inleiding, Alain Delon en vele replieken) in een film die eens te meer een triest beeld van een stukje maatschappij ophangt.
Acteerniveau op peil, ook van Philippe Nahon.
Die Bouli Lanners is beslist geen gewone.

Roadmovie met een man die een inbreker terug brengt naar zijn ouders. De sfeer is wel aangenaam en de film kijkt lekker weg met mooie beelden en een mooie auto. Maar het is dat ik wel van roadmovies hou, want het verhaal hier is wel erg mager. En de afloop is ook niet echt bevredigend.

avatar van james_cameron
Maffe belgische roadmovie met een aantal licht surrealistische momenten. Goed spel van Bouli Lanners (die de film tevens regisseerde) en Fabrice Adde. De ontluikende vriendschap tussen de twee vormt het hart van de film. Afwisselend grappig en subtiel aangrijpend.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Origineel filmpje waarin twee nogal vage figuren -een morsige autohandelaar en een introverte inbreker- samen op reis door Wallonië gaan. Er gebeurt niet zo gek veel (er zijn een aantal vreemde ontmoetingen in een verder opvallend leeg landschap, en er ontstaat een soort van vriendschap) maar Lanners weet het uiterst sfeervol te brengen. Fijn dat de toon nooit te zwaar wordt, en aan uitleggerigheid doet Lanners gelukkig ook niet bepaald. Film die toch wel een beetje blijft hangen.