Ice Station Zebra (1968)

Alternatieve titel: Poolbasis Zebra

Actie / Thriller

geregisseerd door John Sturges
met Rock Hudson, Ernest Borgnine en Patrick McGoohan

Het Britse weerstation Zebra, gelegen op de Noordpool, gaat in vlammen op. Om de wetenschappers te redden, wordt de Amerikaanse onderzeeër The Dolphin richting Poolzee gestuurd. Als de bemanning de plaats van bestemming bereikt, blijkt dat er van een ongeluk geen sprake is... en dat de saboteurs nog ter plaatse moeten zijn!

neo (crew)
lijkt qua opbouw wel een beetje op Where Eagles Dare uit hetzelfde jaar. zeer aardige rol van Borgnine als rus. gewoon leuk vermaak. 3 sterren

avatar van petey
komt waarschijnlijk omdat ze beiden op een boek van Alistair McLean (schrijf je dat eigenlijk zo?) zijn gebaseerd.

neo (crew)
Nou je het zegt
Is trouwens MacLean

avatar van bioscoopzaal
Echt weer iets voor Hughes:

In the era before VCRs, Howard Hughes would call the Las Vegas TV station he owned and order them to run a particular movie. Hughes so loved this film that it aired on his Las Vegas station over 100 times.

Bron: IMDb

avatar van Betamax
Spanende verfilming van een boek van Alistair MacLean.
Blijft de hele 148 min boeien.
De Noorpool scenes zijn duidelijk van een soort piepschuim maar dat mag de pret niet drukken

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Prima MacLean-verfilming met sterke cast. Bevat genoeg suspense en is, ondanks de lange speelduur, prima onderhoudend. Deze klassieker is nog steeds goed.

Aardige en spannende film die ze nu en dan nog wel eens uitzenden op TCM. De film is nu 40 jaar oud maar er valt nog goed naar te kijken.

good old, 148 minuten genieten van maclean. gezien de tijd waarin deze film is gemaakt , is deze van uistekende kwaliteit.

Deze film was een van de eerste die ik in mijn toenmalige VHS-videocollectie had, en heb het altijd een goede film gevonden.
Nu nog, na meer dan 40 jaar, vind ik het nog steeds een bijzonder goede film, die trouwens zeer goed is gemaakt voor de tijd, eind jaren '60.
Een typisch verhaal ook voor die tijd, de machtsverhoudingen tussen Oost en West in de Koude Oorlog.
Prima vertolkingen ook van hoofdrolspelers Rock Hudson, Ernest Borgnine en Patrick McGoohan.
Ik vond het leuk om hem na al die tijd weer eens terug te zien en wellicht ga ik dat ooit nog wel eens doen.

avatar van Le Professionnel
Redelijke film wat mij erg tegen staat is dat de hele film in een studio is opgenomen.

avatar van Insignificance
In mijn herinnering een bescheiden toppertje, nu na herziening toch net iets minder. Nog altijd een aardige Koude Oorlog-thriller met een passend sfeertje, maar de aflevering is een beetje kaal. Niet qua beelden. Die zijn zeker rondom de onderzeeër nog altijd wonderschoon. De poolvlakte valt wel iets tegen, maar erg storend is dat nou ook weer niet.

Het had best wat puntiger gemogen. Film zit oerdegelijk in elkaar, maar daardoor sluipt er soms een monotonie in, het mist dan ook een zekere flair. Jammer, want Sturgess heeft toch een bekwame cast tot z'n beschikking. Voordeel is wel dat de film nergens de rode draad loslaat, zodat het nergens verveelt. Het kleine beetje extra ontbreekt, maar nog altijd goed te doen.

avatar van Justinw
Weer een goede verfilming van een verhaal van MacLean na het geweldige Where Eagles Dare en The Guns of Navarone.

John Sturges weet dit verhaal dan ook prima naar het doek te brengen. Heb nog een paar films liggen van de beste man.
De film word in twee delen gegeven. De reis richting het station en het deel op het station zelf. Alhoewel het station zelf intressanter klinkt word ook de reis erg goed in beel gebracht. De submarine ziet er goed uit en ook de manier van werken op de submarine word allemaal goed belicht. De film neemt overal rustig de tijd voor en dat is te zien aan de speelduur, maar hierdoor word de film erg sterk.
De film kan door sommige wel als langdradig worden beschouwd en daar kan ik wel enigzins mee leven.

Met de acteerprestaties zit het ook wel oké. Patrick McGoohan doet het zeer aardig net als Hudson en Brown. En Borgnine is......Borgnine.
Alhoewel hier actie/thriller word neergekwakt vind ik het toch meer een avonturenfilm. John Sturges weet een lekker avontuur op het scherm te brengen en blijkt maar weer eens een sterk regisseur te zijn. Moet nog aardig wat dingen van hem zien en dat ga ik de komende tijd dan ook zeker doen.

avatar van simonvinkie
Een wat tegenvallende film van Sturges, die ik normaal gesproken een geweldige regisseur vind. Ik ben een groot fan van die soort missie avonturenfilms. Zoals Where Eagles Dare en The Guns of Navarone. Maar het niveau halen van die films doet Ice Station Zebra niet. Ik vond vooral de reis in de onderzeeer behoorlijk langdradig. De film is aardig uit te zitten hoor, maar echt indruk achterlaten deed het niet. De acteerprestaties zijn wel goed en de film ziet er verder ook heel degelijk uit. Maar toch, een tegenvaller van Sturges is dit. 2*

avatar van wendyvortex
Nadeel is een beetje dat zo'n anderhalf uur van de film zich afspeelt in de onderzeeer op weg naar Ice Station Zebra...vermoedelijk de beste submarinefilm van voor Das Boot, maar aangezien we die overtreffende trap al een keer of vier zagen kan dit er niet helemaal aan tippen.
Toegeven de scenes waarin de submarine zich door de ijsbergen manouvreert en zich vervolgens door het ijs probeert te rammen zijn helemaal top.
Nog een uurtje op de Noordpool itself waar we eindelijk achter de missie van Borgnine en McGoohan komen.
Best nog een hele aardige time-waster die nergens vervelend wordt.

Tegenvallende film waarin een onderzeeboot met een paar onbekende gasten op missie wordt gestuurd naar de noordpool. Een erg trage en ook saaie eerste helft. Mede doordat er nogal erg geheimzinnig wordt gedaan over de missie. In de tweede helft komt er wat meer schot in het verhaal, maar is het eigenlijk al te laat. Wat mij betreft heeft deze film de tand des tijds niet helemaal doorstaan.

avatar van Petina
Best wel een goeie film maar jammer dat degene die deze film heeft gemaakt, geschreven, weet ik veel, zich niet aan het boek houdt.
Er klopt niet veel van.
In het boek komt er één persoon aan boord en in de film wel drie plus een peloton mariniers.
Vreemd.
Dessalnietemin een aardige film.