The Hunchback (1997)

Verenigde Staten / Hongarije
Drama / Romantiek

geregisseerd door Peter Medak
met Salma Hayek, Richard Harris en Mandy Patinkin

Verfilming van het verhaal van de Klokkenluider van de Notre Dame, de gebochelde Quasimodo. Hij strijdt ervoor om de mooie Esmeralda van de galg te behoeden. Esmeralda is slachtoffer geworden van de obsessie van de machtige Dom Frollo, die haar liefde niet kan winnen en haar daarom vals beschuldigt van moord.

avatar van jay73
1,5* ondanks Salma Hayek.

avatar van tovenaar
Sanctuaaaarryyyyyyy!!! Sanctuaarryyyy

avatar van tovenaar
en die sterren dan vooral door die ontzettend coole scene van de hunchback waarin hij zo gaat schreeuwen

avatar van ramon12121
redelijke film krijgt van mij een 2,5

avatar van movie acteurs
Ik heb hem weleens gezien en ik vond dat Salma Hayek en Richard Harris erg goed acteerde. Mandy Patinkin acteerde wel goed als Quasimodo maar ook niet de beste. Qua lelijkheid was Mandy Patinkin zeer lelijk. Salma Hayek was een zeer mooie Esmaralda waarbij ik toch wel moet zeggen dat ik Gina Lollobrigida toch de allerbeste Esmeralda vind. Ik vind het teleurstellend dat het deel van het boek waarin Quasimodo van zijn meester Frollo de opdracht krijgt om Esmeralda te ontvoeren en dan gevangen wordt genomen door soldaten, niet in de film zat.. Het was gewoon totaal veranderd . De Notre Dame vond ik echt zwaar tegenvallen . De beroemde martelscene was gewoon nagebootst van de versie van 1939 met Laughton. Het originele verhaal van het boek en de andere films vind ik veel beter. Omdat ik Salma Hayek en Richard Harris en die Mandy Patinkin in mindere mate, goed vond acteren en Quasimodo goed lelijk vond, geef ik toch nog een 2,5.

avatar van Noodless
Zoals hier al vermeld vond ik ook de casting toch wel goed. Richard Harris als Dom Follo is uitstekend en Salma Hayek als de mooie Esmeralda is perfect gecast. Quasimodo is degelijk qua lelijkheid en rol. De film volgt niet het boek, op zich hoeft dit niet altijd een probleem te zijn.
Best vermakelijke film waarbij vooral de 3 opgenoemde personages een meerwaarde geven aan de film. 6,5/10

avatar van Timmy757
Onderschatte film, 3,5*.

Over de klokkenluider van de Notre Dame zijn al vele filmen gemaakt, de ene al beter dan de andere.
Deze is er eentje van de mindere, ondanks de cast.
Salma Hayek heeft al betere dingen laten zien dan in deze film en diezelfde opmerking geldt vooral voor Richard Harris, die hier wellicht de slechtste rol van zijn leven speelt.
De film is wel interessant voor de rol van Mandy Patinkin, die een goede Quasimodo neerzet, en ook vooral een pluim voor de mensen van de opmaak, want het is een afschuwelijk zicht als je Mandy in zijn rol ziet.

avatar van John Lee Hooker
Alhoewel zijn naam bekend in de oren klinkt heb ik nog nooit iets gelezen over de klokkenluider en van de verfilmde versies is dit ook pas de eerste die ik aantref. Gelukkig maar, want volgens mij wordt je alleen maar teleurgesteld als deze Hunchback uit 1997 niet precies aan je verwachtingen voldoet. Ik vind het in ieder geval een aangename verassing. Quasimodo's gezicht en verwondingen zagen er overtuigend uit, over de knappe Salma Hayek heb ik nooit te klagen en rollen als Frollo en koning Lodewijk werden ook degelijk neergezet. 'Net niet voltooid (vertaling van zijn naam) leek in eerste instantie een erg onzinnig figuur die enkel goed is om aan de touwen te trekken maar ook hij heeft zekere belangen en streefpunten en dat vond ik mooi om dat te zien. De Tarzan-reddingsactie bij de galg was een beetje onwerkelijk maar verder doet dit sfeervolle drama niet veel verkeerd.

avatar van E. Zandman
Ik had graag iets meer info, diepgang en aktie rondom de Notre Dame willen zien, veel psychologisch gedoe daarentegen. Quasimodo en Esmiralda komen wel mooi uit vind ik maar de priester is wel erg 'evil' hoor, welhaast de Emperor van Star Wars... haha