Something Wicked This Way Comes (1983)

Alternatieve titel: De Kermis der Zwarte Magie

Drama / Fantasy

geregisseerd door Jack Clayton
met Jason Robards, Jonathan Pryce en Diane Ladd

In een klein Amerikaans dorpje arriveert een mysterieus circus, met een duivelse eigenaar. De eigenaar, Mr. Dark, kan alle geheime wensen vervullen, met alle gevolgen van dien. Twee jongens van 13 proberen zich te verzetten tegen Mr. Dark.

avatar van Sparkle
Als kind vond ik dit een prachtige film, en ik heb hem recent terug gezien. De film heeft nog niks van z'n charme moeten afgeven. De 2 jongetjes verbaasden me met hun acteertalent. Enkel het einde was me wat te stroperig.

Toch krijgt de film meestal maar matige kritieken. Is het niet een heel beroemd boek oorspronkelijk? Is deze op dvd? Heb hem altijd al willen zien.

avatar van Sparkle
Ik betwijfel of deze in zone 2 is uitgebracht, zone 1 wel. De auteur van het boek heeft ook het script geschreven.

een super goede kult film vandaag sindsjaren weer eens gekeken. Het verhaal blijft spannend en goed gemaakt.

een tijdloze Disney film.

avatar van Purmerend
Poster ik weet alleen niet of ie zo wazig hoort te zijn.

avatar van perceived
Een wat donkerdere Disney, maar blijft Disney... Leuk voor de kids en/of familie, maar dat zijn dan ook precies de pretenties. 6/10*

avatar van Woland
Redelijk sfeervol en inderdaad wat donker - voor een Disney/kinderfilm. Eigenlijk net zoals het boek waar het op gebaseerd is, al zijn er wel redelijk wat details veranderd. Maar in beide gevallen blijft het uiteindelijk toch een jongensverhaal, best spannend, donker en sfeervol voor wat het is, maar het biedt de volwassene kijker/lezer niet veel meer. Voor z'n genre en de intenties waarmee het gemaakt is, is dit prima en zeker leuk voor de kienders, en ook grappig om de High Sparrow in z'n jongere jaren al een sterke bad guy neer te zien zetten. Ook namens mij 3*.

avatar van Gang_Star
Een schijnbaar minder bekende Disneyfilm die meer in de richting van films als The Watcher in the Woods gaat. Ditmaal geen horror, maar vooral mysterie en fantasy met een enkele thriller element.
Heeft een aardig sfeer en is wat duister, maar het verhaal bied te weinig spanning om echt goed te kunnen vermaken. Duidelijk was dan ook wel dat dit meer voor een jongere doelgroep is. Hoewel dan wel de manier waarop Mr. Dark aan zijn einde komt net iets te eng zal zijn voor de allerkleinsten. Toch vermaakt deze Disney film nog wel enigszins, mede doordat het verhaal best leuk is en de film toch genoeg mysterie met zich meebrengt.

avatar van Filmkriebel
Sfeervolle Disneyfilm gebaseerd op een verhaal van Ray Bradbury, maar erg donker en creepy voor kinderen. Mr. Dark is verontrustend. Deze film bezorgde me als kind het klamme zweet en kon er niet van slapen; vooral door die scène met die spinnen . Op het einde wordt de special effect doos bovengehaald.