L'Atlantide (1921)

Frankrijk / België
Fantasy / Sciencefiction

geregisseerd door Jacques Feyder
met Jean Angelo, Stacia Napierkowska en Georges Melchior

In de Sahara woestijn wordt de Franse Luitenant de Saint-Avit (Georges Melchior) meer dood dan levend aangetroffen. De vraag die op ieders lippen brandt, is waar zijn metgezel kapitein Morhange (Jean Angelo) is gebleven. Het vermoeden rijst dat Saint-Avit Morhange heeft vermoord, maar of dit echt zo is en waarom hij dit gedaan zou hebben blijft onduidelijk. Als hij na een ziekteverlof in Parijs terugkeert naar de woestijn vertelt hij het hele verhaal tegen zijn vriend luitenant Olivier Ferrières (René Lorsay), de commandant van de wachtpost Hani-Inifel op weg naar het zuiden van de Sahara.

avatar van J. Clouseau
Valt dit ergens te verkrijgen? Want dit lijkt mij wel heel interessant!

avatar van Poisonthewell
Het Filmmuseum heeft een versie van 163 minuten gerestaureerd, en deze is in Frankrijk ook op dvd verschenen. Hier is ie ook te zien: YouTube - Kanaal van earlycinema
maar wel enkel met Franse tussentitels.

avatar van J. Clouseau
Geweldig! Wat een schat aan films op dat kanaal! Nu nog wel tijd vinden om ze te kijken...

Maandag 20 mei te zien in Filmhuis Den Haag