De Fuik (2008)

Nederland

geregisseerd door Mischa Kamp
met Lukas Dijkema, Johanna ter Steege en Elske Rotteveel

Uit angst dat de vier dochters uit huis worden geplaatst, raakt vader Groot in paniek en besluit te vluchten. Hij betrekt hierin alleen oudste dochter Simone (16). Zij wil net als haar vader voorkomen dat het gezin uit elkaar valt. Het zestal zwerft van camping naar camping maar na verloop van tijd verslechteren de omstandigheden. Op een poster bij een benzinestation zien de zusjes dat ze gezocht worden. Ze begrijpen dat ze op de vlucht zijn en niet op vakantie. Vader Groot voelt zich in het nauw gedreven en gaat zijn gezin steeds meer tiranniseren. Als moeder op onverklaarbare wijze verdwijnt beseft Simone, dat het leven van haarzelf en haar zusjes op het spel staat. Ze moet een uitweg vinden.

avatar van Verhoeven
Wat was ik verbaasd over deze Nederlandse film. Niet alleen was het een uiterst sterke regie maar ook het camerawerk verdient de nodige pluimen. Soms leek het net een film van de gebroeders Dardenne, hoe er met de camera bewogen werd en hoe dicht die op de huid van het karakter zat. Het zorgde bij mij voor de nodige onderhuidse spanningen.

Prachtig gegeven dat de regisseuse zo minimaal mogelijk heeft uitgewerkt om tot een zo maximaal mogelijk resultaat te krijgen. Sterk acteerwerk, sfeervolle muziek, goed verhaal. Mischa Kamp de regisseuse van deze Telefilm weet drommels goed wat ze doet. En wat ze doet wordt omgetoverd tot goud. Deze dame laat zien dat het toch allemaal wel kan in Nederland. Gaat dit zien mensen!

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Verhoeven schreef:

Soms leek het net een film van de gebroeders Dardenne.

Dat schoot ook even door mijn hoofd. Goede film. Bij vlagen erg goed. De mooiste scenes zijn op de Nederlandse camping, de suggestie van de echte vakantie die zo dichtbij is, bijvoorbeeld als er een groep jongens voorbij de tent komt wandelen met een ghettoblaster met hiphop

De suggesties van de moord op de moeder en het seksueel misbruik had de film niet nodig. Het loyaliteitsconflict was ruimschoots voldoende om de film op te laten drijven. Rotteveel steekt weer boven een sterke cast uit. Groot talent. Kamp is dat ook.

3.5*.

avatar van Schildpad.
Deze film maakte diepe indruk op mij. De nare, beklemmende sfeer is echt iets wat na het kijken van de film nog bleef hangen. Elske Rotteveel was in Bluebird al heel goed, hier is ze dat ook weer.

avatar van niethie
Dit was de telefilm uit de reeks van 2008 waar ik het meest naar uit had gekeken, helaas heb ik hem door een stomme fout destijds zowel op tv als op de site (herhaling) gemist, was dan ook erg blij om te zien dat hij deze week weer op tv zou komen en ik moet zeggen dat het lange wachten wel een beetje beloond is. De film kent veel stiltes, langdradige stukken en moet het voor een groot deel van het acteer en camerawerk hebben, dit maakt het voor velen misschien wat ontoegankelijk, maar ik vond hem bij momenten ijzersterk. Die sobere sfeer en constante onderhuidse spanningen, je moet het voelen denk ik. Verder nog een grote buiging voor de rol van Rotteveel, ik kon haar al uit Bluebird (een van de betere kinderrollen ooit vertolkt in Nederland, durf ik wel te stellen) en was dan ook al tijden erg benieuwd naar haar andere werk en moet zeggen dat ze het ook hier geweldig deed, misschien nog wel ietsjes beter zelfs. Echt een natuurtalent in ieder geval, dat gaat zonder twijfel een grote worden!

3,5 sterren

avatar van Paradise Boy
Goede degelijke Nederlandse dramafilm met puike acteerprestaties van vooral Lukas dijkema en Elske Rotteveel. Lukas dijkema geeft de enge hypocriete hoofdpersoon een extra demensie. Het geloof van de oudste dochter in haar vader en de voortdurende tweestrijd in haar karakter is ook erg goed in beeld gebracht. Daar komt bij dat de spanning in de film ook goed naar voren komt. Al met al een vermakelijke telefilm.

cma
Via You Tube afgelopen week gekeken. Verkorte versie. Film die goed blijft hangen. Het is een film, die naarmate het verhaal vordert, steeds beter wordt.

cma schreef:

Je kan de volledige film gewoon zien op de site: ALLES VAN TELEFILM staan wel 20 telefilms op!!

Niet echt speciaal deze film, en de moraal van het verhaal is geloof maakt meer kapot dan je lief is!!

avatar van bjerik76
Ook ik heb deze film via de website van telefilms gekeken (zoals ook de meeste overige)

deze film was het net niet.

Mooie beelden, een mooi verhaal, ook had ieder gezinslid ( vader,moeder en de kinderen) zo hun eigen ideaalbeeld, dat je in ieder wel iets kon herkennen.

Alleen is de film net niet spannend genoeg en kabelt het allemaal langzaam door.

Ik dacht ook wel dat het een soort waargebeurd verhaal was, en dat ik soortgelijk iets ooit op het journaal had gezien begin jaren 90, maar kan hier niks over terug vinden.

het had wat spannender, of wat sneller mogen zijn