Sagan (2008)

Frankrijk
180 minuten / 117 minuten (bioscoop) (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Diane Kurys
met Sylvie Testud, Pierre Palmade en Jeanne Balibar

De schrijfster Françoise Sagan schokte Franse lezers in 1954 met haar roman 'Bonjour Tristesse' waarin ze beschrijft hoe een tienermeisje de liefde bedrijft zonder verliefd te zijn. Sagan was toen zelf 18 jaar oud. Deze film volgt haar leven waarin waarin drugs, snelle auto's, fraude en veel drank haar eenzaamheid camoufleerde. Op 69-jarige leeftijd stierf ze, met 17 romans op haar naam, in een ziekenhuis in Honfleur.

avatar van Redlop
Knappe film die wat weg heeft van La Mome (La vie en rose). Drank, drugs, wild leven ter compensatie van veel eenzaamheid. Erg geloofwaardig geacteerd. 3,5*

avatar van Darbie
De Mini-serie is boeiend en goed. (4,5)
De Bioscoopfilm (een aftreksel van de Mini-serie) mist door het weglaten [ca. 1 uur] van scenes en fragmenten toch wel veel over bepaalde emotionele beweegredenen van Francoise Sagan en is daardoor afstandelijker en minder begrijpelijker (dus ook slechter). (3,5)

Tip voor wie de DVDbox in huis krijgt: Mini-serie kijken en de Bioscoopfilm in plastic laten.