Bread and Roses (2000)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Duitsland / Spanje / Italië / Zwitserland

geregisseerd door Ken Loach
met Pilar Padilla, Adrien Brody en Elpidia Carrillo

Maya is een illegale Mexicaanse immigrant, die intrekt bij haar getrouwde zuster Rosa in Los Angeles. Met de hulp van Rosa krijgt zij een baantje als schoonmaakster. Op haar werkt stuit Maya bij toeval op Sam. Dat blijkt een vakbondsactivist te zijn, die de schoonmakers bewust wil maken van hun zwakke positie en met hen wil strijden voor het recht om zich te organiseren en voor betere arbeidsvoorwaarden. Geïnspireerd door de “Justice for Janitors”-beweging.

neo (crew)
Voor deze film richt Loach zijn kritiek op schoonmakers bij een bedrijf die onrecht werden aangedaan. Weer speelt armoede een grote rol. Brody speelt zeer aardig en de film bevat ook wat grappige momenten zoals de onmoetingscene tussen Sam en Maya en de verstoring van het fusie-feestje. 3 sterren

zeer mooie en ontroerende film
met goed acteerwerk van brody en degene die perez speelt (ik ken z'n naam niet)
****

Redelijke film, die mij helaas niet zo veel deed. Wel een goed onderwerp voor en film, maar het was voor mij niet echt duidelijk dat er bij die mensen armoede heerste. Ook had ik graag wat uidieping in de relatie van Maya en Sam gezien. Wel laat Brody weer zien dat het bij een nieuwe en goeie generatie acteurs hoort.

neo (crew)
gotti schreef:

Mensen die dag in dag uit schoonmaken en schoonmaken en dan ineens actie gaan ondernemen omdat ze veel te weinig geld krijgen om rond te kunnen komen.. Op deze manier wordt armoede in de film gebracht. Of je heb niet op zitten letten of je moet ff het woord armoede onderzoeken

Dat is maar één gegeven. Als ik een film over armoede wil zien dan wil ik ook zien dat je daar echt mee geconfronteerd wordt en niet op een zijdelingse manier als dit.

Menni
Volgens mij heeft Gotti inderdaad een scène gemist ofzo.. Armoede is kennelijk alleen maar geloofwaardig als er uit vuilnisbakken gegeten wordt? How 'bout de ontboezeming van Rosa, over haar jarenlange prostitutie? Inderdaad, ze heeft een strijkplank.. maar maakt dat haar rijk genoeg om niet te mogen zeuren?

Die 'bekentenis' van Rosa deed me ook erg weinig. Zulke dingen vind ik altijd erg moeilijk uit te leggen. Iets raakt je of 't raakt je niet. Simple like that. Hier raakte het me dus niet...

Menni
Of deze specifieke scène je raakt of niet, doet er niet toe.. (da's inderdaad smaak, klaar) Liever zie ik je mijn vraag over vuilnisbakken beantwoorden?

Ik heb nergens gezegd dat de mensen in deze film uit vuilnisbakken moesten eten. Volgens mij zit er ook nog wel iets tussenin. Ik vond het alleen weinig naar voren komen. Het was er heus wel, maar imho veel te weinig. Dit hoeft dan niet gelijk een "uit vluinisbakken etende scène" te worden, maar je kan het ook door kleine dingen duidelijk maken. Die kleine dingen ontbraken niet in de film, maar waren er erg weinig.

Menni
Volgens mij is 'onrecht' hier een veel belangrijker thema dan 'armoede'. En tussen die twee bestaan ook nog 's aardige overeenkomsten.

Over het gebrek van onrecht in de film hoor je mij ook niet klagen.

Menni
Was dan ook geen kritiek op jou .

Ik klaag toch ook niet, zei ik...

Menni
Oh, we zitten gewoon losse opmerkingen langs elkaar heen te maken, okee .

avatar van E V
E V
Bijzonder goede film.
Heel goed geacteerd door Pilar Padilla en Adrien Brody (die hier heel leuk is).
Over een 'guerilla' tussen slecht betaalde schoonmakers en hun (hufterige) bazen.
De beste film van Ken Loach die ik tot nu toe gezien heb.
Aanrader!!! 4*

dancer upstairs

Indien ik kijk naar naar een produktie van Ken Loach, wil ik 't liefst alleen zijn; kan me dan helemaal te buiten gaan aan puur kijkgenot. Meen dan ook te kunnen stellen dat ik alle films van hem heb mogen zien. Zondagavond op ARD weer eens extra genoten vanwege de Duitse inbreng: de na-synchronisatie!!! Rest nog de 4,5 ster.

Toch wel genoten van deze Loach, voor wie mijn respect groeit met de film. Ik had express eens niets gelezen over deze film en was wel verbaasd toen we plots tussen wolkenkrabbers bleken te zitten en niet in Glasgow. De onmacht van de arbeiders in het begin wordt goed aangebracht. Adrien Brody blijft een plezier om naar te kijken. Toch wel een ietwat atypische Loach door het positieve einde, de negatieve noot, waarin Maya het land uit moet wordt niet schrijnend in beeld gebracht 3.5*

P.S. mooie titel ook voor deze film

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Typisch Ken Loach, maar dit keer in de VS en ondanks een hoop ellende ook op de een of andere manier wat lichter van toon. Verder weer een oprecht sociaal drama over de zwakkeren van de samenleving. Niks mis mee, maar dat geldt eigenlijk altijd voor Loach.

gotti schreef:
Jeetje, in welke wereld leefde je (destijds).

(Ik moet hier even een smiley achter zetten, omdat iedereen schijnt te denken dat dit een serieuze belediging is, Disclaimer included) [later inserted]

Die mensen hebben geen cent te makken. En dat is erg duidelijk. Mexicaanse schoonmakers die als voetveeg behandeld worden.

Fantastische film van Ken Loach, zelden duikt er iemand in die problemen die mensen hebben. En hier nagelt hij de bedrijven die op zwartwerkers teren aan de schandpaal, en naar mijn mening in een sublieme manier. Pilar Padilla (een lookalike van Monic Hendrickx) en Adrien Brody (altijd met een andere look, het kenmerk van een erg goed acteur) spelen wereldrollen.

De docu die erbij hoort (op de dvd dan) is zeer ontroerend.

arkadi
FisherKing
(crew) Jeetje, in welke wereld leefde je (destijds).

Ik word wat geirritteerd dat als je ergens niet mee eens bent dat je dan direct op een sarcastische/ denigrerende manier moet reageren. Zie ik wel vaker bij je.
Crew onwaardig

FisherKing
huh ? Smiley vergeten wellicht, maar Gotti en ik kennen elkaar goed. Disclaimer geplaatst.

No offence. Is trouwens alweer bijna 3 jaar geleden dat ik 'm zag, maar d'r is me niet veel van bijgebleven...

vanavond kijken allemaal! mooi plot en prachtige uitwerking!

avatar van speedy23
Ken Loach en de sociale strijd zijn twee handen op één buik.
De Verenigde Staten is voor Zuid-Amerikanen het land van melk en honing. Tot bij hun aankomst beseffen de illegale immigranten echter niet dat het een natie is van enorme sociale ongelijkheid. En de vakbonden zijn ook al niet wat ze moeten zijn en staan op dit niveau (onderhoudsmensen) nog bijna nergens.
Wat mij ook opgevallen is, dat het Spaans in Los Angeles bijna het Engels verdrongen heeft.
Naast het degelijk acteerwerk van protagonisten Pillar Padilla (Maya) en Adrien Brody, is mij vooral de acteerprestatie van Elpidia Carrillo als Rosa opgevallen, een rol waarvoor ze in 2002 de ALMA-Award (American Latino Media Arts Awards) gewonnen heeft.
Bread and Roses werd in Cannes terecht genomineerd voor de Gouden Palm en won verschillende 'kleinere' prijzen.

De titel Bread and Roses verwijst naar de staking van de textielarbeiders in 1912 te Lawrence in Massachusetts, waarvan de slogan luidde: "We want bread and roses too."

avatar van lucky luc
aanrader. goed geacteerd, vlot verhaal, spannend, dicht op je huid; gaat ergens over!!!

avatar van 93.9
Sommige scenes kwamen wat simpel en kort door de bocht over.
Zonder ook maar enige onderhandeling kwamen allerlei arbeidsvoorwaarden tot stand...

avatar van Zandkuiken
Beetje een idealistisch pamflet, maar ook charmante personages, een stralende hoofdrolspeelster en een prima Adrien Brody. Enig minpuntje voor mij was de confrontratie met haar zus: véél te hysterisch en te lang. Realistisch zeker, maar het werkte me serieus op de zenuwen.

Het maken van een sociaal drama kun je met een gerust geweten aan Ken Loach overlaten. Deze keer is hij uitgeweken naar Los Angeles, een van de plaatsen waar de “Justice for Janitors”-beweging al jaren strijd voor het recht om lid te zijn van een vakbond en voor betere arbeidsvoorwaarden (hoger loon, ziektekostenverzekering).
De ontslagen op staande voet laten zien hoe machteloos de positie van de schoonmakers t.o.v. hun bazen is. Schrijnend ook, gelet o.a. op de bekentenis van Rosa: “I am a fucking whore, right? That’s what I am. Because I did it in Tijuana and keep on doing it here.”
De rol van vakbondsactivist is Adrien Brody op het lijf geschreven. Mooi debuut van Pilar Padilla.

avatar van arno74
Aardige film die vooral richting het einde beter werd. Het verhaal is vrij aardig, maar het begint met behoorlijk wat clichés en voor mijn gevoel niet overtuigende acteerprestaties van vooral de Latijns-Amerikaanse bijrollen. Dat haalde me ook steeds uit het verhaal omdat dit voor mij het realisme tenietdoet. Ook de happy end en cliché uitzetting haalt dat realisme onderuit, en dat is toch wel een belangrijke ingrediënt in deze film.

De tweede helft van de film maakt veel goed, acteerprestaties worden dan een stuk overtuigender al zijn de handelingen van de personages niet altijd even logisch. Interessant verhaal, met een wat mindere uitwerking. 3*