Frontier Marshal (1939)

Western

geregisseerd door Allan Dwan
met Randolph Scott, Nancy Kelly en Cesar Romero

Wyatt Earp en zijn broers handhaven de wet in Tombstone, Arizona. Wyatt is goed bevriend met de ongeneeslijk zieke en oud "gunslinger" John "Doc" Halliday, die nu een goksaloon runt. Wanneer de "outlaw" Curley Bill Tombstone aandoet en "Doc" Halliday vermoordt, komt Wyatt in actie. Een vuurgevecht bij de "O.K. Corral" lijkt onvermijdelijk.

avatar van Dogie_Hogan
Deze Wyat Earp Western mocht remakes als "My Darling Clementine" en "Gunfight at the O.K. Corrall" tegemoet zien.

Randolph Scott is goed als Wyatt Earp maar Cesar Romero als John 'Doc' Halliday vond ik persoonlijk minder omdat ik Romero gewend ben in misdaadfilms en niet in westerns. Ook bijrollen van John Carradine, Ward Bond en Lon Chaney Jr.

De sets zien er prima uit, je kan zien dat er flink geld gestoken is in het maken van deze film. De enige grote smet is de achtervolging per postkoets die in de studio is opgenomen.
Scott is niet beste Earp ooit gespeeld, er zijn vast ook wel slechtere. Romero als Doc vind ik beter dan Victor Mature in My Darling Clementine. Romero speelt wat meer ingetogen.
Een aardig, maar feitelijk onjuist weergegeven, verhaal over de aanloop naar de O.K. Corral.

avatar van madmax1
Levendige western,echter van korte duur
Randolp-Scott in zijn nog jongere jaren speelt hier een beste Wyat--Earp ,Ceasar-Romero heeft ook de juiste klasse als Doc-Holliway.
De verhaal lijn is een beetje vreemd omdat we die van latere films gewend zijn, maar toch in zwart wit komt hij leuk uit de verf,.de latere OK –Corrals zijn iets beter uitgewerkt maarja wat wil met zoon korte speelduur, best een leuke wegkijker.

avatar van Brix
Kort maar krachtig is deze "alternatieve" Wyatt Earp film.
Mijn inleiding daarentegen...
De film is voornamelijk gebaseerd op Earp's autobiografie "Wyatt Earp, Frontier Marshal", geschreven door Stuart N. Lake, die ter voorbereiding van zijn werk met een aantal roemruchte western iconen sprak, en in totaal acht gesprekken met Earp zelf had (plus een briefwisseling)
Earp schijnt zich in die gesprekken overigens nogal "eenlettergrepig" en ruw uitgedrukt te hebben.
Reden voor Lake om de tekst van het boek, dat in ik-vorm geschreven is, van zijn eigen taalgebruik te voorzien.
Het boek verscheen in 1931, twee jaar na het overlijden van Earp, die er nooit iets van gelezen heeft, ondanks zijn aandringen bij schrijver Lake.

De titel van zijn boek geeft al een beetje aan dat Lake het niet zo nauw nam met de werkelijkheid, want Earp is nooit marshal geweest (hij bracht het niet verder dan Deputy (hulp) marshal.
Ook de inhoud van die biografie is (veel) meer fictie dan werkelijkheid gebleken, en hij zet Earp daarin neer als een ridder van het wilde Westen, smetteloos en heldhaftig.
De werkelijkheid was heel anders, maar door het boek, en de daarop gebaseerde films en TV serie, werd Earp wel de beroemdheid die hij nu nog steeds is.
De legende is geliefder dan de werkelijkheid bij het grote publiek.

Earp's weduwe Josephine (een voormalige prostituee)heeft jarenlang dwars gelegen ( ) en wist te verhinderen dat haar naam in zowel boek als film voorkwamen.
Ze streek ook geld op van boek en films.
Zij wist het zelfs nog klaar te spelen bij de eerdere verfilming (1934) de naam van Earp zelf eruit te laten.
Het hoofdpersonage werd toen Michael Wyatt genoemd, en gespeeld door George O'Brien.

Nu naar deze 2e verfilming dan:
Het is een onderhoudende vlotte western, met een uitstekende Randolph Scott als de krachtdadige Earp.
Eerlijk gezegd vind ik hem wat dat betreft sterker dan Henry Fonda, in de 3e verfilming: My darling Clementine (wat een vreselijke titel is dat toch)
Fonda gaf wel wat meer diepgang aan de rol.
Daar is hier geen tijd voor, en wat mij betreft is dat ook o.k.

Overigens is die My Darling Clementine gebaseerd op een herwerkte versie van Lake's boek.
Die herschreef het gedeeltelijk aan het begin van de jaren veertig, en bracht het toen uit als "He carried a six-shooter".

Cesar Romero zet een prima Doc Holliday neer, al heet die hier wel Halliday.
Die doet zeker niet onder voor Victor Mature in de 3e verfilming.

Heel goed zijn ook de beide actrices, de lieflijke Nancy Kelly, die als Sarah Ellen ook pittig uit de hoek komt, en Binnie Barnes, die saloon girl Jerry overtuigend ordinair; en met een stem met het geluid van een cirkelzaag, neerplant.

Graag had ik John Carradine een iets grotere rol toebedeeld gezien, maar zoals gezegd, de film is kort, en de mogelijkheden beperkt.

Charles Stevens speelt hier voor de eerste keer een rol die hij nog twee keer in volgende Wyatt Earp films zou herhalen, die van Indian Charlie.
Hij maakte blijkbaar indruk.
Ook in "Tombstone, The Town Too Tough To Die" (1942) en in "My Darling Clementine" (1946) was hij als zodanig te zien.

Het einde van de film is anders dan anders zal ik maar zeggen
De overige Earp broers komen in deze film niet voor!

Ik heb in ieder geval genoten van deze western, in uitstekende (zwart-wit ) beeldkwaliteit.
Hij staat bij de extra's in de Arrow Blu-ray box van "My Darling Clementine".