Skorbnoye Beschuvstviye (1987)

Alternatieve titels: Mournful Unconcern | Mournful Insensibility | Anaesthesia Psychica Dolorosa

Sovjet-Unie
Drama / Documentaire

geregisseerd door Aleksandr Sokurov
met Ramaz Chkhikvadze, Alla Osipenko en Irina Sokolova

Gebaseerd op George Bernard Shaw's toneelstuk 'Heartbreak House'. De titel van dit toneelstuk is een metafoor voor de welgestelde, cultuurminnende en verveelde bovenlaag in Engeland, die Shaw met haar nationalistische spelletjes verantwoordelijk stelt voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog. Dit burgerleven wordt door Sokurov verbeeld in een villa waar een bizar gezelschap samenkomt. De bijzonder curieuze vertoning van personages, hun onderlinge relaties en handelingen, wordt door Sokurov geregeld onderbroken door archiefopnamen uit de Eerste Wereldoorlog en van een zeppelin.

avatar van Mochizuki Rokuro
Hij wel!

Ik mis de NL-se titel in de alternatieven: Pijnlijke Onverschilligheid - Het Zevende Niveau van Zelfverwerkelijking. Alstublieft!