The Hairy Ape (1944)

geregisseerd door Alfred Santell
met William Bendix, Susan Hayward en John Loder

Hank Smith is een brutale maar gevoelige stoker op een schip, die er van overtuigd is dat hij zijn kracht haalt uit het vele haar dat zijn lichaam bedekt. Wanneer zijn schip de haven van Lissabon aandoet krijgt hij, in de machinekamer, bezoek van de rijke maar vervelende Mildred Douglas, de vriendin van de tweede machinist Tony Lazar. Vol walging van zijn overvloedige haargroei noemt Mildred Hank "harige aap". Nadat hij eerst kwaad was over haar reactie, raakt Hank toch onder de indruk van de attractieve Mildred en het duurt niet lang, voordat hij dat ook aan Mildred laat merken. Mildred buit Hanks interesse voor haar uit puur egoïsme uit, omdat zij jaloers is op Helen Parker (waar Tony ook een zwak voor heeft) en wat uiteindelijk de basis wordt voor de rampzalige gebeurtenissen die daarop gevolgen.