• 8.254.702 stemmen

City That Never Sleeps (1953)

Film noir / Misdaad | 90 minuten

Genre: Film noir / Misdaad

Geregisseerd door: John H. Auer

Met onder meer: Gig Young, Mala Powers en William Talman

Plot City That Never Sleeps

"...from the Honky Tonks to the penthouses...the creeps, the hoods, the killers come out to war with the city!"

Johnny Kelly is ontevreden met zijn baan en vrouw. Hij flirt met de niet zo zedige dame Sally 'Angel Face' (Powers), die tevens ongelukkig is. Op een nacht besluit hij een klus van een corrupte advocaat aan te nemen, waarmee hij denkt het geld te kunnen verdienen om een nieuw leven met Angel Face te starten.

image

Johnny Kelly

Sally 'Angel Face' Connors

Hayes Stewart

Penrod Biddel

Sgt. Joe, the 'stemrol of Chicago'

Lydia Biddel

Kathy Kelly

Sgt. John 'Pop' Kelly Sr.

Gregg Warren

Stubby Kelly

Mac Hammer Fan

Heb hem een tijdje geleden gezien en erop gestemd, maar mijn stem was verdwenen. Nu opnieuw geplaatst.

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

Blu-ray review: niet gerestaureerd.

avatar van otherfool

otherfool

Mac Hammer Fan schreef:

Hij is weer weg...

Mac Hammer Fan

Er zit niets anders op van dagelijks een database op mijn computer bij te houden. Wekelijks mijn stemmen kopiëren van MM naar een tekstbestand biedt blijkbaar ook geen zekerheid. Ik zal hem nu onmiddellijk herbekijken. Bedankt om het mij te melden.

Mac Hammer Fan

Het gegeven is gesitueerd in Chicago. Johnny Kelly trad in dienst bij de politie om zijn vader gelukkig te maken. Maar omdat het werk hem tegenvalt besluit hij op een dag zijn ontslag in te dienen. Hij laat zich inpalmen door een louche advocaat en heeft besloten zijn vrouw te verlaten omdat hij een passionele verhouding heeft met een striptease-danseres uit een nachtclub. Zijn partner bij de politie is voor de laatste nacht dat hij dienst heeft afwezig en hij wordt geassisteerd door een raadselachtige agent die hem blijkbaar heel goed lijkt te kennen. Zijn laatste patrouille zal echter een zeer drukke avond worden.

De Olive DVD print was goed maar er waren helaas geen Engelse ondertitels. Het plot is moraliserend. De film komt eerder traag op gang maar het tweede deel is best spannend en groeit uit tot een stevige climax. Sfeervolle film-noir met goede vertolkingen. Mooie zwart-wit fotografie.

*3,5*

avatar van mrklm

mrklm

Republic Pictures staat bekend om de degelijkheid van de films, een studio die met weinig middelen een grote hoeveelheid onderhoudende films heeft gemaakt die echter zelden de klassieke status krijgen. Dit is een uitstekend voorbeeld, want de cast bevat geen grote namen, de sets zijn sober en er zijn geen groots opgezette sets. Het gaat om verhaal en om karakter en op die gebieden scoort deze bescheiden, maar zeer onderhoudende thriller uitstekend. Gig Young doet denken aan Sterling Hayden, één van de grootste namen uit het film-noir genre en is uitstekend in de hoofdrol. Mala Powers is een effectieve femme fatale en Steve Fisher zorgde voor een complexe, boeiende thriller. Natuurlijk oogt het allemaal low-budget, maar dit is een schoolvoorbeeld van hoe je met weinig middelen maximaal rendement kunt behalen.

avatar van clubsport

clubsport

Helemaal eens met het verslagje hierboven , ook leuk en origineel om de stad zelf een voice over te geven

alsof het een levend weze is dat zijn bewoners introduceerd .

Verder is het een onderhoudend verhaal met enkele goede plotwendingen .