Las Meninas (2008)

1 stem

Oekraïne

geregisseerd door Ihor Podolchak en Dean Karr
met Mykola Veresen, Lyubov Tymoshevska en Hanna Yarovenko

De film toont een verstikkende gezinssituatie, waarin een zieke zoon zijn ouders en zuster met zijn grillen terroriseert. Die zoon is alleen latent aanwezig; de terreur is intens voelbaar.

avatar van wendyvortex
En in het kader van het huidige oproer in de Oekraïne mijn eerste Oekraïense film.
Begint tergend langzaam in een soort oude van Abel-achtige stijl met messen en vorken die over borden schrapen, de radio die aanstaat, gezaag uit de kelder en dan midden in de film een schitterend deel zonder dialogen en met alleen muziek (gedaan door co-regisseur Karr).
Invloeden lijken onder andere Wojciech Has en Guy Maddin.
In ieder geval fascinerende kennismaking met de Oekraïne.