Cabaret (1972)

Muziek / Romantiek

geregisseerd door Bob Fosse
met Liza Minnelli, Michael York en Joel Grey

Op zoek naar onderdak in het Berlijn van begin jaren 30, ten tijde van de opkomst van de nazi's, vindt schrijver Christopher Isherwood onderdak bij Sally Bowles, een even levenslustige als impulsieve zangeres in nachtclub Cabaret. De twee gaan volledig op in het hedonisme van het nachtleven in de Duitse hoofdstad en sluiten zich steeds meer af van de realiteit van de buitenwereld.

Ik zag ooit Judy Dench, de oscarwinnares als Queen Elisabeth, in de rol van Liza Minelli/Sally Bowles. En ze was heel goed (ook qua zingen).
Deze film is gebaseerd op een musical die is gebaseerd op een boek van een Engelsman die in Berlijn woonde, toen dat nog een decadente stad was en het nazisme de kop op begon te steken.
Wie niet houdt van musical heeft ongelijk, maar moet deze film maar links laten liggen.
Er zit heel veel goeds in (perfecte nummers als Two Ladies, en Money) en er is erg veel te genieten.
Minelli is een opdringerige actrice van het genre Barbra Streisand. Maar hierin valt ze mee.

FisherKing
Ik herinner me Michael York En Liza Minelli gelukkig vergeten ( de vroegere Demi Moore )

Tijdloos goede film in alle opzichten. Was erg blij toen ie op DVD verscheen, gelijk aangeschaft...

avatar van MaryCorleone
Heerlijke musical (Fosse!!!) Ben zelf vooral onder de indruk van Joel Grey (vader van Jennifer 'dirty dancing' ben ik achter gekomen)

Wat ik me vooral herinner is die ene oude man op dat terras als die Hitlerjugend staat te zingen. Hij zit zich echt dood te schamen en voelt zich heel ongemakkelijk.

Linda
Ik had hier niet zoveel van verwacht maar ik moet toegeven dat ik me toch nog redelijk vermaakt heb. De muziek vond ik lang niet altijd even leuk en ook het verhaal rond Minnelli en haar 2 mannen was soms aan de saaie kant maar ze zet haar rol zo goed neer dat ik me amper verveeld heb. Aan het begin was ik nog bang dat Minnelli zeer irritant zou overkomen maar dat bleek gelukkig nog reuze mee te vallen. 3 sterren.

avatar van donnie darko
saaie en vervelende musical.

Hier is ook een musical van

avatar van Poisonthewell
Judy Garland's niveau van irritatie wordt maar door een andere actrice geevenaard: haar dochter Liza Minnelli. Verder vooral een weinig boeiende standaard musical. 2,5*

avatar van Quentin
Minelli en York spelen matig in deze film, met het plot van een RTL-4 filmpje. Gelukkig ziet de film er goed uit. 2*

avatar van JJ_D
Aanvankelijk lijkt 'Cabaret' een frisse, gedurfde en orginele film te worden; met veel verhaaltechnische mogelijkheden en de obscure cabaret-sfeer die zowel grappig als schrikwekkend overkomt. Maar dan volgen de onlogische keuzes elkaar op, en vanaf het tweede uur begint de film te verslappen. Uiteindelijk kan de film zowel emotioneel als politiek niet meer overtuigen, hoewel er genoeg gevoelsmatige spanningen mogelijk waren geweest van bij de start. Op den duur weet je het zelf niet meer, en de filmisch experimentele tussenstukjes met de cabaret-baas vergroten de verwarring (naar het einde toe zelfs onverschilligheid?) alleen maar.
Had meer inhoud moeten hebben, deze vreemde productie.

veron35
forelli schreef:
Hier is ook een musical van

Dit is een musical. En een hele goede ook. Ik had gedacht dat hij veel slechter zou zijn maar hij is heel goed. Mooi ver haal vooral. Ik kocht hem in een dvd box met 9 andere films voor 4 euro. echt geen geld.

alleen al voor de muziek de moeite waard,voeg daar aan toe het opkomend nazisme en de gecompliceerde relaties tussen de hoofdpersonen: prachtfilm!

avatar van Drs. DAJA
"Cabaret" is niet alleen een muzikaal meesterwerk maar verhaal technisch helemaal. Binnen de sfeer van de jaren '30 in Berlijn speelt een gecompliceerd liefdesverhaal af. De sfeer, relaties en cabaret acts veranderen perfect mee wanneer de nazi's opkomen. Een zeer briljante film met geweldige psychologische personages, geweldige acts en vooral een geweldige impact.

veron35
Hoe kan Joel Grey nou toch winnen bij de oscars van Robert Duvall en Al Pacino???

avatar van Asmahan
Ik had altijd een bloedhekel aan Liza Minelli. Werd al chagrijnig als ik dat hoofd zag. En wie schetst mijn verbazing na het zien van deze film: ik vond haar fantastisch!

Sally Bowles komt echt tot leven. Ze is zowel vertederend als irritant. En wat kan ze zingen en performen! Joel Grey was ook magistraal. Wat een griezelig ettertje.

De sfeer van het cabaret is ook al zo'n mengeling van grappig, interessant en tevens viezig en huiveringwekkend. Elk nummer is een weerslag van de gebeurtenissen in de film. Lekker absurdistisch.

Ik ben om. Helemaal.

musical of geen musical? de theaterversie is écht een musical, scénes tussen (bij-)figuren monden uit in liedjes, zoals het in een musical betaamt (the pinapple song). in de film zijn deze liedjes weggelaten (hoe leuk ze ook zijn) en zijn alleen liedjes overgebleven die bij het "decor" horen: het cabaret, de theetuin met zingende mensen. eigenlijk is dit dus geen musical, net zomin als de "fabulous baker boys" dat is. wat ik erg mooi vind is de zich langzaam veranderende sfeer in berlijn (en tegelijkertijd ook in de relaties en de liedjes, die zowel commentaar leveren op de relaties als de maatschappelijke ontwikkeling).
Liza is lekker vulgair, joel grey lekker eng en york een aangename mengelmoes van waarnemer en deelnemer in het geheel.
kortom: mooi gemaakt topamusement mét inhoud en fantastische muziek.

avatar van Donkerwoud
Mijn favoriete musical, juist omdat deze in de eerste plaats een goed verhaal heeft en pas daarna zijn pijlen richt op de mooie liedjes. Het heeft ook duidelijk meer cachet dan een Grease of een Dirty Dancing. Wat betreft Liza Minelli; hier is ze grandioos, maar ik heb het haar eigenlijk niet meer na zien doen.

avatar van lucdecoster
De cabaretscènes en de muziek waren prachtig en mooi : 10/10 maar het verhaal vond ik wat minder : 6/10 dus 4 sterren waard. Liza Minnelli heeft echt een eigenaardig gezicht, vind ik.

avatar van The One Ring
Quentin schreef:
met het plot van een RTL-4 filmpje.

Deze opmerking slaat helemaal nergens op. Mocht RTL-4 willen. Ja, de film heeft een tragische romance in het middenpunt (ik ga er vanuit dat dit als RTL-4-achtig gezien wordt, want iets anders kan ik niet bedenken), maar heeft nog veel meer te bieden. De manier waarop de opkomst van de Nazi's op de achtergrond van het verhaal gebruikt wordt, zonder daar echt de nadruk op te leggen geeft het verhaal een uiterst nare smaak. En dan het gebruik van de musicalnummers: in plaats van dat de gevoelens hier vanuit het niets bezongen worden, leveren de liedjes een wrang commentaar op de gebeurtenissen in de film. De film bevat genoeg humor en probeert zijn musicalnummers met een typisch cabaretachtige luchtigheid te brengen, maar stiekem is de film gigantisch cynisch. Het zou zelfs goed kunnen zijn dat deze film in bepaalde opzichten de duisterste musical is die er is. De vrolijkheid van het cabaret is immers slechts een soort masker voor wat er werkelijk plaatsvind.

Ik vond het een ijzersterke film, mede door de manier waarop de musicalnummers erin verwerkt zijn. Dit gebeurt niet op een typische manier. De meeste personages zingen nooit en (op een nummer na) vinden alle nummers gewoon plaats op het podium. De directe gevoelens worden nooit bezongen. Wel schijngevoelens, of zoals gezegd ironisch commentaar op de gebeurtenissen. Veel van de kracht van de film komt voort uit Joel Grey als de sinistere Master of Ceremonies. Hij heeft geen rol in het verhaal, maar zit wel in bijna alle liedjes. Hij heeft geen normale dialoog, maar zingt alleen of kondigt iets aan voor een publiek. Zijn presence is zelfs te merken als hij niet aanwezig is. Een fantastische acteerprestatie en ik vind het zelfs niet moeilijk om te zien hoe Grey drie (overigens ijzersterke) Godfather-acteurs versloeg bij de Oscars.

Wat er precies mis zou zijn met Minelli volgens velen zou ik echt niet weten. Ze speelt gewoon heel goed. Ik ken haar buiten deze film om niet, maar hier valt niets op aan te merken. Michael York leek aanvankelijk een ondankbare rol te hebben. Je weet wel, het suffige type dat valt voor de onbezonnen vrouw en haar wellicht zou kunnen temmen. Het soort rol van Peppard in Breakfast at Tiffany's. Maar toch blijkt al snel dat York op zijn eigen manier zich wel kan meten met Minelli's personage. Hun relatie verliep geheel geloofwaardig.

Uitstekende film dus. Die Fosse overtuigd mij al voor een tweede keer met een musical en dat ik geen gemakkelijke taak.

avatar van WessRocks
Ondanks het een lekkere oude film was en ik me soms ergerde aan het filmwerk (ik wou altijd het net anders zien dan vanuit dat camerapunt) is en blijft het een top film-musical! Liza is fantastisch, soms wat er over door de make-up maar dat was toen zo hip

avatar van Down_By_Law
Blijft een prachtige film, meesterlijk geregisseerd door Bob Fosse - die ook verantwoordelijk was voor "Lenny" (één van mijn tien favoriete films). Leuke muziek, een goed script en een waanzinnige bijrol van Joel Grey. Vreemd genoeg doet hij me in deze rol aan Freddie Mercury denken.

Alleen jammer dat de acteerprestatie van Minnelli me nu zo irriteert. Dat het destijds goed genoeg was voor een Oscar lijkt nu onvoorstelbaar. Toch is "Cabaret" een terechte klassieker die de ware filmliefhebber niet ongezien mag laten.

avatar van Ace Hanlon
hugohei schreef:
Wie niet houdt van musical heeft ongelijk, maar .......

Sorry, maar dit is een bewering, die helemaal nergens op slaat.
Dit is het zelfde als wanneer iemand zegt: "Wie niet van spruitjes houdt heeft ongelijk." Smaak is en blijft iets persoonlijks en ik maak zelf wel uit waar ik wel of niet van houd!!!!!

Muzikaal beviel de film me wel, maar het verhaal vond ik iets minder.
Ondanks dat ik geen fan ben van Liza Minnelli vond ik haar prestatie hier, zang en dans vooral, wel goed.
Van Michael York heb ik ondertussen al wel veel betere dingen gezien, ik vind dit hier aan van zijn mindere rollen.
Het goede aan het ganse verhaal is dat het zich afspeelt in de tijd van het opkomende nazisme en antisemitisme in Duitsland, en dat wordt wel prima weergegeven.
Kortom: goede muziek gebracht in een donker achtergrondverhaal.

Goede en bijzondere film. Ben het wel eens met TOR. Grey was inderdaad echt fantastisch. Verder vond ik de steeds nadrukkelijkere rol voor de nazi's goed gedaan, kreeg zo heel goed het beangstigende gevoel voor een verontrustend opkomend kwaad. Heel goed gedaan. Vond overigens Minnelli wel wat irritant, maar denk juist dat ze dat heel goed heeft gedaan. 4 sterren

avatar van Donkerwoud
Moest bij de briljante serie Boardwalk Empire toch vaak terugdenken aan deze film.

avatar van Spetie
Deze film wordt toch wel als een klassieker beschouwd, maar kon mij niet zo heel erg bekoren. Nu ben ik sowieso niet zo'n musicalliefhebber, maar vrouwlief houdt er wel van en ik probeer graag iets uit, ook als het dan weleens niet zo goed bevalt, zoals hier.

Liza Minnelli speelt zeker goed,evenals Joel Grey, dat moet gezegd worden. Het verhaal is wel aardig, maar toch sloeg de verveling regelmatig toe. Vooral op muzikaal gebied is het allemaal niet geweldig. Er zat nooit een nummer tussen, dat mij echt aansprak of dat ik mooi vond. De aankleding van de film is overigens wel mooi. Vooral in de Kit Kat Club ziet het er allemaal erg mooi uit.

Uieindelijk is het zeker geen hele slechte film, maar is het vooral de muziek, die de film net doet overhevelen naar de negatieve kant van de score.

avatar van ella9084
zeer sterke film met goed verhaal, acteerwerk en muziek anders dan anders

avatar van Vinokourov
Vlot vertelde film rond het Berlijnse nachtclubleven in de jaren '30. Op de achtergrond speelt de opkomst van het nazisme een rol. Wel heeft het een aantal musicalnummertjes ertussendoor. Ikzelf vind ze overbodig, maar soit, het hoort er gewoon bij blijkbaar en op zich is de film wel oke in elkaar gezet. Liza Minelli's rol, een flapdrollerige dame, vond ik niet zo denderend, eerder irriterend op een gegeven moment.

avatar van RuudC
Oftewel, het begin van alle ellende waar Berlijn nog zestig jaar onder gebukt zou gaan. Christopher isherwood schreef er een fascinerend boek over: Goodbye To Berlin, waar deze film op gebaseerd is. Vaarwel aan Berlijn. Alhans, het oude Berlijn dat helemaal geen behoefte had aan nazi’s en communisten. Het Berlijn dat later grotendeels platgebombardeerd wer en in de koude oorlog het symbool werd van de afscheiding tussen Oost- en West-Europa.

Door de ogen van Brian Roberts zien we hoe in de jaren ‘20-’30 Berlijn langzaam in de greep komt van de nazi’s. Net als in het boek is het verhaal interessant, omdat de hoofdpersoon een Britse student is en in Berlijn niet gebonden aan een bepaalde klasse. Hij komt in aanraking met verschillende mensen die allemaal een eigen kijk op de situatie hebben. In dat opzicht is zijn relatie met Sally Bowles overbodig, maar deze is wel het meest uitgewerkt. Sally Bowles wordt trouwens fantastisch neergezet door Liza Minelli (toen ze nog mooi was, zullen we maar zeggen). Door haar karakter valt de link te leggen naar het cabaret. Zelf ben ik helemaal niet van de musicals, maar hier vind ik het prachtig. De liedjes zijn goed en zijn heerlijk maatschappijkritisch. Verder valt vooral het onbeholpen acteerwerk van Fritz Wepper (Fritz Wendel) en Marisa Berenson (Natalia Landauer) op. Juist doordat zij lessen Engels nemen van de hoofdpersoon is het wel grappig om te zien hoe zij met de taal worstelen. Leuke film voor de liefhebbers van The Dreamers (2003). Net als het boek is Cabaret een uitstekende schets van het Berlijn van rond 1930.