Faraon (1966)

Alternatieve titel: Pharaoh

Polen

geregisseerd door Jerzy Kawalerowicz
met Jerzy Zelnik, Wieslawa Mazurkiewicz en Barbara Brylska

De jonge farao Ramses XIII erft een lastig pakket. De staatskas is geplunderd, de ambtenaren zijn allemaal corrupt, het volk is verpauperd, en het land wordt door buurlanden bedreigd. De grootste dreiging komt echter van de priesters, wier macht aanzienlijk is. Hun leider, Herhor, hoogpriester van Theben, is tevens opperbevelhebber van het leger. Ramses XIII besluit de macht van de priesters in te dammen. Hij wil met een nieuw en sterk leger landen veroveren en zodoende grondstoffen en slaven verwerven. De priesters zien hun macht bedreigd worden, en smeden een plan de jonge farao uit de weg te ruimen.

avatar van xgogax
Op YouTube te zien : Faraon (1966)