ad
  • 8.184.101 stemmen

Scrooge (1935)

Drama / Fantasy | 78 minuten / 63 minuten (ingekorte versie)

Genre: Drama / Fantasy

Speelduur: 78 minuten / 63 minuten (ingekorte versie)

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Henry Edwards

Met onder meer: Seymour Hicks, Donald Calthrop en Robert Cochran

Over Scrooge

"What happened when Scrooge saw Marley's face on the door knocker...and the clock struck twelve!"

Ebenezer Scrooge is een echte vrek die geen goed woord over heeft voor Kerstmis. Dit in tegenstelling tot zijn klerk Cratchit die op de rand van armoede leeft en zijn vrolijke neef Fred. Zoals vele anderen zijn zij juist vol van het kerst gevoel. Dan, op kerstavond, wordt Scrooge bezocht door de geest van zijn voormalige zakenpartner Jacob Marley. Die waarschuwt hem dat hij zal worden bezocht door drie geesten, die van Kerstmis verleden, Kerstmis heden en Kerstmis toekomst. Wil hij niet eindigen zoals Marley, dan zal Scrooge tot inkeer moeten komen.

imageimageimageimage

Poor Man's Wife

Mrs. Cratchit

avatar van Legan

Legan

De eerste filmversie van Scrooge en in zwart-wit. Een redelijke verfilming hoewel er allerlei minpunten aan zitten, waaronder het matige acteren. Ook de gestalte van Scrooge vond ik minder. Om de één of andere reden zie Scrooge -uiterlijk gezien- altijd als Louis de Funès.

6,0 uit 10 (3,0*)

avatar van gotti

gotti

Oneens. Een te gelikte cover die waarschijnlijk weinig met het origineel van doen heeft. Ben sowieso een groot fan van de getekende, dan wel geschilderde affiches.

ieder zijn smaak

Ga de film van de week kijken , een ding is jammer ik heb de ingekleurde versie.

Bovendien lijkt Scrooge hier als twee druppels water op Harrie van Raaij, dat is al tof genoeg natuurlijk.

avatar van gotti

gotti

Harrie van Raaij sr. wellicht? Hopelijk heeft die wat minder moeite met zijn s-en.

avatar van N811

N811

Voeg hem toe stin

Seymour Hicks speelt wel erg theatraal en de gekleurde versie maakt het er niet beter op.

avatar van Mescaline

Mescaline (moderator films)

De aller eerste volledige film van het Christmas Carol verhaal, deze film is duidelijk meer gedateerd dan de uitvoering die 3 jaar later kwam maar niet te min nog steeds de moeite waard om mee te pakken.

De productie oogt zelfs voor die tijd redelijk goedkoop, zo zie je bijvoorbeeld Marley niet als geest(of je moet de kop op de deur meerekenen) en ook de geest van christmas yet to come is alleen een hand van te zien.

Deze film laat dus wat meer aan de verbeelding over dan de andere uitvoeringen van dit verhaal maar daarentegen is Scrooge redelijk overtuigend neer gezet door Seymour Hicks, hier en daar een tikkeltje over the top maar nog steeds Scrooge waardig.

Bytheway, de kleurenversie heb ik zelf maar omgetoverd naar zwart wit. (zoals het hoort)

avatar van Mescaline

Mescaline (moderator films)

Dit jaar toch nog maar een keer geprobeerd, het is een kort filmpje en kijkt toch wel plezierig weg. Zoals ik eerder al aangaf is het erg gedateerd en is het vooral Seymour Hicks die als een overtuigende Scrooge dit toch nog zeker de moeite waard maakt.

2,5 blijft 2,5.

avatar van Brix