Scrooged (1988)

Fantasy / Komedie

geregisseerd door Richard Donner
met Bill Murray, Karen Allen en John Forsythe

Frank Cross runt een Amerikaans tv-station, dat van plan is om Dickens' A Christmas Carol te verfilmen. Franks jeugd was niet bepaald plezierig, en dus kan hij de kerstspirit niet echt waarderen. Met de hulp van de geesten van de kerst in het verleden, het heden en de toekomst, realiseert Frank dat hij zal moeten veranderen.

avatar van selientje
Viel tegen. Wel geinig.

avatar van Richard_Voorhees
Erg vermakelijke moderne versie van A Christmas Carol, weer eens wat anders dan al die andere verfilmingen die ieder jaar weer worden uitgezonden.

avatar van Dee Al
Het oude Scrooge-verhaal in een nieuw jasje gegoten. Ik heb veel films gezien met datzelfde soort concept, die me heel erg tegenvielen (Romeo + Juliet bv.), maar deze versie is zeer geslaagd. De film wordt echt gedragen door de hilarische acteerprestaties van Bill Murray. Daarnaast zijn de geesten ook creatief vormgegeven. Leuke grappen, maar ook serieus als hij serieus moet zijn (de Toekomstscène). Mooi gemaakt.

avatar van brabusRUS
Ze beginnen dit keer vroeg met het uitzenden van kerstfilms. Absoluut niet erg!

avatar van kalehein
Hiep hiep, vanavond komt ie weer!!
Gewoon lekker alvast wennen aan het kerstsfeertje, over 3 weken zal hij zeker nog een paar keer uitgezonden worden. Als het niet op de commercielen is dan wel op de NL's, de Belgische zenders of de BBC en als het echt niet anders kan, dan komt ie nog wel op ZDF/ARD.
Zo ook the Grinch, en A Miralcle on 34th street, of the Muppets a christmas carol.
Ieder jaar weer dat uitkijken naar films die al 100x op tv zijn geweest en nooit vervelen.
Editje: Lumpey haha nu alweer een lach op mijn gezicht.

avatar van brabusRUS
'The bitch hit me with a toaster'

RTL7 is lekker op tijd met het uitzenden van kerstfilms! Het bekende Scrooge-verhaaltje, alleen dan in een nieuwer jasje. Bill Murray deed het leuk. Erg overtuigend en op sommige momenten lijkt het alsof hij improviseert, wat ik erg knap vond. Verder was de bijrol van Bobcat Goldthwait ook wel geinig. De geesten waren erg grappig en leuk. De make-up en special effects waren best goed. Einde is lekker warm, wat je natuurlijk verwacht van een kerstfilm.

Heerlijke en geestige kerstfilm met Murray. Hou je van Murray? Dan ga je hier zeker van genieten! Murray is goed op dreef en zit bijna in elke frame. 3.5*

avatar van The One Ring
Het begon erg leuk, maar helaas is de film veel te hysterisch en druk om echt een geslaagde komedie te worden. Het is een gevalletje van grappig doen in plaats van grappig zijn over het algemeen. Geen een van de bijrollen vond ik persoonlijk grappig en geen een lijkt er zelfs maar over komisch talent te beschikken. Robert Mitchum is misschien een uitzondering, als hij praat over honden en katten die tv kijken, maar Mitchum speelt de rol gewoon serieus zoals hij altijd doet en daardoor wordt het grappig. Bill Murray vind ik altijd wel leuk, zelfs in slechte films en hij hield me hier echt op de been. Zelfs op de slechtste momenten komt hij wel met een leuke oneliner of een geestige gezichtsuitdrukking. Tegelijkertijd is het juist ook weer Murray die het einde niet laat werken. De omslag van Murray op het einde komt totaal niet over en ik geloof dat dit komt omdat Murray niet weet hoe hij het moet spelen. Sentimentaliteit lijkt hij niet te kunnen. Hartverwarmend ook niet echt. Er is altijd teveel zelfspot in Murray zelf om hem oprecht over te kunnen laten komen, wat aan het einde van Scrooged nodig is. Gewoonlijk vind ik die zelfspot het leukste aan Murray, maar het einde geloofde ik nooit, hoe hard Murray ook schreeuwde en hoe lang de scène ook door ging. Ook het stuk dat eraan voorafging, met de Ghost of Christmas Future werd enorm snel afgeraffeld en kwam dan ook niet over. Alsof iemand geloofde dat een woord van Murray genoeg is om Karen Allen in een koude bitch te veranderen. Gelukkig zit er in de eerste helft nog genoeg humor het nog een beetje te doen te maken, zoals de dreigende tv-spot en gewoon alles wat Murray doet als cynische zakenman. Oh, en was er ooit iets schattigers dan Karen Allen in deze film?

avatar van Friday the 13 th
Die hele speech op het einde....bweirgh!

Het idee hierachter, een moderne verfilming van het overbekende verhaal van Charles Dickens, is op zich leuk. Maar het gebrek aan leuke scènes nekt de film. De geesten zien er echt belabberd uit. Gewoonweg 80's shit.

Alles gebeurd ook zo snel, alles op elkaar gepropt, dat stukje met the ghost of christmas future duurde wel heel erg kort. Dit zorgt dat het einde (zijn ommeslag) gewoonweg fake overkomt. Ik vond de film helaas niet zo leuk. Erg weinig 'warme" kerstspirit te beleven.

avatar van Mescaline
Bill Murray in een Scrooge film lijkt een heel leuk concept maar is jammer genoeg wat magertjes uitgewerkt.
Het personage van Bill is best boeiend in elkaar gezet en natuurlijk de scene dat hij een man in brand ziet staan is erg leuk, maar jammer genoeg heeft de film maar weinig echt grappige scenes.
Het einde is zoetsappig en cliché als maar zijn kan, natuurlijk hoort dat wel bij kerstfilms maar dit was allemaal een beetje te standaard.

avatar van tommykonijn
Scrooged is een film die ontzettend leuk begint. De eerste 30 tot 40 minuten heb ik best wel vaak hardop kunnen lachen. En toen werd het minder. De film is niet meer zo grappig, en het wordt naar het einde toe niet meer beter. Zoals al voor mij werd gezegd is de speech van Murray verschrikkelijk ongeloofwaardig, kwam totaal niet bij me binnen. Het droge happy-end is opzicht wel op zijn plaats bij een film als deze, maar met het zingen ben ik dan weer minder blij. De film scoort vrij makkelijk door het idee van het beroemde kerstverhaal van Charles Dickens, A Christmas Carol, op een moderne manier te verfilmen. Toch slaat het bij mij niet helemaal aan. Ik dacht dat het idee wel een leuk resultaat kon opleveren, en bij vlagen is het dat ook, maar ik zie toch veel liever het origineel. Het acteerwerk valt niet tegen en Bill Murray speelt met gemak de hoofdrol. Over het algemeen vermakelijk, maar ik had er toch wel wat hogere verwachtingen bij.

avatar van mjk87
Wat een tegenvaller. Had hier meer van verwacht. Running gags die niet grappig zijn, nevenpersonages die niet grappig zijn, een hoofdpersoon die te druk is met druk zijn en zo meestal niet grappig is. En dan moet het een comedy zijn. Daarnaast echt een lelijke goedkope look of je naar een goedkope tv-film keek (wellicht was dit de bedoeling gezien het verhaal, maar zo diep zal men niet zijn gegaan denk ik) zonder ook maar eenmaal een mooi shot te hebben gezien. De adaptatie naar het moderne was dan wel aardig bedacht (let er eens op dat er nauwelijks kerstlichtjes te zien zijn, maar ook geen sneeuw) maar dat is dan ook het enige. Op alle vlakken komt de uitwerking te kort en ik was bijna van plan halverwege de film te stoppen. Omdat het niet grappig was en gewoonweg saai. Neen, van Dickens' fantastische kerstklassieker heb ik nog geen fatsoenlijke verfilming gezien. Jammer. 1*

avatar van remorz
Bill Murray, ik mag 'm wel.

Helaas blijft er voor de rest weinig over. Flauwe, heel erg flauwe humor. Grapjes waar je om moet lachen omdat ze slecht zijn, in plaats van gewoon te moeten lachen. Met name de drie geesten wekken de nodige irritatie op. Enige die hen nog weet te toppen is die Elliott. Net niet vervelender dan Zed uit Police Academy maar duidelijk een one-trick pony.

Lelijk. De film is lelijk. Die droge, saaiige decor-look die een fotogenieke stad als New York (toch?) onderdompelt in een viezige grauwheid; beetje jammerlijk en bovendien funest voor kerstfilms als dit.

Ten slotte is moraal niet iets waar ik gewoonlijk op zit te wachten maar als de rest wegvalt is het voor deze film de laatste pijler om op te steunen. En om dan te concluderen dat Muppets en Michael Caine je nog meer weten te ontroeren, is de trieste conclusie dat deze film werkelijk iedere charme ontbeert. Ach ja, op Bill Murray na dan. 1,5*

avatar van baspls
Erg leuke film.

Bill Murray is werkelijk geniaal, deze film heeft erg goede humor en ik vond hem zeer grappig.
Ook de effecten waren erg mooi. Muziek van Danny Elfman was ook erg goed. Erg vermakelijke film.

avatar van tattoobob
Voor mij echt een klassiekertje die nooit verveeld...prima film voor de feestmaand.

avatar van Ted Kerkjes
Wellicht een guilty pleasure, maar ik vind deze echt super.

avatar van Marvinleeaday
Vond deze film erg leuk alleen jammer van het te lang doorgaande schreeuwerige einde, anders was ie zeker een 4 geweest.

avatar van benni
Voor de derde of vierde keer gezien, 1 van de betere kerstfilms! Bill is weer op dreef. Einde had inderdaad iets beter gekund.

avatar van Picker
Bill Murray deed het leuk en ik moest af en toe wel om hem lachen.
De rest was me echt te cheesy met dat overdreven gedoe en die Piet piraat mimiek.

Gevalletje tand des tijds vrees ik.....

avatar van n00r
Deze film keek ik vroeger altijd met mijn ouders rond de kerst tijd. Nu 15 jaar later vind ik hem nog steeds helemaal geweldig. Deze film laat me lachen of het nou kerst is of zomer

avatar van Mescaline
Na 5 jaar weer tijd voor een herziening, de eerste keer viel deze film mij best tegen en gaf ik hier maar een 2,5 aan maar deze keer beviel de film mij wat beter.
Vind het nog steeds geen ultieme kerstklassieker en ben nog steeds van mening dat het best wordt overgewaardeerd, vooral tegen het einde aan wordt de film wat langdradig en duurde de scene dat Bill voor de camera's ging staan ook wel erg lang.

Vooral de eerste helft is erg vermakelijk en Bill Murray is ook zeker een pluspunt.

avatar van john mcclane 2
De leukste scrooge film die ik ken.
En je hebt behoorlijk wat versies .
Raar laag gemiddelde.
Ik denk ook dat ie niet als het verhaal tijdloos is.
Bill Murray's als de perfecte scrooge .

avatar van Brabants
Prima interpretatie van Dickens " A Christmas Carol" met een sterke hoofdrol voor Bill Murray. Het verhaal blijft boeiend en dat is in deze film ook zeker het geval.