Birds of America (2008)

Drama / Komedie

geregisseerd door Craig Lucas
met Matthew Perry, Ben Foster en Ginnifer Goodwin

Morrie is de oudste van drie kinderen en voedde na het overlijden van zijn ouders zijn jongere broer Jay en kleine zusje Ida op. Nu woont hij samen met zijn vrouw Betty in het ouderlijk huis, is leraar en heeft problemen met zijn stoelgang. De hond van de buren heeft dat niet en doet zijn behoefte in de tuin van Morrie en Betty. Zijn buurman is zijn meerdere op zijn werk, en om een vaste aanstelling te krijgen, schikt hij zich naar diens wensen. Dan wordt Jay in elkaar geslagen en aangereden. Morrie haalt hem in huis en ook Ida trekt bij hen in.

Verwarrende film over verstikkende normen, vernedering, frustratie en verstoppertje spelen binnen een gezin, waarbij ik geen idee heb wat de regisseur nu eigenlijk bedoeld heeft. Het is een stevig portret van een familie uit evenwicht dat vermengt lijkt te worden met meditatie en symboliek. De acteerprestaties liggen onder niveau.

Al bij al nog zo slecht niet deze Amerikaanse komedie, met een bitter en ernstig ondertoontje, waarin een toch wel "rare vogels"-familie ten tonele wordt gevoerd.
De enige slapstick-scène (in het park) heeft dan nog een betekenis : hoe dan ook, ze horen gewoon bij elkaar ...en mogelijks wordt het "perfect".