Bathing Beauty (1944)

Komedie / Muziek

geregisseerd door George Sidney
met Red Skelton, Esther Williams en Basil Rathbone

Caroline Brooks (Esther Williams) is een zwemlerares die verliefd wordt op Steve Elliot (Red Skelton), een bekende componist die muziek voor een waterballet schrijft. De liefde is wederzijds en het koppel is al van plan te trouwen. Steve Elliot's manager George Adams is bang dat door het gevonden geluk het schrijven van muziek in gedrang zal komen en bedenkt een list om het paar uit elkaar te drijven.

Dick2008
Deze film met Esther Wiliams vond ik een van de beste. Mooi zwemballet.. Red Skelton is zoals in meerdere van deze soort films erg grappig. De muziek is wisselend. Mooi moment is als Harry James en zijn orkest "Trumpet Blues" speelt, tenminste als je er van houdt.

bevat vele humoristisch geslaagde scènes die soms wat doen denken aan grappen van the Marx Brothers, maar steeds humoristisch blijven. met name de 'iedereen in een kamer' scène, hilarisch!

Dick2008
Dick2008 schreef:

Deze film na zo'n 25 jaar ook weer eens gezien, mijn God, nostalgie.... gelukkig heb ik er steeds minder last van.

Veel van dit soort films waren vroeger probleemloos op de tv te zien. Tegenwoordig moet je gaan pindakazen of je portomonnee open trekken en flink geld neertellen om ze op dvd aan te schaffen. Eigenlijk schandalig.

Ik vond dit vroeger volgens mij ook al niet zo'n beste film, in hoeverre die films van Esther Williams dat eigenlijk wel zijn. Ze kon zeer goed zwemmen. Ze was dan ook zwemkampioen en kreeg een contract aangeboden van MGM en vervolgens verschenen de diverse "zwembadmusicals", die toen ook zeer populair waren.
Lastig samen te vatten in één stem. MGM was een grote filmmaatschappij met flink wat sterren op allerlei gebied, die onder contract kwamen en dan vervolgens in de ene na andere film te zien waren. Muzikaal gezien zijn die films, wat mij betreft vrij sterk maar verder .... Nogal "modefilms" lijkt me, waar er, gezien het jaartal, in de jaren tijdens en rondom de oorlog gewoon veel behoefte aan was en dat is in deze film dus ook weer duidelijk te zien, volgepropt en met voor elk wat wils.

Esther Williams is knap maar Red Skelton is nogal flauw en verder een slap verhaal. Een soort romantische komedie maar dan met veel muziek erbij. Nogal gekunsteld nummer aan het einde. Muziek is wisselend maar met zeer bekende mensen uit die tijd. Xavier Cugat en Harry James met hun orkesten en Ethel Smith met haar orgel. Erg mooi gefilmd, met goed camerawerk, glamorous van opzet en kleurrijk. Ondanks hier en daar zeer sterke en prachtige momenten, als geheel toch vooral leuk voor de liefhebbers, maar die zullen er met 8 stemmen wel niet veel zijn. 2.0

Kwam Hollywood in de jaren ’30 op de proppen met films rondom de Noorse schaatsster Sonja Henie, in de jaren ’40 werd zwemkampioene Esther Williams op het witte doek getoverd. Het sportief ingestelde Amerikaanse publiek genoot daar destijds van. Men zag daarbij graag door de vingers dat Williams met de continu bevroren glimlach op haar gezicht (zie poster) absoluut niet kon acteren. Dat is duidelijk te zien in deze film, die veeleer het karakter heeft van een kleurrijke, muzikale show. Met het slotballet doet regisseur George Sidney een poging de tijden van Busby Berkeley te laten herleven, maar hij komt daarmee niet in de buurt van de grootmeester uit de jaren dertig. 2½* voor de af en toe leuke muziek en shownummers.