100 Million BC (2008)

Sciencefiction / Avontuur

geregisseerd door Griff Furst
met Michael Gross, Christopher Atkins en Greg Evigan

Tijdens de jaren '40 ging een team wetenschappers via een experiment terug naar de prehistorie. Maar het experiment liep niet zoals gepland en alles wat fout kon gaan, ging ook fout. Jaren later besluit een wetenschapper met een nieuw team terug te reizen naar de prehistorie om het oude team te redden. Maar als ze tijdens de terugreis per ongeluk een gigantische vleesetende dinosaurus mee terug nemen, beginnen de problemen pas echt.

avatar van dave
Jezus, wat heb ik hier mee gelachen en om gehuild. Het lijkt erop dat 2012 Doomsday zijn geestverwant heeft gevonden. Het aantal krankzinnige scènes in deze berg larie is haast niet te tellen. Ik zal proberen het zo beperkt mogelijk te houden.

Het verhaal begint met een totaal oninteressante terugblik op een of ander mislukt experiment in de jaren '40. Het komt erop neer dat een groep onderzoekers per ongeluk 70 miljoen jaar terug in de tijd werd gestuurd (inderdaad, zelfs de titel van de film klopt niet) en daar vast kwam te zitten. Het is nu aan een 'ijzersterk' commandoteam en de inmiddels bijna gepensioneerde wetenschapper, die verantwoordelijk was voor de geflopte proefneming, deze vergissing recht te zetten.

Dit alles klinkt op zich niet slecht, maar de manier waarop alles is uitgewerkt en in beeld gebracht is hopeloos.

Het commandoteam wordt aan ons voorgesteld door ze allen om de een of andere reden om precies 2 uur uit hun auto te laten stappen. Misschien willen ze iedereen van hun stoel blazen met hun punctualiteit, wie zal het zeggen. Het verbaast me achteraf zelfs dat ze überhaupt in staat waren op een horloge te kijken. Zelden zo'n bende incompetente en lamzalige sufferds op een hoop gezien. En dan heb ik het nog niet eens over hun acteerprestaties.

Eenmaal ze door het wel erg vreemd uitziende wormgat gelopen zijn kan de ware pret beginnen. In plaats van ergens op de grond te vallen, komen ze gewoon uit in een riviertje. Rechtstaand, alsof er niets aan de hand is. Toen de bevelhebber vroeg of iedereen gezond en wel was, begon er nog zowaar iemand over te geven. Vanaf dat moment begon ik al wat achterdochtig te worden.

Even later komen ze bij een hoofd dat is samengesmolten met een boom. Geen idee wat de bedoeling daarvan was, het zal wel iets met die tijdsmachine hebben te maken. Het zag er alleszins niet uit en die achterdocht sloeg al om in begrip. Ik was naar een flop aan het kijken.

Genoeg geluld denken de makers plots, laten we wat actie invoeren. Want wat tref je zoal aan rond die tijd? Juist, dinosaurussen. Hierin vind de prent zowaar zijn sterkste punt. De dino's zien er zo verschrikkelijk nep uit dat ze spontaan op de lachspieren beginnen te werken. Niet alleen hun vormgeving, maar ook hun bewegingen trekken gewoon op niets. Als een soort duiveltje uit een doosje floepen ze tevoorschijn en vreten op 5 minuten tijd de helft van het commandoteam op. Verhaaltechnisch gezien natuurlijk zeer slim.

Net als je denkt het meest ridicule monster gezien te hebben, komt er een in beeld dat de voorganger overtreft. Zuurspuwende bloemen, een of andere waterdino, een pterodactylus, het lijkt niet te stoppen.

De geweren waarmee geschoten wordt hebben ze gekocht in een speelgoedwinkel. Sommigen hebben zelfs geen trekker en dienen blijkbaar alleen als ballast. Daarnaast maken ze ook een enorm fake geluid, alsof er iemand popcorn aan het maken is. Het is niet te bevatten.

Uiteindelijk worden de overblijvenden van een afgrijselijke dood gered door het vermiste team van onderzoekers, die daar kennelijk al zes jaar zitten te suffen in een grot. Ze zien eruit als een bende wilden en iets zegt me dat ze er in het echte leven niet veel anders uitzien. Deze brave holbewoners acteren namelijk zo slecht dat ze me in recordtempo naar het toilet dreven. Goed voor de geconstipeerden onder ons. Een klein positief puntje gaat toch uit naar de rondborstige dame, die de verdorvenheid van de film eenvoudig weet te compenseren.

Klein probleem: De missie is al geslaagd en we zijn nog maar 40 minuten bezig! Nu ja, de oplossing ligt voor de hand. Laat gewoon per ongeluk een dino meekomen door het wormgat. Zo gezegd, zo gedaan.

Wat volgt zijn nog veertig doldwaze minuten waarin alle wetten van de logica getart worden. Er wordt vanop vier of vijf meter hoogte met gemak uit een helikopter gesprongen, er wordt duchtig achter de dino aangehold en uiteindelijk komt de achtergebleven gepensioneerde op het juiste moment te hulp snellen. (en hij had meteen ook een tank mee) De professor is echter een heel aantal jaar jonger geworden, omdat hij op de een of andere manier zijn jongere ik heeft bezocht en hem alles heeft uitgelegd. Heel bizar.
Ik vat het laatste halfuur heel kort samen omdat er anders geen einde komt aan deze ‘recensie’. ik noem het liever een dreigbrief.

Na een veel te lange afscheidsscène stuikt de film dan toch definitief ineen. Geen minuut te vroeg.

Ik heb geprobeerd de bondigheid te respecteren, maar dat is bij deze film simpelweg onmogelijk. Er zijn zoveel details die smeken om verteld te worden. Ik wil dat iedereen precies weet waarom deze zooi op nummer 2 in de flop 100 moet staan.

Kort samengevat biedt 100 Million BC een plot dat volkomen irrationeel is, een soundtrack die, I kid you not, bestaat uit één liedje, dat in een oneindige lus wordt afgespeeld, acteerprestaties die tot de slechtste ooit mogen gerekend worden en een shitload aan onbruikbare special effects.

Een halve, onverdiende ster.

avatar van Jesse93
dave schreef:
Ik zal proberen het zo beperkt mogelijk te houden.

avatar van kirk douglas
Nouja de eerste helft was nog best grappig, de tweede echter was bijzonder slecht en saai.
Niet alleen de slechte acteurs en effecten ook de decors zagen er meer als beroerd uit.
Dat zogenaamde oerbos zou net zo goed in iemand zijn achtertuin kunnen zijn natuurlijk merken de onwetende kijkers hier niets van even hier en daar wat plastic planten naast het pad en het ziet er perfect uit.

Jammer dat de beroerde tweede helft de pret bederft anders was deze film ondanks de vele fouten nog best goed geweest.

dominion
Heel erg slecht.
Hier proberen ze weer mee te liften met een succes film.
De special effects waren echt heel slecht.
De dino's zagen er heel lelijk uit.
Het acteerwerk was ook niks.
Sommige Asylum producties zijn wel leuk zoals Death Racers maar dat is hier niet het geval.
Ik kon het echt niet volhouden dus had ik hem na 20 minuten uitgezet.
Vind het ook jammer dat ik geen lagere score kan zetten.

0,5/10

avatar van Vascago
Ik heb me al kapot gelachen bij de recensie van Dave dus ik ga dit filmpje zeker wel even opzoeken.

Ik heb hier van in mn broek geplast van het lachen. Zo slecht dat het grappig is. en daarvoor toch nog 1 hele ster.

avatar van Artkramer

avatar van otherfool
Artkramer schreef:

Aangezien RTL tegenwoordig blijkbaar Asylum films aanschaft kan dat vanavond

Ik zal er iig klaar voor zitten

avatar van Banjo
Artkramer schreef:

avatar van Lefgozer
De Asylum films trekken me altijd wel. Meestal zijn ze zo slecht dat ze toch nog leuk zijn. Er zitten altijd wel een paar leuke effects in, zoals de "screensaver" regen/sneeuw in 2012 Doomsday, of het constant recyclen van de beelden in de Megashark films. Het acteerwerk is altijd heerlijk fout en de films duren ook nooit te lang, dus lekkere wegkijkertjes. Ik ben dus blij dat RTL7 blijkbaar wat Asylum films heeft ingekocht, want ik zap eigenlijk nooit langs SyFy. Ben benieuwd wat de kijkcijfers zijn. De afgelopen weken heeft RTL7 al een paar Asylum films uitgezonden geloof ik. Iemand toevallig cijfers daarvan?

avatar van HomerBeer
Deze kan ik niet uitkijken hoor... Wat een ongelofelijke Z-film zeg... allerverschrikkelijkst.. Kun je ook 0 sterren geven?.. Niet mijn smaak in elk geval, of is dit de bedoeling van zulkse films om zo slecht te zijn?

Als je een character in je film hebt zitten die 'Manriquez' heet, kan je bij mij al niet meer kapot. Übervermakelijke troep!! Die soort van vliegende velociraptor

avatar van MattOnTheNet
Code 474634. Da's pas gemakkelijk te onthouden als je 17 kleuren stront schijt omdat er iets achter je aankomt met schoenmaat 224. Trouwens, knap van die knaap die tig jaar in Jurasic Park heeft rond gebanjerd in zijn Omo-frisse interlokje, om de techniek van 60 jaar later zonder meer thuis te brengen. Acteergehalte? Tegen het einde staat een van de mannelijke spelers naar de uitvergrote Toys'R Us dyno te staren alsof hij een kilootje therapeutische pruimen aan het lozen is. Bagger, behalve dan het mokkeltje met de fraaie boezem en ultra kort lederen bedekkertje. Had Dave goed gezien!

avatar van samOne
na halfuur ben ik maar ook afgekakt

avatar van mnrk
Dit was wederom een geweldige film op RTL7... .

De special effects waren echt slecht ...en over het acteerwerk maar niet te spreken, ook het verhaal was niet in orde.

Deed me een beetje denken aan deze film : Sound of Thunder, A (2005)

rayman
RTL7 zendt de laatste tijd wel echte baggerfilms uit
na megashark, giant octopus en supercroc nu weer deze geweldige film

avatar van paul83
Holy fuck wat was deze film slecht zeg....

avatar van eltorro
Heb hem gister uitgezeten en ik kon er nog wel om lachen.
Ehm, een 0,5 maar voor de wel grappige waggelende dino.

avatar van nightbreed
De beste film die RTL7 in tijden heeft uitgezonden.

avatar van otherfool
Nog best amusant eigenlijk. Na een minuut lag ik al op de grond van het lachen met die absurde countdown tot het eindelijk eens 2 uur was, tja dan ben ik al verkocht. Verder natuurlijk ook schitterend dat het avontuur zich 70 miljoen jaar geleden afspeelt in plaats van 100 maarja kniesoor die er op let.

Leger-slachtvee laat zich teleporteren naar de tijd van de dino's om een ander groepje te redden dat daar al 6 jaar rondbanjert maar er nog verrassend fris uitziet. Dat kan niet gezegd worden van de digitale dino's; oeioeioei gebrek aan budget kan niet alles verklaren; dit is gewoonweg incompetentie van de makers. Die het zichzelf vervolgens moeilijk maken door zo'n enorm beest in het huidige LA neer te planten. Let hierbij in de achtergrond op rustig wandelende voorbijgangers die blijkbaar geen erg hebben in het prehistorische megamonster on the loose.

Nog een slotopmerking: terwijl de professor ons toch echt tot 2 keer toe had uitgelegd dat teleporteren naar een recentere tijd niet mogelijk is (dan verander je het heden!), komt-ie daar in de slotminuut ineens op terug... tja.

1,5*.

avatar van LimeLou
Tja, wat valt er hier nog over te zeggen? Ontzettend slecht natuurlijk, maar lekker vermakelijk. Er was ook meer 'actie', in plaats van dialoog en schaamteloze CSI montages zoals in Mega Shark vs Giant Octopus. Toch lekker zitten te giechelen bij de special effects... Want mijn God, je gaat pas geloven hoe slecht dat is als je het eenmaal ziet

avatar van Lennert
Toch echt de ergste Asylum film die de afgelopen maand op tv is uitgezonden. In het begin had ik met de introductie van een behoorlijk goed acterende Michael Gross nog een kleine hoop op een matig product, maar de uiteindelijke film is weer eens uitzonderlijk slecht en bovenal saai. Iedere keer vraag ik me weer af hoe moeilijk het kan zijn om met hele slechte special effects en matige acteurs in ieder geval nog een leuke film te maken. Kom op mensen, laat de acteurs af en toe knipogen en foute dingen citeren! En zorg al helemaal voor een soundtrack die niet de hele tijd pseudo episch en verdomd aanwezig over de dialoog heen valt!

Goed, ik ben er weer ingetrapt en heb ook eigenlijk alleen mezelf om boos op te zijn, maar ik kan nu echt met grote duidelijkheid zeggen dat The Asylum films in den regel gewoon niet leuk zijn. Het slechte acteerwerk en de special effects maken me nog geeneens iets uit, ik wil gewoon die knipoog zien zodat ik nog iets ervan kan genieten. Roger Corman maakte vroeger ook een hoop troep, maar die films zijn zo pulp dat er nog om te lachen valt, na het zien van dit soort films voel ik me alleen maar depressief.

avatar van RuudC
Weer een afgrijselijke film uit de stal van The Asylum. Voorlopig is dit toch echt de laatste mockbuster die ik actief ga kijken. Het begin viel me eerlijk gezegd nog wat mee. De dinosaruiërs waren zoals verwacht spuuglelijk geanimeerd, maar hilarisch in hun bewegingen en reacties. Voor de rest is het een rennen-en-gillenspektakel dat janken met de pet op is. Mariniers hebben anno 2008 net zoveel discipline als Britney Spears die door de roddelpers belaagd wordt. Natuurlijk weer een filmpje dat schaamteloos wil meeliften met 10.000 BC. Het cijfer is er dan ook naar, behalve dat ik deze stiekem een tikje vermakelijker vond dan bijvoorbeeld Battle of Los Angeles of Mega Shark vs. Crocosaurus.

avatar van Decec
Een goede Avontuur film...
Het is niet slecht...
Prima uitgekeken...
Redelijk goed acteerwerk...
Wel leuk bekende acteur Michael Gross en Christopher Atkins...
Prima verhaal...
Maar wel slecht gemaakt over dino, die dezelfde richting camera 2x kijkt...
Mooi HD kwaliteit...
Prima muziek (Dolby Digital)...

Wat een baggerfilm.
Met een verhaallijn die natuurlijk zeer voorspelbaar en zwak is, kun je het met goede SFX voor velen (waaronder ik) nog de moeite waard maken. Over de special effects ga ik het hier niet hebben, want die waren er niet! Film heeft een niet onaardige poster waardoor ik er weer eens ben ingetrapt.
De regisseur verdient een enkeltje prehistorie

avatar van The Goss
Oh mijn god, wat is dit verschrikkelijk. De recensie van Dave raakt geheel doel. Had het niet beter kunnen verwoorden. Maar goed, dergelijke films maken wel dat je veel andere films nog meer gaat waarderen om hun kwaliteit. Laat dit de les zijn die ik uit deze film heb gehaald. Maar als regisseur, producent, cameraman, acteur moet je toch de ballen uit je broek schamen om in de credits van de film te staan.

Deze film moet je nooit maar dan ook nooit kijken
0,1 is de beste beoordeling, jammer dat ik die niet kan geven

avatar van Queno
Tijdreizen is een van de meest uitgemolken onderwerpen uit de filmindustrie, en Asylum filmstudios moet welhaast door een stel paljassen geregeerd worden die met wanstotelijke gedrochten op de markt komen. Welhaast op het boevenachtige af, zoals zij geringe moeite hebbben om mockbusters te produceren, checked u vooral The King Of The Lost World (King Kong), Titanic 2 (juist), The Day That The Earth Stopped (...Stoot Still) of Transmorphers.
Het verhaal begint met een oninteressante terugblik op een experiment van veertig jaar geleden, waar een 'ijzersterk' commandoteam op pad reist om 70 miljoen jaar in de tijd te gaan (juist, de titel is al fout) om een klein clubje onderzoekers te redden dat daar vastzit tussen de dinosaurussen en nu als de typische holbewoners door het leven gaan.
De leidinggevende, seniore wetenschapper heeft namelijk last van gewetensvroeging en dus moeten ze het flopexperiment van weleer even recht zetten. De sterke commandoleden die meegaan zijn dusdanige van het slechte acteerwerk dat ze voor een stel incompetenten doorgang die al moeite hebben om klok te lezen op hun horloge.
Het wormgat wat gecreëerd is al om te lachen zo slecht, waarna de groep wandelend terecht komt in een riviertje en wanneer de makers denken dat ze het plot op orde hebben komen ze de boel opschudden met de actie van de dino's, nu ja, deze dermate slecht geanimeerd dat het pijn aan de ogen doet om naar te kijken, alsof het fotootjes zijn die met een onredelijke frequentie van halve seconden achter elkaar gewisseld worden, zo slecht zijn de dinobewegingen.
Zoals je van een fijne culthorror uit de jaren '70 romantisch kunt kijken naar een opgeplakte volle maan met een contrasterende blauwe achtergrond tegen een zwarte hemel, zo is dit weerzinwekkend onacceptabel voor een film die gerust voor 7 euro bij de lokale buurtsuper zou kunnen liggen.
De mimiek van de dino's is bijzonder houterig slecht, floepen soms abrupt in het scherm en vreten, feitelijk, binnen 5 (!) minuten de helft van het commandoteam op. De geweren zijn dermate nep dat ze geeneens een trekker hebben en een soort geluid maken alsof het iemand popcorn aan het poppen is.
De onderzoekers zijn gevonden en op veertig minuten van het einde is de missie al geslaagd, waarna er nog wordt gerend met dino's en zelfs per ongelok, een ongelofelijk neppe, T-rex mee terug 'gewarpt' wordt.
Heus, het is onmogelijk om bondig te blijven bij een prutswerk als dit waarin een ontelbare hoeveelheid ronduit slechte details zit.

avatar van AmazingPP
Whaaaaaaaaaahahahaha! Ik heb deze net gekocht voor 4 Euro op Blu Ray! Dat wordt gieren!!

avatar van AmazingPP
Het was echt heel erg. Nog geen halve ster waard, maar ja, je kunt geen 0 geven op deze site.... Ik heb er niet eens om kunnen lachen? Iemand een Blu Ray versie??