100 Million BC (2008)

Sciencefiction / Avontuur

geregisseerd door Griff Furst
met Michael Gross, Christopher Atkins en Greg Evigan

Tijdens de jaren '40 ging een team wetenschappers via een experiment terug naar de prehistorie. Maar het experiment liep niet zoals gepland en alles wat fout kon gaan, ging ook fout. Jaren later besluit een wetenschapper met een nieuw team terug te reizen naar de prehistorie om het oude team te redden. Maar als ze tijdens de terugreis per ongeluk een gigantische vleesetende dinosaurus mee terug nemen, beginnen de problemen pas echt.

Haha, hilarisch slecht gewoon. Een halve eeuw terug konden ze al betere special effects maken. 100 Million BC is werkelijk een schande voor de huidige technologie. Daarbij rammelt het plot aan alle kanten en laten we maar zwijgen over het acteerwerk. Bijzonder (waarschijnlijk onbedoeld) vermakelijk, daarom een 1 voor de moeite.

avatar van dave
Jezus, wat heb ik hier mee gelachen en om gehuild. Het lijkt erop dat 2012 Doomsday zijn geestverwant heeft gevonden. Het aantal krankzinnige scènes in deze berg larie is haast niet te tellen. Ik zal proberen het zo beperkt mogelijk te houden.

Het verhaal begint met een totaal oninteressante terugblik op een of ander mislukt experiment in de jaren '40. Het komt erop neer dat een groep onderzoekers per ongeluk 70 miljoen jaar terug in de tijd werd gestuurd (inderdaad, zelfs de titel van de film klopt niet) en daar vast kwam te zitten. Het is nu aan een 'ijzersterk' commandoteam en de inmiddels bijna gepensioneerde wetenschapper, die verantwoordelijk was voor de geflopte proefneming, deze vergissing recht te zetten.

Dit alles klinkt op zich niet slecht, maar de manier waarop alles is uitgewerkt en in beeld gebracht is hopeloos.

Het commandoteam wordt aan ons voorgesteld door ze allen om de een of andere reden om precies 2 uur uit hun auto te laten stappen. Misschien willen ze iedereen van hun stoel blazen met hun punctualiteit, wie zal het zeggen. Het verbaast me achteraf zelfs dat ze überhaupt in staat waren op een horloge te kijken. Zelden zo'n bende incompetente en lamzalige sufferds op een hoop gezien. En dan heb ik het nog niet eens over hun acteerprestaties.

Eenmaal ze door het wel erg vreemd uitziende wormgat gelopen zijn kan de ware pret beginnen. In plaats van ergens op de grond te vallen, komen ze gewoon uit in een riviertje. Rechtstaand, alsof er niets aan de hand is. Toen de bevelhebber vroeg of iedereen gezond en wel was, begon er nog zowaar iemand over te geven. Vanaf dat moment begon ik al wat achterdochtig te worden.

Even later komen ze bij een hoofd dat is samengesmolten met een boom. Geen idee wat de bedoeling daarvan was, het zal wel iets met die tijdsmachine hebben te maken. Het zag er alleszins niet uit en die achterdocht sloeg al om in begrip. Ik was naar een flop aan het kijken.

Genoeg geluld denken de makers plots, laten we wat actie invoeren. Want wat tref je zoal aan rond die tijd? Juist, dinosaurussen. Hierin vind de prent zowaar zijn sterkste punt. De dino's zien er zo verschrikkelijk nep uit dat ze spontaan op de lachspieren beginnen te werken. Niet alleen hun vormgeving, maar ook hun bewegingen trekken gewoon op niets. Als een soort duiveltje uit een doosje floepen ze tevoorschijn en vreten op 5 minuten tijd de helft van het commandoteam op. Verhaaltechnisch gezien natuurlijk zeer slim.

Net als je denkt het meest ridicule monster gezien te hebben, komt er een in beeld dat de voorganger overtreft. Zuurspuwende bloemen, een of andere waterdino, een pterodactylus, het lijkt niet te stoppen.

De geweren waarmee geschoten wordt hebben ze gekocht in een speelgoedwinkel. Sommigen hebben zelfs geen trekker en dienen blijkbaar alleen als ballast. Daarnaast maken ze ook een enorm fake geluid, alsof er iemand popcorn aan het maken is. Het is niet te bevatten.

Uiteindelijk worden de overblijvenden van een afgrijselijke dood gered door het vermiste team van onderzoekers, die daar kennelijk al zes jaar zitten te suffen in een grot. Ze zien eruit als een bende wilden en iets zegt me dat ze er in het echte leven niet veel anders uitzien. Deze brave holbewoners acteren namelijk zo slecht dat ze me in recordtempo naar het toilet dreven. Goed voor de geconstipeerden onder ons. Een klein positief puntje gaat toch uit naar de rondborstige dame, die de verdorvenheid van de film eenvoudig weet te compenseren.

Klein probleem: De missie is al geslaagd en we zijn nog maar 40 minuten bezig! Nu ja, de oplossing ligt voor de hand. Laat gewoon per ongeluk een dino meekomen door het wormgat. Zo gezegd, zo gedaan.

Wat volgt zijn nog veertig doldwaze minuten waarin alle wetten van de logica getart worden. Er wordt vanop vier of vijf meter hoogte met gemak uit een helikopter gesprongen, er wordt duchtig achter de dino aangehold en uiteindelijk komt de achtergebleven gepensioneerde op het juiste moment te hulp snellen. (en hij had meteen ook een tank mee) De professor is echter een heel aantal jaar jonger geworden, omdat hij op de een of andere manier zijn jongere ik heeft bezocht en hem alles heeft uitgelegd. Heel bizar.
Ik vat het laatste halfuur heel kort samen omdat er anders geen einde komt aan deze ‘recensie’. ik noem het liever een dreigbrief.

Na een veel te lange afscheidsscène stuikt de film dan toch definitief ineen. Geen minuut te vroeg.

Ik heb geprobeerd de bondigheid te respecteren, maar dat is bij deze film simpelweg onmogelijk. Er zijn zoveel details die smeken om verteld te worden. Ik wil dat iedereen precies weet waarom deze zooi op nummer 2 in de flop 100 moet staan.

Kort samengevat biedt 100 Million BC een plot dat volkomen irrationeel is, een soundtrack die, I kid you not, bestaat uit één liedje, dat in een oneindige lus wordt afgespeeld, acteerprestaties die tot de slechtste ooit mogen gerekend worden en een shitload aan onbruikbare special effects.

Een halve, onverdiende ster.

avatar van otherfool
Nog best amusant eigenlijk. Na een minuut lag ik al op de grond van het lachen met die absurde countdown tot het eindelijk eens 2 uur was, tja dan ben ik al verkocht. Verder natuurlijk ook schitterend dat het avontuur zich 70 miljoen jaar geleden afspeelt in plaats van 100 maarja kniesoor die er op let.

Leger-slachtvee laat zich teleporteren naar de tijd van de dino's om een ander groepje te redden dat daar al 6 jaar rondbanjert maar er nog verrassend fris uitziet. Dat kan niet gezegd worden van de digitale dino's; oeioeioei gebrek aan budget kan niet alles verklaren; dit is gewoonweg incompetentie van de makers. Die het zichzelf vervolgens moeilijk maken door zo'n enorm beest in het huidige LA neer te planten. Let hierbij in de achtergrond op rustig wandelende voorbijgangers die blijkbaar geen erg hebben in het prehistorische megamonster on the loose.

Nog een slotopmerking: terwijl de professor ons toch echt tot 2 keer toe had uitgelegd dat teleporteren naar een recentere tijd niet mogelijk is (dan verander je het heden!), komt-ie daar in de slotminuut ineens op terug... tja.

1,5*.

avatar van Lennert
Toch echt de ergste Asylum film die de afgelopen maand op tv is uitgezonden. In het begin had ik met de introductie van een behoorlijk goed acterende Michael Gross nog een kleine hoop op een matig product, maar de uiteindelijke film is weer eens uitzonderlijk slecht en bovenal saai. Iedere keer vraag ik me weer af hoe moeilijk het kan zijn om met hele slechte special effects en matige acteurs in ieder geval nog een leuke film te maken. Kom op mensen, laat de acteurs af en toe knipogen en foute dingen citeren! En zorg al helemaal voor een soundtrack die niet de hele tijd pseudo episch en verdomd aanwezig over de dialoog heen valt!

Goed, ik ben er weer ingetrapt en heb ook eigenlijk alleen mezelf om boos op te zijn, maar ik kan nu echt met grote duidelijkheid zeggen dat The Asylum films in den regel gewoon niet leuk zijn. Het slechte acteerwerk en de special effects maken me nog geeneens iets uit, ik wil gewoon die knipoog zien zodat ik nog iets ervan kan genieten. Roger Corman maakte vroeger ook een hoop troep, maar die films zijn zo pulp dat er nog om te lachen valt, na het zien van dit soort films voel ik me alleen maar depressief.

avatar van RuudC
Weer een afgrijselijke film uit de stal van The Asylum. Voorlopig is dit toch echt de laatste mockbuster die ik actief ga kijken. Het begin viel me eerlijk gezegd nog wat mee. De dinosaruiërs waren zoals verwacht spuuglelijk geanimeerd, maar hilarisch in hun bewegingen en reacties. Voor de rest is het een rennen-en-gillenspektakel dat janken met de pet op is. Mariniers hebben anno 2008 net zoveel discipline als Britney Spears die door de roddelpers belaagd wordt. Natuurlijk weer een filmpje dat schaamteloos wil meeliften met 10.000 BC. Het cijfer is er dan ook naar, behalve dat ik deze stiekem een tikje vermakelijker vond dan bijvoorbeeld Battle of Los Angeles of Mega Shark vs. Crocosaurus.

avatar van Decec
Een goede Avontuur film...
Het is niet slecht...
Prima uitgekeken...
Redelijk goed acteerwerk...
Wel leuk bekende acteur Michael Gross en Christopher Atkins...
Prima verhaal...
Maar wel slecht gemaakt over dino, die dezelfde richting camera 2x kijkt...
Mooi HD kwaliteit...
Prima muziek (Dolby Digital)...

avatar van Moviestar1979
Ik heb al heel wat slechte films van The Asylum gezien, en misschien is dit wel de slechtste.

Het verhaal stikt van de fouten, en zelfs de titel is verkeerd gekozen.
Vooral voor de liefhebbers van CGI is dit een schande.
Ontzettend spijtig dat Michael Gross z'n medewerking aan deze zooi heeft verleend.
Hij is beter bekend uit de TV-serie Family Ties als Steve Keaton.

Prima film om bij in slaap te vallen.

1,0 *