2012: Supernova (2009)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Anthony Fankhauser
met Brian Krause, Heather McComb en Londale Theus

Een ster in een nabijgelegen sterrenstelsel blijkt onstabiel en verandert in een supernova, waarbij de ster explodeert en de hele planeet Aarde in gevaar brengt. Wetenschapper Kelvin (Brian Krause) ontdekt dit en probeert iedereen ervan te overtuigen dat het goed fout zit. En als dan de ene natuurramp na de andere verschijnt, moet Kelvin alles op alles zetten om de wereld te redden.

avatar van Hip-Hop Drunkie
Saaie en slechte film met een heleboel wetenschappelijk gelul waar ik maar de helft van begreep en tijdens het kijken had ik steeds de neiging om hem af te zetten....
Magere poging tot plotwending ook wanneer ze in die garage temaken hebben met die gozer die de dochter bij hem wilt achterlaten voor seksuele bedoelingen , een minuut later ligt hij al tegen de grond nadat stiefma hem met een ijzer voorwerp op ze achterhoofd slaat, zó voorspelbaar....

Het enige pluspunt van deze film is dat die dochter wel redelijk knap is Maar daar blijft het dan ook bij....

avatar van kinzo79
Rampenfilm met een potentieel spannend plot. Leuk om de achterzijde te lezen.

De film wekt bij mij op geen enkel punt interesse of emotie op. De natuurverschijnselen zijn slecht en duidelijk nep. Het geheim project waar men voor werkt komt niet over. Ik ben best fan van Brian, maar nu maakt hij er een potje van. De vrouw en dochter van de hoofdrolspeler spelen hun eigen saaie verhaal.

Nee geen aanrader.

avatar van Bibelonseberg
Doorspoelen.

avatar van movie acteurs
Na het dramatische 2012 Doomsday zal dit ook niet al te goed zijn.

B-film met B-acteurs. Wat een draak.

Xvibe
Wat een matige film. Gaap... nr 1 voor de flop..

avatar van dave
Het ruimtestation ziet er bijna exact hetzelfde uit als in deze film

Niet te geloven..

avatar van dave
Een jaar na de ellendige rampenfilm '2012 Doomsday' volgde een nieuwe titel van 'The Asylum', die ongeveer hetzelfde verhaal verteld. Alleen zitten de Maya's er deze keer voor niets tussen, daar alle miserie te wijten is aan een ontplofte ster en diens gevaarlijke straling die op weg is naar Moeder Aarde. De bedoeling is nog altijd mee te liften op kassucces '2012', hetgeen een beetje vergezocht is. Ik heb namelijk geen enkel idee wat het jaartal '2012' met deze film heeft te maken. Ze vonden het blijkbaar niet voldoende om simpelweg 'Supernova' als titel te kiezen. Zo kan je alles gaan aanpassen. Wat dacht je van: '2012: Robin Hood', of '2012: Alice in Wonderland'. Ridicuul.

Het verhaal kon me echt niet boeien en veel heb ik er dus ook niet over te vertellen. Zoals gezegd is de Aarde in gevaar en dreigt verpulverd te worden door een sterke, blauwe gloed. Het is aan drie personen om dit te voorkomen. Een Amerikaan, een Rus en een Chinese. Terwijl deze mensen druk aan het werk zijn, bevinden de vrouw en dochter van de Amerikaan zich op allerhande gevaarlijke plaatsen en moeten ze de hele tijd rennen voor hun leven. En daarnaast is er ook nog een onbekende saboteur die misschien wel deel van het team uitmaakt.

Nu, erg belangrijk is dit niet. Er wordt teveel gebruik gemaakt van 'Technobabble' en over het algemeen is de logica ver te zoeken. Waar je naar moet kijken is de grote hoeveelheid fouten en geschifte toestanden.

Om te beginnen bedienen ze zich voor de lanceringen altijd van bestaand materiaal uit de jaren '60 en '70. Volgens mij niet meer of minder dan een aantal Apollo ruimteschepen.

Verder worden auto's beschoten zonder kogelgaten achter te laten, kraamt de Rus in feite niets dan onzinnige wartaal uit, bewegen sommige mensen wel erg spastisch tijdens aardbevingen, scheurt het wegdek op willekeurige momenten open, duikt een wervelwind op vanuit het niets, staat er geen enkele computer in het NASA hoofdkwartier daadwerkelijk áán, is de vrouw zowat de slechtste chauffeur die je ooit gezien zal hebben en kan de vermomde spion zomaar door de bewaakte gangen lopen.

De spion is een geval apart. Het gaat overduidelijk om een vrouw, iets wat je met het blote oog kan vaststellen. Haar figuur en stemgeluid garanderen dat. Er is tevens maar één vrouw aanwezig op de hele basis en dat is de Chinese. Het is belachelijk dat Kelvin (de Amerikaan) toch geen enkel idee heeft wie het zou kunnen zijn, en zelfs de ietwat corpulente Rus begint te wantrouwen. Op het einde laat hij de Chinese zelfs meekomen naar het ruimtestation. Hoe naïef kan je zijn?

De vrouw van Kelvin is het meest zelfzuchtige, wrede mens op aarde. Ze stopt nooit wanneer andere mensen duidelijk in gevaar verkeren en gaat nimmer na of er overlevenden zijn. Ze is compleet waanzinnig en rent als een kip zonder kop in het rond. Het is duidelijk dat ze nog voor geen halve Euro aan gezond verstand in haar hoofd heeft zitten. Deze tocht van moeder en dochter is nog gekker als die in '2012 Doomsday'. Je hebt er het raden naar.

Het einde slaat echt nergens op. Kelvin heeft zich opgeofferd en heeft het ruimtestation opgeblazen om zo de Aarde te redden. Toch blijkt hij dat overleefd te hebben, hoe onwaarschijnlijk het ook mag klinken. Allemaal in functie van een 'Happy End'. Belachelijk.

Enfin, acteerprestaties vallen op zich wel mee, voor B-acteurs weliswaar. Buiten die gekke moeder en dito Rus zal je weinig te klagen hebben. De regie is daarentegen wel slecht te noemen. Vaak ga ik niet akkoord met camerastandpunten, die ervoor zorgen dat niemand goed in beeld komt. De SFX is uiteraard belabberd. Bliksem, raketten, het ruimtestation (dat eerder al te bewonderen was in 'The Terminators'), het lijkt allemaal nergens op. Low Budget kan als excuus gebruikt worden, maar als alles er spuuglelijk uitziet, moet dat gezegd worden.

Ik kon er helaas niet mee lachen, iets wat broodnodig was als tegengewicht.

0,50

Had een andere film in gedachten toen ik deze opzette, wat een bagger! Verwijderen van die tape!

avatar van JustMike
Ik prijs mijzelf gelukkig dat ik deze film nog niet heb gezien. , want dit kan bijna niet slechter zijn dan de andere 2012's (doomsday - ice age)

Werkelijk waar de slechtste film die ik ooit gezien had tot nu toe... Wat een slecht acteerwerk

avatar van Rico5h
een geweldige k*tfilm

avatar van Phantasm
Waardeloos, dat zegt genoeg.

avatar van Moviestar1979
En wederom een slechte productie van The Asylum.

Het verhaal stikt van de fouten, de logica ontbreekt, het acteerwerk is slecht en er blijft onvoldoende over om van te genieten.

Kortom: Slecht.

1,0 *

avatar van dvdcrusher
Een van de betere producties van The Asylum. De Russische geleerde vond ik best grappig. De dochter is een leuke verschijning, het verhaal zit - met uitzondering van het ongeloofwaardige einde - vrij goed in elkaar er wordt goed geacteerd. Behoorlijk niveau voor een B-film. Leuk. 3,5 sterren