Avant le Déluge (1954)

Frankrijk / Italië
Komedie / Drama

geregisseerd door André Cayatte
met Marina Vlady, Clément Thierry en Jacques Fayet

Richard Dutoit, Philippe Boussard en Jean Arnaud waren allemaal leerlingen in dezelfde klas van professor Noblet. Richard, de zoon van een vroegere collaborateur, is opgegroeid met een haat tegen de Joden. Hij houdt van Liliane, de dochter van zijn leraar. Philippe komt aan al het geld dat hij nodig heeft door zijn eigen moeder te chanteren want hij heeft haar vroeger betrapt met de Heer Montessant, een bekende handelaar die louche zaken deed met zijn vader. En Jean is verstikt door de bezitterige houding van zijn moeder. De oorlog van Korea dreigt in een wereldconflict te ontaarden. Het drietal droomt ervan uit te wijken naar een ver eiland in Polynesië. Om aan het nodige geld te komen voor de reis vatten ze het plan op de zeer kostbare postzegelverzameling van Montessan te stelen.

avatar van Mac Hammer Fan
André Cayatte won met deze prent twee Prijzen op het Festival van Cannes in 1954: International Prize & Special Mention. Daarnaast werd de film ook genomineerd voor de Grote Prijs van het Festival.