Arranged (2007)

Komedie / Drama

geregisseerd door Stefan C. Schaefer en Diane Crespo
met Zoe Lister Jones, Francis Benhamou en John Rothman

Centraal staat de vriendschap tussen twee jonge leraressen. De één is een orthodoxe Joodse en de ander een Moslima. Beiden worden toegewezen aan een multiculturele school in Brooklyn waar ze met elkaar in contact komen. En hoewel volkomen gescheiden op basis van hun geloof, komen ze erachter dat ze meer met elkaar gemeen hebben dan op het eerste oog zichtbaar is. Onder andere door hun conservatieve leefstijlen en hun aankomende uithuwelijkingen.

Mad
Een hele mooie film! Zeker een aanrader!!!

Een mooie feel-good film over orthodox-joodse en islamitische familietradities en hoe zeer die jonge mensen in het gedrang kunnen brengen. Maar een film vooral over een warme vriendschap tussen twee jonge vrouwen uit totaal verschillende milieus. Hoewel, totaal verschillend? Van dichtbij bekeken blijken die toch wel erg veel op elkaar te lijken.

De schitterende uitsmijter over de echtgenoten van de vrouwen ervoer ik als de spreekwoordelijke kers op de taart:
Rochel: ”They are putty in our hands, huh.”
Nasira: “Yeah, we can shape them in whatever we want.”

Geen absolute topfilm, maar wel heel erg mooi en vooral erg leerzaam (voor mij in ieder geval).
Wat jammer dat blijkbaar maar weinig mensen deze film gezien hebben.