Escape (1940)

geregisseerd door Mervyn LeRoy
met Norma Shearer, Robert Taylor en Conrad Veidt

Mark Preysing is een Amerikaan die in 1938 naar Duitsland afreist om zijn moeder te bevrijden. Zij is een Duitse actrice die in Amerika woonde en bij haar terugkomst werd ze gevangen genomen voor verraad. Met de hulp van een eveneens Amerikaanse maitresse van een Duitse generaal, plant Mark een ontsnapping van zijn moeder uit het gevangenkamp.

avatar van Dutchfan
Norma Shearer's naam staat boven de titel,maar ze speelt eigenlijk maar een bijrol.
Opvallend is,dat de hoofdrol,naast Robert Taylor wordt gespeelt door Philip Dorn,een Nederlandse acteur in die de jaren dertig in Nederlandse films speelde onder de naam Frits van Dongen.

Spannend verhaal over een man die zijn ter dood-veroordeelde moeder uit een concentratiekamp moet helpen vluchten.

Alla Nazimova die de moeder speelt,was een Russische actrice,die triomfen vierde op het Amerikaanse toneel.
Ze had een aantal films gemaakt tijdens de stomme film periode,en in 1940 maakte ze een come-back in de film met deze film "escape".
De openlijk lesbische actrice was overigens de peetmoeder van de actrice/first lady Nancy Reagan.