The Tale of Despereaux (2008)

Alternatieve titel: Despereaux, de Dappere Muis

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Animatie / Familie

geregisseerd door Sam Fell en Robert Stevenhagen
met de stemmen van Matthew Broderick, Dustin Hoffman en Emma Watson

Het verhaal speelt zich af in Dor, een magisch koninkrijk waar ooit het zonlicht scheen, iedereen uitbundig lachte en de lekkerste soep ter wereld werd gemaakt. Door een verschrikkelijk ongeluk komt hier plots verandering in. De koninklijke familie is doodongelukkig en het land kleurt grijs, tot op een dag een moedige en romantische muis genaamd Despereaux Tilling ter wereld komt. De muizenwereld blijkt al snel te klein voor zijn ridderlijke ideeën en samen met zijn vriend Roscuro de rat, trekt hij op avontuur. Hij wordt verliefd op de menselijke prinses Pea en hij gaat op missie met zijn vriend om de prinses te redden van al haar problemen.

dit was een van de slechtste animatiefilms die ik heb gezien. een kinderfilm zonder humor is zowieso al funest, maar ik snap niet waar zoveel mensen het vandaan halen dat het mooie animatie is, vooral de mensen zien er gaar uit. verder ben ik het eens met de mensen die zeggen dat de losse verhaallijnen pas op het einde slap door elkaar verweven zijn.
het geluid was wel van goede kwaliteit, dat moet ik toegeven.
het is vooral geschikt voor kinderen tussen de 3 en 5.

avatar van donkied
Ik ergerde me alleen aan de stem van Watson

avatar van Cinemaniak
Sinds Mickey Mouse en An American Tail ('86) heb ik denk een zwak voor muizen, gelijk een vriendelijke muizenval gekocht

avatar van m1701
tja weet niet zo goed wat ik hier over moet zeggen.
Film was niet slecht maar ook niet super goed.
Het muisje met de mega oren maakte de film wel erg aandoenlijk...
Voor de rest gewoon een leuke film, niet heel bijzonder.

avatar van Panta Rei
Ik zit nu te kijken en ik vind het een genietbare film.
Leuk dat switchen tussen de 'life action' en het 'getekende gedeelte' uit de boeken.

avatar van nadrin
Alles zeer mooi getekend maar het verhaal ontspoord volledig naar het einde toe.

avatar van arno74
Redelijke animatie, toch vooral gericht op kleine kinderen, al zijn niet alle scènes voor jonge kinderen geschikt. De animatiestijl is wel leuk, minpunt is dat het verhaal regelmatig van de hak op de tak springt, ook het afgeraffeld einde is knip en plakwerk. Jammer dat ze geen enkele aandacht hebben besteed aan goede overgangen, montage is zeer slecht.

De insteek van een dappere muis in een wereld waar van muizen wordt verwacht dat ze bang zijn is erg leuk bedacht en ook leuk uitgewerkt. Naar het einde toe vond ik het leuke wel omslaan in drammerig moralistisch gedoe over dapperheid, en dat is weer erg jammer. De agressie op het einde neemt ook serieuze vormen aan en vind ik niet bij de rest van deze verder agressieloze film passen: een vastgebonden lijdende prinses omringd door venijnig kijkende smachtende ratten die wachten tot ze haar mogen oppeuzelen lijkt me niet leuk voor kleine kinderen, puur nachtmerriemateriaal.

1,5*. Het originele uitgangspunt en de kijkwaardige animatiestijl levert 2,5* op, het rommelige, de drammerige heldenmoraal en de voor kleine kinderen te enge scène haalt de film onderuit, 1 ster aftrek daarvoor. Had veel beter gekund.

Niet geschikt voor kleine kinderen.

avatar van movimaker
Het is een aparte film, de animatie vind ik leuk, de achtergronden vind ik bijzonder goed, de mensen vind ik persoonlijk wat minder mooi gemaakt. Er wordt veel gezegd dat de film van de hak op de tak springt en dat is ook zo maar ik denk dat dat juist goed is voor deze film want op een of andere manier maakt dat de film juist zo onvoorspelbaar (behalve het einde dan)
Ik geef 4 punten

avatar van Gang_Star
Hoewel de film zeker niet vervelend is, is het ook niet allemaal wat ik ervan had gehoopt. Qua animatie viel het wat tegen en het verhaal is matig. Toch kijkt het nog redelijk eenvoudig weg. Maar het ontbreken van humor is helaas wel een groot gemis.

grappige film, blijft tot het einde boeien, ook voor volwassenen, wellicht niet voor tieners.

Aardige animatiefilm. Verhaal was wel OK, de animatie was niet van het hoogste niveau.

Erg matig.

Het is op sommige punten niet zo erg als z'n vol-Amerikaanse concurrenten. Wat minder manisch, wat minder geforceerd grappig proberen zijn (en compleet falen). Dat is op zich wel lovenswaardig, deze film is iets meer bezig met z'n verhaaltje te vertellen.

De setup is echter redelijk lame (die muisjes die bang moeten zijn, die gemene rattenwereld) en het plotje zelf is best aan de saaie kant. Simpele moraaltjes verpakt in een redelijk eenvoudig animatiefilmpje, dat mag toch net wat meer zijn allemaal.

Visueel vond ik het erg dubbel. Technisch is het echt wel erg pover. Het oogt kaal en weinig gedetailleerd. Anderzijds had het wel meer een eigen stijltje, fijn in vergelijking met het bandwerk dan je doorgaans voorgeschoteld krijgt. Er zat ook een aparte scene in (die waar Despereaux voorleest uit het boek) waar de stijl nog iets abstracter werd, de film was eigenlijk beter volledig in die stijl geweest.

Eerste half uur zijn er wat hoopvolle momentjes, maar uiteindelijk is het best redelijk plat en makkelijk.