ad
  • 8.143.179 stemmen

Billy Lynn's Long Halftime Walk (2016)

Drama / Oorlog | 110 minuten

Genre: Drama / Oorlog

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / China

Geregisseerd door: Ang Lee

Met onder meer: Joe Alwyn, Kristen Stewart en Chris Tucker

• Google Play Bekijk via Google Play

Over Billy Lynn's Long Halftime Walk

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Billy Lynn (Joe Alwyn), een 19-jarige soldaat, die samen met de rest van de Bravo Company een afgrijselijk gevecht in Irak heeft weten te overleven. Ze worden vervolgens als helden onthaald tijdens een zegetocht in de Verenigde Staten. Door middel van flashbacks, geprojecteerd gedurende de rust van een American Football-wedstrijd op Thanksgiving, wordt getoond wat er werkelijk gebeurd is met de groep in Irak.

imageimageimage

Gebaseerd op het gelijknamige boek van Ben Fountain.

Vanaf 5 januari 2017 in de bioscoop (Universal)

EDIT: bioscooprelease is komen te vervallen.

avatar van mister blonde

mister blonde

Komedie lijkt me niet kloppen. Alhoewel... Als ik kijk maar de (aparte) cast...

avatar van MH040

MH040

Plot klinkt mij veel te Amerikaans.

MH040 schreef:

Plot klinkt mij veel te Amerikaans.

Kan ik me iets bij voorstellen, maar Ang Lee komt uit Taiwan (al maakt hij tegenwoordig films in Hollywood) en is bepaald geen typisch Yeaaah 'Murika regisseur. Ook het boek lijkt niet echt propaganda te zijn:

"Billy Lynn’s Long Halftime Walk is not merely good; it’s Pulitzer Prize-quality good . . . A bracing, fearless and uproarious satire of how contemporary war is waged and sold to the American public.” (San Francisco Chronicle)

Maar ik las ook commentaar dat dat satirische element in de trailer opvallend afwezig leek te zijn. Afwachten dus.

avatar van empirekees

empirekees

Het klinkt niet echt "Amerikaans".

Thanksgiving en American Football, wat natuurlijk nergens anders gevierd of gespeeld wordt, zal wel gebruikt worden als extra contrast. Show, maar geen echte inhoud om het echte verhaal kracht bij te zetten.

Maar ik kan het mis hebben. De film moet immers ook gefinancierd worden..

avatar van PeterTriac

PeterTriac

Ang Lee is ook de regisseur van Life of Pi dus technisch zit het wel goed. Héél goed zelfs..

Dit is zelfs (AFAIK) de eerste film die geschoten is met 120 frames per seconde, 3D, 4K, (uhd).

Er is momenteel (AFAIK) nog maar één 6P laser-projector

(van Christie) die120 frames per second, 3D, 4K aan kan.

Deze is afgelopen weekeinde (met Ang Lee & clips van de film) gedemonstreerd in Amsterdam. (IBC).

Voor iedereen die de hoop op goede 3-D weergave al had opgegeven komt er dus ooit een herkansing.

Hele mooie definitie, prachtig contrast en motion blur is bijna afwezig.

Acteurs (mv) kunnen niet meer "spelen" want dat zie je.. Ze moeten het gewoon "zijn"..

Een belevenis voor de weinige gelukkigen die de film via deze projector kunnen gaan bekijken.. Ergens..

In New York lees ik net hier boven..

Voor de vele anderen (<60 fps kijkers) is er hopelijk ook nog aan "story telling" gedacht

In de film zijn spannende, indrukwekkende gevechtsbeelden te zien waarop niet alles even goed afloopt.

Soldaat Billy Linn overleeft het maar heeft daar wel een oorlogstrauma van opgelopen.

Amerika is trots op zijn oorlogsveteranen en ze worden in de film feestelijk onthaald maar ze willen er niet graag naast wonen..

Thanksgiving is een van de momenten waarop Billy's trauma pijnlijk zichtbaar wordt.

Director Mr Ang Lee heralds a new era of higher frame rate movies - TVBEurope

TruLife Electronics Platform | Christie - Visual Display Solutions - christiedigital.com

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

flashbacks, American football, oorlog. Trefwoorden die niet als muziek in de oren klinken. Desondanks toch op de shortlist gezet en klinkt hij nog steeds beter dan The Birth of a Nation. Ik heb zo een gevoel dat er weinig persoonlijk favorieten in de race verwikkeld zullen zijn om de Oscars, hoewel ik niet het idee/gevoel heb dat deze het zal halen. Ik heb eerder een American Sniper deja vu.

avatar van Zwolle84

Zwolle84

De krachttermen vliegen je om de oren in de trailer, maar afgaande op de beelden heb ik geen idee waarom. Zie er niets speciaals aan, maar kennelijk wordt het een ervaring zoals we nog nooit hebben meegemaakt.

John Milton

Na al die reviews van de afgelopen weken word ik iets voorzichtiger.

John Milton

Is de biosrelease komen te vervallen, kappeuter?

John Milton schreef:

Is de biosrelease komen te vervallen, kappeuter?

Ja, dat klopt...!

avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

Best mooi, maar nét wat te vlak om echt indruk te kunnen maken. Best geinig om te zien wat er volgens Lee zo speelt als de Oorlog in Irak aan de US ''verkocht'' wordt. De setting in het stadion werkt mee aan een technisch knap gemaakt en vermakelijk geheel. Lee had op bepaalde puntjes dingen beter even wat anders uit kunnen werken mijns inziens; dat meisje - heel mooi en leuk allemaal, maar dat zijtakje had een wat betere uitwerking verdiend. De ruzies van de soldaten met de medewerkers van het stadion (tot 2 keer toe) had de 2e keer sowieso wel weggelaten kunnen worden en het einde is niet bevredigend, terwijl Lee wel erg de tijd neemt om hier naar toe te bouwen. Visueel verder prima in orde, nergens echt aangrijpend, maar zeker een film die net even wat anders is dan veel andere meuk tegenwoordig.

John Milton

Ik vond Joe Alwyn trouwens best indrukwekkend spelen voor een debutant. Maakte de film als geheel maar zoveel indruk. Goedbedoeld van Ang Lee, maar echt sterk vond ik het niet: Het bleef voor mij teveel het persoonlijke drama van Billy Lynn, niet genoeg een kritisch onderzoek van de complete sociaal-maatschappelijke context, wat hij wel lijkt te beogen. Je kunt dat er zeker wel in zien, maar voelen deed ik het niet.

avatar van james_cameron

james_cameron

Lange halftime walk, dat zeker. Lange titel ook. Tevens een langdradige film. Tegenvaller van de doorgaans betrouwbare regisseur Ang Lee. Grootste boosdoener is het script, dat teveel tijd spendeert aan de saaie nasleep van de gebeurtenissen in Irak. De oorlogsscenes zijn overigens ook niet bepaald memorabel, met Vin Diesel op de automatische diesel en weinig indrukwekkende vormgeving en cameravoering. Voornaamste pluspunt is de hier debuterende Joe Alwyn, die met zijn subtiele spel de film het aankijken nog net waard maakt. Jammer dat de toch degelijke cast om hem heen belachelijke en vaak veel te pretentieuze monologen krijgt toebedeeld, waardoor de film herhaaldelijk krakend tot stilstand komt.

avatar van schumacher

schumacher

Kon er mee door, geene topfilm, ik had er meer van verwacht, ik ben toch vooral blijven kijken vanwege de mooie dame(s). Wat een prachtmadam, volledig in love .

avatar van Waku

Waku

Het is mij allereerst een raadsel waarom deze film in 3D is uitgebracht.

"Billy Lynn's Long Halftime Walk" is er de film niet voor en op een paar momenten na waarin inderdaad even lijkt dat Steve Martin en Vin Diesel even uit je tv scherm gaan komen met hun hoofd gebeurt er niet zo veel op 3D gebied.

Dan de film zelf. Op zich een mooi verhaal. Maar omdat er al zoveel voorgangers zijn met het zelfde thema weet deze "Billy Lynn's Long Halftime Walk" niet veel nieuws te bieden.

Het verhaal wat voornamelijk draait om een bezoek van een bataljon aan een American Football wedstrijd is zeker niet slecht. De flashbacks terug naar Irak vertellen meer over de traumatische belevenissen van de jonge soldaten in oorlogstijd maar het blijft toch wat summier allemaal.

Resultaat is een oorlogsdrama waarin zeker diepgang zit maar die toch niet blijft hangen en weet te raken.

3*/3.5*.

avatar van Waku

Waku

PeterTriac schreef:

Er is momenteel (AFAIK) nog maar één 6P laser-projector

(van Christie) die120 frames per second, 3D, 4K aan kan.

Hele mooie definitie, prachtig contrast en motion blur is bijna afwezig.

In New York lees ik net hier boven..

Director Mr Ang Lee heralds a new era of higher frame rate movies - TVBEurope

Had na jouw positieve reactie over de 3D effecten gehoopt op een pareltje, maar kwam helaas wat dat betreft van een koude kermis thuis. Jammer.

avatar van filmkul

filmkul

Middelmatig drama. Het verhaal is wat zwak en komt niet echt van de grond. Het lukt Lee niet echt om een duidelijk punt te maken. De film is tevens wat traag. Het werken met flashbacks zorgt voor wat afwisseling. Pluspunt is het acteerwerk van Alwyn. Daarnaast ziet de film er visueel fraai uit. Leuk om Steve Martin eens in een serieuze rol te zien. 2.5

avatar van coumi

coumi

Zeker niet de beste van Ang lee(The Ice Storm en Brokeback Mountain blijven ongeëvenaard, kort daarna gevolgd door Life of PI), maar toch wel de moeite waard. Een film die het meer moet hebben van de sfeer dan van een sterk origineel verhaal, maar ik kon het gaandeweg wel waarderen. Zonder hapklare brokken voor te zetten wil Lee ons iets vertellen over de zin en onzin van oorlog en de verschillende manieren waarop mensen hiermee omgaan. Vond het wel zo prettig dat hij veel ruimte geeft voor eigen beleving en interpretatie, zodat we eindelijk eens een licht patriottische Amerikaanse film zien die niet storend patriottisch is. Hoofdrolspeler Alwyn speelt prima beheerst, Stewart en vooral Hedlund hebben goede ondersteunende rollen, de komieken Tucker en Martin zijn niet storend in hun serieuze rollen en zelfs Vin Diesel is kwetsbaarder dan ooit(moet niet gekker worden, straks gaan we nog denken dat hij kan acteren).

Bovengemiddeld, zonder heel erg op te vallen.

avatar van mixmaster

mixmaster

Niet best, de ''flashbacks'' waren mooi in beeld gebracht, de rest was saai en traag. (behalve de dames )

scorsese

Matige film over een groep soldaten die terugkeren van de oorlog en thuis als helden worden onthaald. De film mist een goeie flow, vooral vanwege de soms ongelukkig gemonteerde flashbacks en het langdradige karakter van de film. Het verhaal zit wellicht ook iets te vol en mist focus. De film ziet er verder wel goed uit (vooral de halftime-show is de moeite waard).

avatar van M!tch

M!tch

Trage film, ontzettend Amerikaans, maar anderzijds ontroerend. Geen hoogvlieger maar zeer zeker de moeite waard om te kijken.

avatar van Decec

Decec

Een redelijk drama/oorlog film...

Redelijk verhaal...

Redelijk acteerwerk...

Bekende acteurs en actrice Kristen Stewart ....

Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Prima achtergrond geluid/muziek met

Dolby Digital...

Goed camerabeweging...

Niet te moeite waard...

avatar van Malick

Malick

Heeft iemand de film al ervaart zoals die is opgenomen (3D + 120 bps + 4K)? Twijfel om de Nederlandse [4K Ultra HD] BR in huis te halen.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Malick schreef:

Je bedoelt vast fps in plaats van bps. De film is niet in 4K 3D uitgebracht. Er zijn geen 4K films in 3D voor de consument (enkel in de bios). Wel in 3D bluray én in 4K uitgebracht. 120 fps kan met consumentenapparatuur (nog) niet behaald worden.

avatar van Malick

Malick

Verrek, je hebt helemaal gelijk. Dan wordt het gewoon de BR!

avatar van Basto

Basto

Deze eigenlijk enkel gekeken omdat ik benieuwd was hoe 60fps er in 4k uitzag. Heb er een beetje een gemixt gevoel bij. Weet dat ik het bij de Hobbit totaal niet vond werken. Te veel realisme past niet bij sprookjes. Ook hier vond ik het in het begin niet mooi. Komt ook omdat het licht zowel in het stadion als in Irak gewoon niet mooi is. En als zelfs Toll er niks moois van weet te maken, dat wordt het lastig.

Maar bij de halftime show werkte het wel. Daar knalde de kleurtjes het het vuurwerk van het scherm. 4k vind ik sowieso erg indrukwekkend op dat vlak. Ben er nog niet uit voor de toekomst, maar als Cameron dit op Avatar gaat toepassen, zal het vast overrompelen. Hij weet steevast het uiterste uit nieuwe technieken te knijpen.

Film was nog best aardig. Vooral omdat ik het leuk vond om te zie hoe banaal het er aan toegaat op de tribune en achter de schermen bij het American Football.

En wat een heerlijke cheerleader....

avatar van mrklm

mrklm

Het verhaal over een jonge soldaat die moet kiezen tussen zijn bataljon of zijn familie wanneer hij symptomen blijkt te hebben van PTSD. Zijn bataljon is uitgekozen om een soort ereronde door de VS te doen met als hoogtepunt een verschijning tijdens halftime-show van een footballwedstrijd van de Dallas Cowboys met Destiny's Child als hoofdact. Richt zich op de pijnlijke herinneringen, de twijfels en de verlangens waar Billy Lynn [Joe Alwyn] mee geconfronteerd wordt. Kristen Stewart speelt de bezorgde zus, Chris Tucker de manager van de tour en Vin Diesel heeft een kleine, cruciale rol als de commandant wiens leven Billy probeerde te redden in Irak.

Potentieel interessant materiaal lijdt onder de regie van Ang Lee die weinig interesse lijkt te hebben in het onderwerp. Het resultaat is dramatisch vlak en zijn net zo overtuigend als de stand-ins voor Destiny's Child.