R.A.S. (1973)

Alternatieve titels: Nothing to Report | R.A.S. Nulla de Segnalare | Niets te Melden R.A.S. | R.A.S. Niets te Melden | R*A*S

1 stem

Italië / Frankrijk / Tunesië
Oorlog / Drama

geregisseerd door Yves Boisset
met Jean-François Balmer, Claude Brosset en Philippe Leroy

In 1966 worden voor het eerst Franse dienstplichtigen naar Algerije gezonden. Ondanks hun onwil en verzet slaagt hun commandant Lecoq er in hen tot een keurkorps te drillen.

Yves Boisset durfde het aan (de film zou tijdens het maken ervan een paar keer zijn gesaboteerd en het uitbrengen bemoeilijkt) in 1973 een film te maken over het Frans-Algerijns conflict.
De film is niet mals voor Frankrijk inzake de wijze van oorlog voeren : verplichte recrutering, gebrekkige, zoniet onmenselijke opleiding, onbekwame leiding, folterpraktijken, gebrek aan respect voor gewonden en gesneuvelden en dit alles zonder dat hierover iets bekend werd gemaakt. R.A.S. Rien à signaler. Niets te melden.
Een boeiend document, bijwijlen indrukwekkend, enige rauwe scènes en goed geacteerd.