Up the Yangtze (2007)

Alternatieve titels: Sur le Yangzi | De Yangtze Rivier Omhoog

Canada
Documentaire

geregisseerd door Yung Chang

Een luxueus cruiseschip voert een gezelschap van voornamelijk Westerse toeristen over de rivier de Yangtze. Aan boord wordt door goed getraind Chinees personeel een gevarieerd aanbod aan eten, drinken en entertainment gebracht. Het landschap dat ondertussen voorbijglijdt, zal over niet al te lange tijd definitief verdwijnen als gevolg van de aanleg van de gigantische Three Gorges Dam. Dit megaproject, dat als hét symbool van de vooruitgang in het moderne China wordt gepresenteerd, dwingt twee miljoen mensen te verhuizen. Hele steden en dorpen verdwijnen onder de gestaag stijgende waterspiegel, en hoewel de overheid helpt bij het bouwen van nieuwe woningen, zijn honderdduizenden arme landeigenaren gedupeerd. In de film zien we hoe ze met hun schamele bezittingen een goed heenkomen zoeken, hogerop langs de oevers van de almaar uitdijende rivier. Twee verhalen van jonge mensen die op het schip werken, illustreren de tegenstellingen van het moderne China. 'Cindy' Yu Shui wilde eigenlijk studeren, maar haar ouders kunnen zich dat niet permitteren, het water staat de arme boerenfamilie letterlijk aan de lippen. Terwijl zij doodmoe in de kombuis staat af te wassen, telt de knappe en goed Engels sprekende 'Jerry' Chen Bo Yu zijn fooien.

Mooie documentaire over de drieklovendam die een groot deel van China onder water zet. De dam komt effe in beeld maar de docu gaat natuurlijk over de mensen rondom. Inderdaad, Jia’s Still life is dichtbij. Mooiste verhaallijn is die van het personeel van een cruise-ship waar rijke westerners op rond dobberen. Hieronder bevinden zich de mensen die noodgedwongen mee moeten doen met de veranderende tijden, en de mensen met dollartekens in hun ogen. Fascinerende wrijving.