The Bank (2001)

Australië / Italië
Thriller / Drama

geregisseerd door Robert Connolly
met David Wenham, Anthony LaPaglia en Sibylla Budd

Jim Doyle, een wiskundig genie, is op zoek naar een formule om een toekomstige beurskrach te kunnen voorspellen. Door de ongekende mogelijkheden van Jim's software wordt de fantasie en hebzucht opgewekt van Simon O'Reilly, directeur van de Centabank. O'Reilly's eigengereide manier van werken en zijn negatieve prestaties zijn een doorn in het oog van de Raad van Commissarissen. Om zijn huid te redden, haalt O'Reilly Jim over om voor de bank te gaan werken.

Interessant, is deze al te huur?

avatar van J.@.K
De datum kan nog veranderen, maar als het goed is, is ie vanaf 19 november te huur.

avatar van Multivitamine
Geweldige film, echt een aanrader om te kijken.
Pas in de laatste minuten wordt alles pas duidelijk

avatar van Ray80
Goeie film!

top film en waarom ik deze nooit eerder ben tegengekomen.
Verrassend eind en lekker in elkaar gezet.

4 voor mij

Opzich wel een leuke film je verveeld je niet .Einde vond ik een beetje voorspelbaar maar voor de rest goed geacteerd. Twijfel je of je deze wilt kijken ? gewoon doen je zal er iniedergeval geen spijt van krijgen.

3 ster

Multivitamine schreef:
Geweldige film, echt een aanrader om te kijken.
Pas in de laatste minuten wordt alles pas duidelijk

Haha, het werd mij al eerder duidelijk hoor. Het is wel een goede film. Alleen ze hadden het verhaal wat beter uit moeten werken. Aanzien waard, niet meer dan dat.

avatar van @quikfit
Prima vermaakt met deze film.

Hier werd ik niet echt warm van. Het is allemaal nogal een dooie boel eerlijk gezegd. Er zit geen enkele uitdaging in de film, het verhaal is uitermate mat (én voorspelbaar), de regie is erg zwak en de kleurloze personages konden ook al geen goed doen. Daarnaast kreeg ik meer dan eens de indruk dat deze prent de makelij is van een gefrustreerde klant van een bank.....

neo (crew)
Op zich een mooi scenario,wat leunt op een zeer interessant gegeven. Er is vrijwel niks anders wat zo fascinerend is als iets ongrijpbaars als de beurshandel. Daarbij is het thema macht omtrent banken een mooi dramatisch middel. Mooi voer voor een dramatische vertelling, maar de film ontpopt zich vooral als een erg voorspelbare, maar onderhoudende dramatische thriller. Het te ontwikkelen wondersysteem voor het voorspellen van de beurshandel is de steunpilaar van de film en weet gelukkig geloofwaardig te zijn binnen het verhaal. Het helpt ook enorm om simpelweg mee te gaan in dit en vele andere curieuze zaken omtrent het bankwezen, want voor enig realisme is dit niet bepaald de meest geschikte film.

Opvallen genoeg voelt de film ook een beetje aan als aan pastiche van andere films, iets waar de regisseur openlijk voor uitkwam. Ook werd componist Alan John duidelijk geïnstrueerd om een specifiek soort score te componeren. Het is alleen vreemd dat het oorspronkelijke idee, het laten klinken als Bernard Herrmann, vrijwel niet terug te horen is en het eerder op andere componisten lijkt. Niettemin erg effectief in de film.

avatar van Atheistus
@neo
De "macht" van de banken is zwaar overschat. En de koersen zijn net zo onvoorspelbaar al het weer. Tot nu toe heeft niemand bewezen dat dit anders is.
Maar de film is leuk en goed gemaakt. Het is vermakelijk en de acteurs doen het m.i. prima.