Gog (1954)

Sciencefiction

geregisseerd door Herbert L. Strock
met Richard Egan, Constance Dowling en Herbert Marshall

Tijdens een experiment van het induceren van een diepe slaap die zou gebruikt worden voor een lange ruimtereis worden meerdere wetenschappers in een onderzoeksbasis in New Mexico gedood. Blijkbaar door machines die onafhankelijk beginnen te handelen. Veiligheidsagent Sheppard komt bij de geheime ondergrondse basis aan om mogelijke sabotage te onderzoeken. Hij stelt vast dat de gehele installatie door de supercomputer NOVAC en zijn robots Gog en Magog wordt gecoördineerd. Daarnaast ontdekt hij een vreemd vliegend voorwerp hoog in de lucht dat boven de plaats blijft cirkelen.

avatar van alexspyforever
Deze film wordt hier enkel met sci-fi aangeduid en op imdb met liefst 3 waaronder horror maar dan weer geen sci-fi. De film is in de eerste plaats sci-fi met enkele milde horrorelementen. Het begint sterk met een mysterieuze moord op 2 wetenschappers, daarna krijg ik meer het gevoel dat ik naar een wetenschappelijke documentaire aan het kijken ben met diverse proefnemingen. Na een uur komt het dan toch los al had ik op dat moment al door wie de mysterieuze moordenaar is. Leuk om eens gezien te hebben. Dat de film erg obscuur is, was ook te zien aan de beeldkwaliteit.

avatar van joolstein
Gog is vooral een voortbrengsel van zijn tijd.
Het is 1954 en in een ultra-geheime installatie ergens onder de grond in de woestijn, werken Amerikaanse onderzoekers aan een project om ruimtereizen mogelijk te maken. Dit complex wordt gerund door super-computer Novac. Deze heeft twee hulpjes in de vorm van Gog en Magog. Wat zal er toch mis kunnen gaan, met robots die zijn vernoemd naar personen (of landen) die volgens de geschriften van de drie grootste religies een rol spelen in de vernieling van de wereld?

De rol van vrouwen was in de jaren '50 ook anders; zo zien we Joanna Merritt wel als een capabel en intelligent persoon maar is het wél de MAN die haar moet redden. Terwijl de VROUW hysterisch wordt en een flinke tik mag ontvangen. Daarnaast was ook de technologie erg verouderd en de ontkenning in de film dat mens niet gemaakt was om in de ruimte te reizen, werd in 1961 al ontkracht. Er is in de film helaas geen humor die voor wat luchtigheid kon zorgen. Nee, we krijgen vooral veel wetenschappelijk ouderwets geklets en als er dan nog aardige kills te zien waren dan had ik misschien wat positiever kunnen zijn. Nu is het vooral sober acteerwerk en chauvinisme wat de klok sloeg. Een film met een leuke start, een paar leuke ideeën maar waarin te weinig gebeurd en die te oubollig is, om echt goed te zijn.