• 8.222.447 stemmen

Ray Harryhausen: Special Effects Titan (2011)

Documentaire / Biografie | 90 minuten

Genre: Documentaire / Biografie

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Gilles Penso

Met onder meer: Ray Harryhausen, Peter Jackson en James Cameron

Over Ray Harryhausen: Special Effects Titan

Documentaire over de carrière van de beroemde monstermaker Ray Harryhausen. Deze documentaire blikt terug op de carrière van de beroemde monstermaker Ray Harryhausen. Interviews met hemzelf, maar ook met Steven Spielberg, Peter Jackson, John Landis, James Cameron, Guillermo Del Toro, Tony Dalton, Randy Cook en Robert Zemeckis, verklaren zijn werk en hoe hij hen geïnspireerd heeft.

image

avatar van Dopke

Dopke

Fijne documentaire over het fenomeen Ray Harryhausen. Gelukkig nog op tijd want de beste man is de 90 al gepasseerd. Het is een getrouwe, chronologische opvolging van de films waar Harryhausen aan mee heeft gewerkt, afgewisseld met talking head momenten van enerzijds grote regisseurs uit de hedendaagse CGI wereld (zoals Spielberg, Cameron, del Toro en Jackson) en anderzijds voor mij minder bekende namen binnen de visuele departments van de filmindustrie, die meegewerkt hebben aan bekende visuele spektakelfilms. Het is mooi om te zien hoe vol lof en respectvol ze zijn over Harryhausen. Zoals bij meer van dit soort documentaires die ik recentelijk zag (zoals over Corman (Corman’s World) of Woody Allen) zijn de kleine anekdotes het fijnst maar blijft het geheel wat oppervlakkig. Ik zou bij dit soort documentaires toch liever wat minder filmfragmenten zien en meer de diepte ingaan. Naast zijn werk en zijn invloed leren we bijvoorbeeld de persoon Harryhausen zelf niet echt kennen.

avatar van james_cameron

james_cameron

Hartverwarmende documentaire over stopmotion-pionier Harryhausen (inmiddels bijna 93 jaar oud!), vanaf 1949 verantwoordelijk voor films als Mighty Joe Young en Clash Of The Titans. Zijn werk inspireerde zo ongeveer alle hedendaagse filmregisseurs, waaronder Steven Spielberg, Peter Jackson en James Cameron. Deze komen ook allemaal uitgebreid aan het woord. De documentaire richt zich vooral op de films van Harryhausen, die allemaal chronologisch aan bod komen. Over hem zelf komen we helaas wat minder te weten; in dat opzicht schiet de documentaire wel iets tekort. Neemt niet weg dat het genieten is van de vele leuke fragmenten en interviews.

avatar van jarno1975

jarno1975

RIP Ray Harryhausen 29 juni 1920 - 7 mei 2013.

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

jarno1975 schreef:

RIP Ray Harryhausen 29 juni 1920 - 7 mei 2013.

avatar van namingway24

namingway24

Deze documentaire over een absolute special effects-legende raast in hoog tempo door Harryhausen's carrière heen, met bijdragen van vele bewonderaars en de meester zelf.

Het gaat nergens echt diep op de films of Harryhausen's persoonlijke leven in, maar het is een leuk overzicht van zijn werk en een mooi eerbetoon. De originele props zijn ook erg mooi om te zien, en van de tekeningen die Ray maakte als referentiemateriaal viel mijn mond echt wijd open.

De laatste beelden zijn gezien Harryhausen's overlijden vorig jaar extra emotioneel, en hoewel de man al jaren geen special effects meer maakte zal hij door velen gemist worden. Ik schaam me als ik zie hoe weinig van zijn creaties ik daadwerkelijk gezien heb; daar moet maar eens verandering in komen. Met dank aan deze documentaire...

avatar van Banjo

Banjo

Man! dit is de basis van de eerste monsters...

Als film liefhebber moet je hier wel een zwak voor hebben.

Het is leuk om te zien hoe het er allemaal aan toeging.

En dit is ook nog heel lang door gebruikt bijvoorbeeld in Honey i shrunk the kids!

Leuk, grappig en verplichte kost eigenlijk wel voor film liefhebbers..

4 sterren

avatar van Richard_Voorhees

Richard_Voorhees

Erg leuke documentaire die in duidelijke, chronologische volgorde de carrière van Ray Harryhausen en zijn invloed op de filmindustrie afgaat. Erg leuk om te zien hoeveel van de "grote namen" beïnvloed zijn door het werk van deze man.

Het hoogtepunt van de docu zijn echter de interviews met de man zelf. Niet alleen geeft hij een duidelijke "inside look" in hoe hij toendertijd te werk ging, maar hij brengt het ook nog eens met het enthousiasme van een jonge hond.

De film gaat echter niet in op het privé leven van de beste man, dus degenen die daarin geïnteresseerd zijn zitten met deze docu verkeerd. Voor zij die interesse hebben in zijn manier van werken is deze docu toch wel een kleine must.

avatar van j0enne

j0enne

Zonde dat zo weinig mensen dit gezien hebben.

avatar van baspls

baspls

"Let's face it: he made the best monster movies of all times."

Als kind was ik altijd super nieuwsgierig naar mooie oude monsterfilms. Zo kwam ik natuurlijk in aanraking met Ray Harryhausen's films, die natuurlijk de allerbeste waren. De 'praat-scènes' waren een beetje saai maar als de creatures in beeld kwamen zat ik op het puntje van mijn stoel. Een hoop van zijn films heb ik echter nog niet gezien en vaak keek ik alleen fragmenten. Alleen Clash of the Titans (1981), The 7th Voyage of Sinbad (1958) en Jason and the Argonauts (1963) staan me nog helemaal goed voor de geest.

Een groot pluspunt van de documentaire is dat ze niet alleen tal van toppers uit de filmwereld hebben maar ook Harryhausen zelf. Zoveel jaar later kan de beste man nog steeds tot in details vertellen hoe hij alles heeft gedaan.

De docu oogt een beetje commercieel, vooral in het begin waar het je lijkt te overtuigen om hem te bekijken met namen van films die zijn beïnvloed door Harryhausen's werk maar daarna vond ik het best sterk. We volgen in chronologische volgorde de carrière van Ray. Ik vond het erg mooi om te zien hoe vroeg hij al begon met zelf dinosaurussen maken in zijn garage. Filmmakers als Steven Spielberg, Peter Jackson, John Landis, James Cameron en Guillermo Del Toro geven hun inzage in Ray's werk en vertellen hoe hij hun heeft beïnvloed. Nick Park praat over stop-motion en Dennis Muren licht de pracht van de stop-motion effecten uit.

Deze documentaire wakkerde voor mij weer de discussie op: CGI of stop-motion/on-camera? Ik zeg dan uiteraard stop-motion en on-camera technieken, net als Dennis Muren zo mooi verteld. James Cameron zou (ondanks zijn eigen geweldige werk in de 80s) dat niet met me eens zijn, hij vind CGI wel een verbetering. Tim Burton vind animatie altijd kust, of dat nou Cel Animatie, Stop-motion of CGI is.

Harryhausen was geen regisseur maar eigenlijk was er bij zijn films maar één man die het voor het zeggen had en dat was Ray. Hij schreef de film, shot voor shot, ontwierp de creatures en maakte de effecten. Hij rende zelfs met de acteurs mee om ze instructies te geven. Geweldig.

De unieke inkijk achter de schermen en zeldzame beelden maken deze documentaire tot een must watch voor iedere filmliefhebber.

Onderhond

Matig.

Ik ben niet bepaald een liefhebber van klassieke films, toch ken ik de naam Harryhausen wel. Het is een begrip in de filmwereld en de man verdient dan ook wel een docu. Zeker het eerste uur kent deze docu dan ook wat interessante momenten.

Een aantal moderne regisseurs komt aan het woord, allen zien in Harryhausen de grootvader van de special effects. Het wordt wel even aangeraakt dat ook Harryhausen zelf zijn voorbeelden had, maar dat wordt gauw weer overstemd door nog een paar andere regisseurs die komen vertellen hoe geweldig de man wel niet is.

Daarna volgt vooral een chronologisch verloop van z'n carriere die best aangenaam om volgen is. Ik heb zelf een zwak voor stop-motion, dus zelf de wat krakkemikkelige oude animaties hebben nog wel hun charme. Dat ze er een apart woordje voor uitgevonden hebben om het onderscheid te maken met gewone animatie is een beetje lame, maar ach.

Het laatste half uur wordt er echter een "discussie" gestart rond CG vs traditionele special effects en daar wordt het teveel een promopraatje. Er is amper tegengewicht, volgens alle sprekers is stop-motion springlevend (dood is het niet maar het is een belachelijk kleine niche die vooral door beginnende animatie amateurs met grootse plannen opgevuld wordt) en de argumenten zijn typische argumenten van ambachtslieden waar de meerderheid van het publiek absoluut geen voeling mee heeft. De film blijft ook hardnekkig hangen in de Jacksons, Spielbergs en Burtons van deze wereld, het is allemaal wat Hollywoods.

Jammer, want het eerste uur niet is niet verkeerd. Verder oneens dat de film te weinig vertelt over de persoon Harryhausen. Dat is meer iets voor een biografisch boek ofzo, ik hoef echt geen kerstherinneringen van zijn gezin te horen in dit soort docu, maar het overdreven opgehemel en de brakke invulling van de CG vs traditioneel discussie zorgen ervoor dat deze docu serieus wat van z'n glans verliest. En dat komende van iemand die zich toch echt wel fan noemt van stop-motion.

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Ondanks dat grote namen als Spielberg, Cameron en Jackson voor de camera verschijnen, is het prettig dat hun rol maar relatief klein is. Met andere woorden, de hele film is niet een aaneenschakeling van mensen die Harryhausen veren in de reet steken. Uiteraard wordt er wel gesproken hoe Harryhausen vele grote filmmakers heeft beïnvloed, maar deze documentaire gaat vooral over het bijzondere oeuvre van Harryhausen en over het vak stopmotion. Aan de hand van schitterende beelden, toffe effecten die na vele jaren nog steeds overeind staan en mooie anekdotes over de producties gaan we langs al het grote werk van de meester. Het gaat allemaal lekker vlot, dus echt heel diep op de materie gaan we niet in. Maar als overzicht van het werk van een bijzondere filmmaker is deze documentaire erg geslaagd.

4 sterren.

avatar van dimi303

dimi303

Heel benieuwd. Deze is deze week op blu-ray op de deurmat gevallen. Binnenkort eens zien.