Sztuczki (2007)

Polen
Komedie / Drama

geregisseerd door Andrzej Jakimowski
met Damian Ul, Ewelina Walendziak en Tomasz Sapryk

Stefek (Damian Ul) is een 6-jarige jongen die het lot met kleine offers en trucs tracht te beïnvloeden. Hij komt uit een gezin met gescheiden ouders. Stefek heeft een stuk oudere zus en heeft zijn vader nooit gekend. Op een dag ziet hij een man op een stationsperron, waarvan hij vermoedt dat het zijn vader is.

avatar van Mochizuki Rokuro
Moet even wat op gang komen, deze landerige zomerse film. Maar dan is het genieten geblazen zo halverwege. Jammer dat er daarna met name een herhaling van zetten volgt en de energie langzaam uit film wegstroomt en helaas veert de film tegen het einde niet nog even op. Mooie muziek, mooi locatie-gebruik, mooie acteur en actrice en een zomers sfeertje.

avatar van Phantasm
kappeuter schreef:
Komt deze film hier nog op dvd uit?

Is er al, bij Free Record Shop.

avatar van adso
Oef, wat een liefhebbers hier! Word haast eh, jaloers op alle lovende reacties...
want behalve het kleurenpalet... begon Stefek mij na verloop van knap te irriteren...

avatar van stefan dias
adso schreef:

Ik respecteer je eerlijke reactie.
Zelf vond ik het heel verfrissend eens een niet al te bijdehand leuk kind te zien in een film, maar een doordeweeks naïef kind, wat hij overigens best mag zijn op die leeftijd. Op dat punt was het herkenbaar.
En zijn zus maakt toch ook weer heel veel goed. Een film die al bij al toch iets moois weet et puren uit iets wat au fond deprimerend en lelijk is.

Een in alle opzichten zonnige komedie met prachtig camerawerk en ontwapenend naturel gespeelde hoofdrollen van de nieuwkomers Damian Ul als innemende intrigant en de schattige sproetenkop Ewelina Walendziak, die erg zelfverzekerd wil overkomen maar dat allesbehalve is.
Deze op zich eenvoudige feel-good komedie in de ware zin des woords is een heel aangename verrassing.

avatar van stefan dias
nog eens een klein stukje gezien op Canvas (had het te laat gemerkt en heb'm sowieso op dvd)
Schitternde cinema toch wel. En nogmaals: die geweldige kleine die altijd maar dommige grimassen trekt en nergens iets van begrijpt. Vele malen echter dan de meeste filmkinderen. Een pareltje.

Heel erg leuke film die mij vanaf het allereerste begin al gelijk erg aanspreekt. De sfeer is fantastisch, de humor erg leuk en het verhaal is ook erg pakkend. Mooie terugkerende elementen ook zoals de spoorwegen, de Amerikaanse auto's en de speelgoed soldaatjes. Ook de observatie scènes zijn erg mooi en deden me sterk denken aan de films van Jacques Tati. Tenslotte zijn alle hoofdrolspelers ook nog eens mooi gecast en wordt er prima geacteerd. Puike film !

wendyvortex schreef:
Polen in de zomer heeft een goudgele gloed over zich heen.
Nooit daar geweest, maar leek me altijd een grijs lelijk land.
In deze film krijgt heel Polen een magisch-realistische tint en overtreft het Nederland in schoonheid.

Ik ben er wel vaak geweest en in alle tijden van het jaar. Deze film kwam op mij heel realistisch over als het Polen zoals ik het ook ken. Al is het merendeel van Polen inmiddels al wel veel meer opgeknapt en niet meer zo vervallen. Wat ik eigenlijk wel jammer vind, want ik hou wel van wat afgebrokkeld pleisterwerk op gebouwen. Voordat ik in Polen was geweest dacht ik ook dat het daar grauw en grijs was, maar dat is grote onzin. Er is zelfs erg mooie natuur ! De hoogovens in IJmuiden zijn wel grauw en grijs en het gebied rond Charleroi in België is ook niet vrolijk.
En in Polen is het in de buurt van Katowice ook best grauw en grijs. Maar dit zijn dus allemaal gebieden met zware (kolen) industrie en dat zijn gelukkig maar relatief kleine stukjes binnen een land.

avatar van Gon1234
Het was een rustige en leuke film, met een goede sfeer en kleurgebruik. Helaas, zakte de film halverwege in. Dit kwam omdat er te veel herhaald werd, en het verhaal niet meer interessant was. In het verloop van de tweede helft van de film kwam het verhaal wat meer op gang, maar heeft het zich in mijn ogen niet meer te weten herpakken.

Een leuke film, maar veel herhaling 3* (6,5)

avatar van cucciolo
Gon1234 schreef:

Een leuke film, maar veel herhaling 3* (6,5)

Dat vond ik nou ook. De film had meer tot zijn recht kunnen komen als ingekorte tv film oid. Niettemin erg sfeervol, en hele mooie opbouw naar een climax waarbij ik toch een traantje moest wegpinken.

avatar van 93.9
Pracht film, maar wat was de ware symboliek van de zwaluwen in bijna elke scene?