Haagse Sjonnie (2006)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Joost van der Valk

Hoofdpersoon Sjonnie is het Haagse typetje, in levenden lijve. Sjonnie, zijn vrouw Yo en de kinderen hebben geen makkelijk leven achter de rug. Maar er is altijd hoop op betere tijden en Sjon heeft nu een droom: een succesvol growshop-imperium opbouwen voor zijn hele familie. Hoewel het beginnen van een eigen zaak op zich al een gevecht is, worden zijn plannen ook nog eens aan alle kanten bedreigd door overheidsinstanties als de woningbouwvereniging, de belastingdienst en de gemeente. Als een ware hooligan voert Sjon een persoonlijke oorlog met het gezag om zijn idealen te kunnen verwerkelijken.

Tuig van de richel, maar wonder boven wonder is 't bij vlagen best 'n innemende man.

Waar is dit te zien?

avatar van Quentin
Tweede hit op google ...

avatar van Mug
Mug
Maar een linkje is handiger. (bedankt voor de info)

avatar van darkjaap
mwa soms wel grappig om te zien hoe hij leeft maar verder niet echt bijzonder 2,5*

The Last
Haha, geweldig typetje. Tis wel mooi om te zien waar die gast allemaal mee bezig is (smoken, 'winkeltje' runnen, wedstrijden van Ado bezoeken..).

- spychiater -

avatar van tukkerstein
Haagse Sjonnie een grote asociaal, zo eentje die de gemeenschap handen vol met geld kost, en het is helaas nog niet gespeeld. Tegelijkertijd is de documentaire wel erg grappig, met een aantal zeer grappige uitspraken en voorvallen.

avatar van gijs (-.-)
The Last schreef:
- spychiater -

dat wou ik ook in mijn reactie zetten

Vet tof :d

avatar van missl
Met open mond keek ik hier naar, wat fascinerend.

Is het eigenlijk bekend hoe het staat met onze Sjon én z'n growshop?

avatar van jurriaan15
wat een mafkees.. heerlijk hehe

avatar van Montorsi
Haha wist helemaal niet dat deze ook op moviemeter stond. Eigenlijk gewoon een komedie, en een hele goeie ook.

Sjon heeft Van der Valk laatst ‘een keer op de bek geslagen’. De filmmaker zit er niet mee. ,,We zijn vrienden geworden.’’

Leuk vak, dat filmmaken...

avatar van Koert
Kan me herinneren dat ik destijds toch smakelijk heb moeten lachen om Sjonnie. De man ratelt maar door. De film is als documentaire niet erg speciaal, maar als komedie zeer geslaagd.

avatar van Baldur
Vermakelijke documentaire over een of andere Haagse uitkeringstrekker en zijn leven wat voornamelijk bestaat uit niets doen, blowen, enkele illegale praktijken en ADO. Z'n opmerkingen, doordrenkt met Haags gescheld en gevloek, zijn vaak erg grappig, en er komt geen eind aan zijn gelul. Wat een figuur is die Sjonnie... Geinig om een keer te zien, maar meer ook niet. 3*

avatar van niethie
Sluit me aan bij hetgeen wat Gotti schreef in het eerste bericht. Verder vond ik dit eigenlijk niets, vrij amateuristisch en inhoudloos. Snap eerlijk gezegt ook niet zo goed wat dit youtube werkje op deze site doet. Aso's kijken is schijnbaar populair de laatste paar jaar. Kan iedereen zich weer lekker goed voelen over zichzelf...

2 sterren

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Sjonnie smokes shit.

En niet zo'n beetje ook. 9 Grammetjes en een broodje shoarma vullen zijn dag.

Ondanks de agressieve kant van Sjonnie is hij ook een zeer komische vent. Al bedoelt hij het waarschijnlijk niet altijd zo, en zullen de instanties dit ook niet beamen. Hilarisch was i.i.g. mijns inziens, het behangen tot de schimmel. Je moet het maar bedenken.

Het vervelende van deze 'docu' is echter het feit dat er weinig wordt ingegaan op eventuele achtergronden danwel familie en zijn gezin. En dat is een gemiste kans. Evenals het abrupte einde. Wel onderhoudend en enigszins vermakelijk dus. Met dank aan Sjonnie, en niet zo zeer aan de makers.

Misschien een follow-up dan maar?

Redelijk.

avatar van Le Edzel
Toch wel een cult held hoor!

avatar van movie acteurs
Ben zeker geen moraalridder maar dit soort mensen ben ik na tien minuten nogal zat. Vond het nogal weinig boeiend en de grove uitspraken werd ik hier een beetje beu. Maar blijkbaar heeft de film zelf het best goed gescoord op het internet. Blijkbaar kunnen alleen dit soort types de maatschappij nog boeien. De film krijgt van mij een 1,5.

avatar van erik neuteboom
Als geboren Hagenees, jarenlang bezoeker van ADO Den Haag in de jaren '60 en '70 en momenteel ambulant begeleider van mensen met psychische problemen in de wijken Centrum, Laak en Den Haag Zuid-West heb ik bijna vanaf mijn geboorte tot heden talloze Haagse Sjonnies gezien en ik kom ze nog dagelijks tegen. De charme is vaak de humor en de Don Quichotte-achtige manier waarop ze tegen hun vermeende onrecht vechten. Het grote probleem is echter dat het wel allemaal 100% vanuit hun wereld van beleving en gevoel wordt ervaren, zit het even tegen of gaat het niet zoalsde Haagse Sjonnies willen dan is het "kankah moskee" en "kankah Turk". Dat is ook hier het geval in deze film, je kunt het komisch noemen en af en toe is het ook ontroerend maar het blijft natuurlijk allemaal zeer intimiderend, grensoverschrijdend en absoluut niet invoelend hoe anderen denken en voelen zoals Haagse Sjonnie zich presenteert (denk hierbij aan Jacobse en Van Es, ook erg komisch maar wel super aso). Op zich dus een film die het nodige laat zien over types zoals Haagse Sjonnie maar ik sluit me aan bij Zinema dat wat meer achtergrond over hoe zo'n Haagse Sjonnie nou zo is geworden, deze docu sterker had gemaakt.

Een kijkje in de leef- en gedachtewereld van een asociaal type. Veel meer doet deze documentaire niet.
Na een 20-tal minuten heb je alles eigenlijk wel gezien en is de rest een saaie herhaling van meer van hetzelfde.

Filmmaker Joost van der Valk: "Als kijker krijg je sympathie voor Sjonnie en ga je met je eigen grenzen schuiven."

Dat zou van der Valk wel willen, maar daarvoor had hij toch meer diepgang of uitleg moeten (laten) geven (bv. de strijd van Sjonnie met de woningbouw of de regelgeving rond zijn grow-shop)
Typisch iets waardoor je meer van Sjonnie had kunnen laten zien, en wellicht zelfs deels begrip voor zijn houding kan krijgen.

Nu kreeg ik die sympathie voor Sjonnie nergens, laat staan dat de documentaire mij liet nadenken over mijn normen en waarden.
Aan het eind vertelt Sjonnie iets over zijn jeugd. Maar wat hij zegt is weinig verrassend... dat had je zonder zijn uitleg ook wel kunnen verzinnen.

avatar van Kiros
Knip hier en daar een paar seconden uit een scene en plak het achter elkaar in een youtubefilmpje van maximaal 3 minuten. Dan heb je een leuk tussendoortje waarbij je een glimlach niet kan onderdrukken en die daarna in de vergetelheid raakt samen met alle andere 1000-en korte funclips die je ooit zag.

Hier omheen een docu maken is veel te veel van het goede. Je bent als kijker een beetje op zoek naar diepgang, maar bij een figuur als de hoofdpersoon is dit bijna onmogelijk. Het enige wat diep gaat is het inhaleren van de zoveelste joint.
Enige sympathie krijgen, dat lukte mij niet. Of dat aan Sjonnie lag of aan de regisseur weet ik niet. Wellicht aan beide.
Een afkeer krijgen is logischer. Zonder de moraalridder uit te hangen, durf ik te stellen, dat dit soort mensen echt de verziekte cellen in de maatschappij zijn. Totaal geen respect voor wat dan ook, niet willen werken en een zeer grote bek ( inclusief bedreigingen) geven tegen instanties die er voor zorgen dat je toch te eten, te wonen en te blowen hebt ondanks je werkweigering.

Sjonnie als een held, als een cultfiguur, als een eenling schoppende tegen het systeem neerzetten is naar mijn mening niet juist.

Zeer matige en veel te lang durende pulp documentaire.

Lars Film
Op zich een goeie docu die mij wel heeft geboeid.het verhaal zat goed in elkaar.De presentator (of hoe je het moet nomen) Joost van der Valk moet iets veler zijn (dat is ook zo jammer bij de film Wilders, The Movie) de vragen die hij stelt komen niet egt luid over en hij geeft het snel op, als je snap wat ik bedoel. 3,0*

avatar van erik neuteboom
Deze week staat er in de gratis Haagse stadskrant De Posthoorn een stukje dat Haagse Sjonnie typeert: de gemeente is geurkaarten aan het verspreiden in het stadsdeel Laak zodat mensen de geur kunnen leren herkennen en dan aangifte kunnen doen. Dit ivm de lekkages, branden en kortsluiting door de illegale hennepkwekerijen, allemaal levensgevaarlijk en het is gewoon crimineel, aldus de politie.

Haagse Sjonnie is hier uiteraard niet blij mee, die wil lekker zijn eigen gang gaan en dreigt met een kort geding tegen de burgemeester. Zijn commentaar: "Wij hebben hier Crips, die wil je niet tegen je hebben.... "

Je leven heb je (vaak) zelf in de hand.
Deze meneer is diep gezonken en zal waarschijnlijk nooit meer boven komen drijven.

avatar van Leo1954
Aardige documentaire. Een hoop gek*nker, geen zin zonder. Ik ga hier niet mijn eigen grenzen voor verschuiven, die nijging krijg ik absoluut niet. Meelijwekkend is het wel.

avatar van boozebelly
Zulke 'aso-style' docu's vind ik altijd wel mooi om te zien.
Maar echt interessant is deze docu weer niet. Het is in feite niets meer dan één of andere wietkikker die overal op loopt te kankeren en tevens verwacht dat alles hem voor niks komt aanwaaien. Veel meer krijg je niet te zien terwijl ik graag wat meer diepgang zie van een persoon in een docu. Een simpele ras-aso. Overal tegenaan trappen en zelf de grootste uitvreter uithangen. Prima als je daar voor kiest, maar accepteer dan ook als een kerel de ellende die je over jezelf afroept.

3 Kleine sterretjes.

avatar van Minotaures
Kan wel een beetje om lachen, alleen overdrijft die het en is af en toe erg ver bezig. Die Haagse Sjonnie toch.

De held van Den Haag, denk ik zo.

avatar van boozebelly
Minotaures schreef:
...De held van Den Haag, denk ik zo.

Den Haag heeft toch wel andere personen om trots op te zijn mag ik hopen
Doe mij bijvoorbeeld de Golden Earring maar of Harry Jekkers

avatar van movie acteurs
Inderdaad. Of Kooten en de Bie bijvoorbeeld. Niet dit soort hersenloze types.

avatar van booyo
Vermakelijke docu. Eigenlijk niks boeiends aan, maar ik vind het altijd wel leuk om het leven van dit soort asocialen te volgen. Het duurt slechts 55 minuten, en toch had het van mij iets korter gemogen. Op een gegeven moment is het wel heel van het zelfde. Beetje kankeren, beetje blowen, beetje kankeren, beetje blowen.

avatar van niethie
Blijkbaar is hij al een tijdje geleden overleden.