Kumo no Hitomi (1998)

Japan
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Kiyoshi Kurosawa
met Sho Aikawa, Susumu Terajima en Ren Ohsugi

Nijima (Aikawa) is een witteboordencrimineel. Hij treedt doortastend op als hij iemand verdenkt van een aanslag op zijn dochtertje. Terwijl Nijima terugkeert naar zijn gewone leven raakt een yakuza baas geïnteresseerd in zijn diensten. Als een vriend hem introduceert in een hard crimineel netwerk krijgt Nijima al snel meer opdrachten die zelfs zijn eigen vriendenkring betreffen.

avatar van Mochizuki Rokuro
Het contrapunt van Serpent's Path. Min of meer zelfde uitgangspunt, zelfde hoofdrolspeler, maar stijl en toon van de film zijn aangepast.

Voor een Kurosawa Kiyoshi fan zoals ik, is dit een interessante exercitie, omdat Kurosawa hier duidelijk experimenteert met narratief-cinematografische technieken: hoe bepaalt de stjil de werking en zegginskrachtetc. In sommige opzichten is dit meer een voorloper van zijn meesterwerk Barren Illusion dan een killer-thriller als Kurosawa in de jaren ervoor voornamelijk maakte.

Interessante film!

Verrassend fijne Kurosawa.

Veel beter dan Serpenth's Path wat mij betreft. Deed me sterk denken aan Kitano af en toe. Erg scherpe editing, vreemde keuze van scenes en uitermate droog.

Aikawa, Terajima en Osugi zijn altijd fijn, maar Aikawa is toch echt een aardige subfavoriet aan het worden. Eigenlijk nooit ondermaats of slecht.

Verder een interessant gebracht verhaaltje, verhaal door de harde editing, mensen die op zoek zijn naar emotionele inleving zijn wel gewaarschuwd.

4.0* en een uitgebreide review