Kumo no Hitomi (1998)

Japan
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Kiyoshi Kurosawa
met Sho Aikawa, Susumu Terajima en Ren Ohsugi

Nijima (Aikawa) is een witteboordencrimineel. Hij treedt doortastend op als hij iemand verdenkt van een aanslag op zijn dochtertje. Terwijl Nijima terugkeert naar zijn gewone leven raakt een yakuza baas geïnteresseerd in zijn diensten. Als een vriend hem introduceert in een hard crimineel netwerk krijgt Nijima al snel meer opdrachten die zelfs zijn eigen vriendenkring betreffen.

avatar van Mochizuki Rokuro
Het contrapunt van Serpent's Path. Min of meer zelfde uitgangspunt, zelfde hoofdrolspeler, maar stijl en toon van de film zijn aangepast.

Voor een Kurosawa Kiyoshi fan zoals ik, is dit een interessante exercitie, omdat Kurosawa hier duidelijk experimenteert met narratief-cinematografische technieken: hoe bepaalt de stjil de werking en zegginskrachtetc. In sommige opzichten is dit meer een voorloper van zijn meesterwerk Barren Illusion dan een killer-thriller als Kurosawa in de jaren ervoor voornamelijk maakte.

Interessante film!

Sho en Terajima wekken in ieder geval wel interesse!

Ben niet zo'n fan van Kurosawa, ook Serpent's Path vond ik niet super, maar toch een keertje kijken of ik deze film kan vinden.

avatar van Mochizuki Rokuro
Onderhond schreef:

Dat is me bekend. Ik ben wel groot fan, zoals je weet. Het is wel een typische Kurosawa, dus wat rommelig, met intrigerende premisse en zo. Je weet vast wat je dan te wachten staat. Zeker samen zijn de films interessant. Deze was lange tijd niet toegevoegd (en ik kon geen goede afbeelding vinden), maar ik heb ze beide thuis staan, langer geleden voor t laatst gekeken, dus heb het niet helemaal scherp voor de geest. Dit vond ik de betere van de twee, maar hij moet het meer van sfeer en zo hebben.

Dank aan Purmerend voor het alsnog toevoegen.

avatar van Purmerend
Graag gedaan.

Verrassend fijne Kurosawa.

Veel beter dan Serpenth's Path wat mij betreft. Deed me sterk denken aan Kitano af en toe. Erg scherpe editing, vreemde keuze van scenes en uitermate droog.

Aikawa, Terajima en Osugi zijn altijd fijn, maar Aikawa is toch echt een aardige subfavoriet aan het worden. Eigenlijk nooit ondermaats of slecht.

Verder een interessant gebracht verhaaltje, verhaal door de harde editing, mensen die op zoek zijn naar emotionele inleving zijn wel gewaarschuwd.

4.0* en een uitgebreide review