Môjû tai Issunbôshi (2001)

Alternatieve titels: Blind Beast vs. Killer Dwarf | Blind Beast vs. Dwarf

Japan
Horror

geregisseerd door Teruo Ishii
met Lily Franky, Shinya Tsukamoto en Hisayoshi Hirayama

Monzo Kobayashi is een schrijver. Wanneer hij naar een show van de ster Ranko Mizuki gaat kijken, valt hem een vreemde man op. Hij houdt zijn hoofd naar beneden en kijkt niet eens op wanneer Ranko op het podium verschijnt. Op de terugweg van het theater maakt hij nog iets raars mee. Een samuraidwerg met een kinderlichaam en een volwassen hoofd loopt langs hem, terwijl hij een afgesneden vrouwenarm bij zich draagt. Wanneer hij het met zijn vriend Kogoro Akechi over zijn werk heeft, blijkt Ranko Mizuki vermist te zijn.

Teruo Ishii.

Je kan veel en lang over de mannen lullen, maar uiteindelijk moet je toch wel toegeven met het echte auteur te maken te hebben. Deze film is z'n allerlaatste geweest, 4 jaar voor z'n dood, maar je kan je amper voorstellen dat dit geregisseerd is door een opatje.

Ishii's status verklaart wel hoe hij een hoop bekende acteurs (Tsukamoto, Hashimoto) bij elkaar gekregen heeft voor wat uiteindelijk een redelijk amateuristisch werkje is geworden. Verhaaltje ligt in het verlengde van wat je van hem kan verwachten. Vage body/freak horror, lugubere verhaaltjes maar uiteindelijk niet veel gore of echte horror.

Tsuka speelt een detective die het mysterie rond de vete tussen Blind Beast (een artistieke moordlustige masseur) en Killer Dwarf (een chanterende priester) probeert te ontrafelen. Veel getwist en revelaties, op zich nog het meest interessante aspect van de film.

Visueel is het karig. De interessante stukjes worden vaak verpest door uiterst kitscherig kleurgebruik, verder veel slordig camerawerk wat alle sfeer uit de film haalt. Laatste half uur is wel wat beter, maar dan is het eigenlijk al wat te laat.

Leuk wel weer de demonische semi-dansen, heb ik volgens mij al in elke Teruo Ishii film gezien. Weird mannetje, jammer genoeg geen echt goede film.

- Deze poster is op zich niet verkeerd
- De DVD hoes heeft het over "the final disturbing masterpiece from the Godfather of Pinky Violence
- Tsukamoto Shinya en Tanba Tetsuro (o.a.) op de cast-lijst
- Bronmateriaal van Edogawa Rampo
- Een veelbelovende aantiteling: mooie grafiek en verontrustende geluidsband met wolvengehuil

(maar ik was gewaarschuwd voor een matige film). Eindresultaat: een verschrikking, helaas. Zeer, zeer matig acteerwerk, kostuums van de plaatselijke carnavalsvereniging, matige belichting en decors. Volkomen waardeloos. Alleen muziek en geluidsband waren nog van enig niveau, daarvoor een halve ster (in mijn eigen database geef ik ook '0'). Ook de leeftijd van Ishii ten tijde van het maken (bijna 80 jaar) zijn een verzachtende omstandigheden.

avatar van Cellulord
Zullen deze maar links laten liggen.

Gisteren nog Môjuu gezien, en dit zou er een soort remake van zijn. Remake? In Môjuu zaten in ieder geval geen dwergen (damn!) en ook geen Tsukamoto .
Beide films zijn gebaseerd op het zelfde verhaal van misdaad/horror schrijver Edogawa Rampo. Das weer een nieuwe naam voor mij. Maar nu ik zie dat Tsukamoto's Sôseiji gebaseerd is op een kort verhaal van deze schrijver ben ik zeer geïntresseerd naar meer.

Met dit IMDB-lijstje ben ik voorlopig zoet.

Haha leuke j-horror