King of the Underworld (1939)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Lewis Seiler
met Humphrey Bogart, Kay Francis en James Stephenson

Dr. Carole Nelson is een arts die onderwereldfiguur Joe Gurney de schuld geeft van de dood van haar man tijdens een politie-operatie. Ze wil wraak en opent een praktijk in een plaatsje waar enkele handlangers van Gurney zich begeven. Na verloop van tijd bezoekt Gurney haar voor hulp na gewond te zijn geraakt door een gevangenis uitbraak.

avatar van IcU
IcU
Een onbegrijpelijk onbekende film van Bogart. Deze prent had al lang en breed een dvd release mogen hebben. Het is namelijk een heerlijk filmpje met een divers verhaal en een geweldige Bogart. Een ongewoon spannend en creatief einde zorgt voor een film die je eigenlijk een keer gezien moet hebben. Ik sta er dan ook van te kijken dat ik de eerste ben die er op stemt.

avatar van Bobbejaantje
Misdaaddrama van Warner Bros. waarin Humphrey Bogart de show mag stelen als de gangster Joe Gurney. Het verhaal is eigenlijk redelijk origineel maar ook redelijk ongeloofwaardig te noemen, waardoor het wat mij betreft ook nooit echt spannend wordt. Wanneer te veel elementen met de haren getrokken zijn, komt het niet meer goed. De finale moet je zien om te geloven. Af en toe valt er wel nog leuke humor te bespeuren wat een pluspunt is.

Acteerprestaties op zich zijn in orde. Bogart maakt in feite de film, en Kay Francis is prima als classy dokter. Regie en fotografie van respectievelijk Lewis Seiler en Sidney Hickox blinken uit in middelmaat.

Deze film lijkt me enkel aan te raden voor Bogartcompletisten.