Otley (1969)

Verenigd Koninkrijk
Komedie / Actie

geregisseerd door Dick Clement
met Tom Courtenay, Romy Schneider en Alan Badel

Gerald Arthur Otley is een Britse geheim agent die een mysterieuze moordzaak moet onderzoeken. Naast dubbele martini's ontdekt hij ook dubbelspionnen op een cocktailparty en om te kunnen infiltreren in de misdadigersbende, moet hij zich voordoen als een oplichter die wil handelen in gestolen documenten. Nadat Otley eerst een keer tegen de lamp loopt, krijgt hij daarna steeds meer in de gaten hoe de vork in de steel zit.

Goeie film waarin een man uit zijn appartement gezet wordt en bij een vriend op zoek gaat naar een slaapplaats. Niet bepaald een origineel plot dat ook nog eens onnodig complex is (het heeft veel weg van een Hitchcock-film). Wel lekker typisch Brits en typisch sixties (absoluut een product van zijn tijd, en dat bedoel ik positief). Genoeg goeie scenes, de humor is droog en de cast doet het prima. Een kleine 3.5 sterren.