Roman de Gare (2007)

Frankrijk
Thriller

geregisseerd door Claude Lelouch
met Dominique Pinon, Fanny Ardant en Audrey Dana

Judith Ralitzer (Fanny Ardant), femme fatale en bestsellerauteur, wordt op het bureau van de Quai des Orfèvres ondervraagd over haar mogelijke banden met 'Le Magicien', een ontsnapte seriemoordenaar die zijn naam dankt aan de trucs die hij doet in het bijzijn van zijn slachtoffers. Tevens, op een benzinestation wordt Huguette (Audrey Dana), een jonge veelbelovende kapster, na een ruzie met haar vriend aangeklampt door een mysterieuze onbekende (Dominique Pinon), die wel heel graag een gesprek aan wil knopen. Zou de schrijfster, die op zoek is naar karakters voor haar nieuwste succesroman, echt contact hebben met de seriemoordenaar? En hoe ontwikkelt zich het gesprek tussen Huguette en de onbekende?

avatar van maxcomthrilla
Opvallend hoe deze film voorbij is gegaan aan zowat geheel Nederland. Niet dat men echt iets mist, maar kreeg toch best goede kritieken in het buitenland.

Film valt te vergelijken met Tell no One, alleen is die in alles wat veelzijdiger. Deze film leidt een beetje onder het syndroom dat het allemaal wel vlot wegkijkt maar nergens echt weet te imponeren. Vooral omdat ik het allemaal al eens gezien heb. Pinon lijkt ineens wat meer rollen op zich te nemen, wat niet erg is, zij het dat ik altijd een vreemde eigenschap achter hem zoek, terwijl hij hier verre van de Pinon uit de Jeunet films is. Hij is veel introverter en meer berekenbaar.

De uiteindelijke climax is een goede truc maar berust teveel op toeval en op het feit dat ik het allemaal wel aan zag komen. Immers een einde waar een op zijn hoede zijnde Pinon zich simpel in het hol van de leeuw liet vermoorden
lag niet geheel in de lijn der verwachting.

Blijft over een fijne Franse film die eigenlijk meer slaagt als komedie dan als thriller vanwege alle toestanden met de nukkige familie van Huguette, Huguette `s fake orgasme en Huguette `s ex. Ik raad trouwens ook ten zeerste af om de synopis hierboven te lezen, aangezien het veel van het plot weggeeft en daardoor tot nog minder verrassingen zou kunnen leiden.

Een knap scenario van Claude Lelouch zelf én het prima acteerwerk van Dominique Pinon, Audrey Dana en Fanny Ardant zorgen voor een aantrekkelijke film, waarin de spanning langzaam maar zeker oploopt. Een paar niet ter zake doende subplots probeert de kijker voortdurend op het verkeerde been te zetten.
Een van de betere films van Lelouch.