Valley of Love (2015)

Frankrijk

geregisseerd door Guillaume Nicloux
met Gérard Depardieu, Isabelle Huppert en Dan Warner

Isabelle en Gérard hebben zes maanden geleden hun zoon verloren. Maar nu heeft die laatste hun een brief geschreven waarin hij voorstelt om af te spreken in 'Death Valley', de vallei van de dood, diep in de Verenigde Staten. Vader en moeder zien het absurde van de situatie in maar besluiten toch om er heen te gaan en hun zoon op te wachten.

Vanaf 23 juli in de bioscoop (Contactfilm)

Trailer geplaatst

avatar van Mochizuki Rokuro
In de trailer een verwijzing naar Maurice Pialats Loulou (1980) - is dat puur en alleen omdat de 'sterren' voor het eerst in 35 jaar samen spelen, waarom moet dat met zo'n vreemde hint die toch niemand snapt of zit er ook nog een vervolg-element in?

avatar van yeyo
Mochizuki Rokuro schreef:
In de trailer een verwijzing naar Maurice Pialats Loulou (1980) - is dat puur en alleen omdat de 'sterren' het eerst in 35 jaar samen spelen, waarom moet dat met zo'n vreemde hint die toch niemand snapt of zit er ook nog een vervolg-element in?

Loulou heb ik zelf nog niet gezien, maar er wordt blijkbaar wel naar een scène uit die film verwezen. Heeft natuurlijk ook veel te maken met het meta-gehalte van Valley of Love: Hupert en Depardieu spelen 'zichzelf' en er wordt voortdurend verwezen naar hun persoonlijk leven. Daarnaast vinden ze het in Frankrijk ook best een heuse gebeurtenis om deze twee grootheden na zo een lange tijd weer verenigd te zien op het grote scherm. En niet te vergeten: Pialat's weduwe is de producer.

avatar van Verhoeven
Net als in Nicloux's vorige film wisselt hij momenten van lanterfanten af met betuigingen. Hoewel dat laatste niet echt het juist woord is. Het lanterfanten zit hem in Depardieu die bijvoorbeeld de helft van de tijd klaagt over de warmte en het vele lopen. Hoe vaak kijken we wel niet naar zijn zwetende buik in net iets te kleine broekjes. Maar ook de vele discussies die op niets stranden. Depardieu die niets met mystieke / bovennatuurlijke / spirituele zaken kan. En Huppert daar juist een zekere kracht uit put. Vond de tegenstelling erg treffend en kon er dan ook ruimschoots om lachen.

Tegelijkertijd ook echt drama. Bijna levensecht. Het voorlezen van de brieven. Het verwerken van de dood van hun zoon. Het verleden. Elkaar. En dan opeens krijgt de film een extra laag. De scène waar Huppert vecht met haar zoon in de hotelkamer. Vervolgens het bijna surrealistische gesprek van Depardieu en de (misvormde) vrouw over de dood. En dan de ontmoeting met de zoon. Een openbaring. Heel spaarzaam in beeld gebracht. Waardoor het extra sterk werkt.

Het helpt ook dat Charles Ives' compositie van The Unanswered Question met enige regelmaat wordt ingezet. Het leven is een mysterie. Met vaak onbeantwoorde vragen.

Mooie film, met werkelijk schitterende beelden van death valley, wat een prachtig buitenaards oord, vreemd dat er niet eerder een film is opgenomen
Film was traag maar niet storend en laat je in verbazing achter

twin schreef:
Zijn zat films opgenomen daar. Met Antonioni's Zabriskie Point als bekendste. Of wat te denken van de oude Star Wars-trilogie, The Gunfighter, Greed, The Hitcher, The Professionals, Spartacus, 3 Godfathers, en ga zo maar even door. Dumont's Twentynine Palms is daar ook deels opgenomen.

Verhoeven schreef:

Deze films zijn mij niet bekend, in ieder geval bedankt voor deze info

avatar van Verhoeven
Dat dit zomaar in de VK geplaatst mag worden. Om treurig van te worden ...

avatar van wendyvortex
Huppert en Depardieu 35 jaar na LouLou weer samen in de hoofdrollen als de Franse acteurs en ex-geliefden Isabelle en Gerard die uitgenodigd via de suicide note van hun gezamenlijke zoon een week lang in Death Valley verblijven.
Depardieu laat z'n imposante Obelix-lijf in alle glorie zien, Huppert loopt iets te veel met d'r mobiele telefoon te mieren. Bij vlagen imponerende film, al had het nog iets intenser gemogen en had Death Valley iets meer screen-time mogen hebben.
Toch best een aardige terugblik naar wat ooit (eind jaren zeventig - begin jaren tachtig) de top van de Franse cinema was (en met de weduwe van Maurice Pialat als producente van de film).

avatar van poko
Goed. Bijzonder concept en mede door het spel van Huppert en Depardieu van begin tot einde boeiend.