• 8.347.392 stemmen

Met onder meer: Dirk Bogarde, Andréa Ferréol en Klaus Löwitsch

Releasedatum: 17 juli 2014

Plot Despair

"A hysterical comedy"

1930. Hermann Hermann, een uit Rusland gevluchte chocoladefabrikant van joodse komaf, woont met zijn vrouw in Berlijn. Naast een midlife-crisis, lijdt hij aan een soort paranoïde schizofrenie: hij komt steeds zichzelf tegen, ziet zich door zichzelf geobserveerd en raakt op de rand van een geestelijke crisis. Zijn kind-vrouwtje Lydia heeft een buitenechtelijke relatie met haar ‘neef’, zijn bedrijf is bijna failliet en de Nationaal Socialisten zijn in opmars. Wanneer hij tijdens een zakenreis Felix Weber ontmoet, een zwerver die sprekend op hem zou lijken, ontstaat het idee om zich radicaal van zijn nachtmerries en verleden te ontdoen. Voor zijn – naar eigen zeggen – ‘reis naar het licht’ – bedenkt hij een krankzinnig plan.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Hermann Hermann

Lydia Hermann

Silverman / Sergeant Brown / Foreman

Inspector Schelling

avatar van FisherKing

FisherKing

Glansrol van Dirk Bogarde in deze Fassbinder film.

avatar van Querelle

Querelle

Ik wil deze film heel graag zien, ik heb nl. het boek gelezen. weet iemand of hij ergens te vinden is?

avatar van Fortune

Fortune

Hij is te vinden op het web.

avatar van Malick

Malick

Contact Film gaat binnenkort Despair in de kleinere Filmhuizen uitbrengen.

gauke

Geen gemakkelijke film en voor mij niet een van de beste films van Fassbinder, deze film noir, waarin de regisseur commentaar levert op de recessie van de jaren dertig (na de aandelencrash). Een film vol vreemde details, toespelingen, illusies en ontoegankelijke beelden over een man die volledig geobserdeerd is door zijn aard. Het is jammer dat er geen enkele ontwikkeling in spanning bestaat en dat het onderscheid tussen realiteit en fictie pas aan het einde van de film verdwijnt.

kappeuter (crew films)

Krijgt re-release door Contactfilm: vanaf 17 juli in de bioscoop.

avatar van Badalamenti

Badalamenti

Hier binnenkort te zien :

Programma | Natlab

avatar van Malick

Malick

Ben ik de enige hier die in Despair Fellini invloeden ziet? Zoals die terugkerende labyrint van de glazen deuren, of de hoeveelheid spiegels, zijn wulpse vrouw of de paranoïde schizofrenie van de hoofdpersoon.

avatar van eRCee

eRCee (moderator nieuws)

Despair is een film die erin slaagt z'n vervreemdende effect voornamelijk te halen uit de enscenering. Glazen wanden, kleurgebruik, spiegels, voorbij rijdende auto's, extravagante jurken en dito badjassen, het is allemaal zeer goed uitgedacht en gebruikt, zeker in combinatie met de dynamische cameravoering en het (bewust) theatrale acteerwerk. Wat ik jammer vond is dat het verhaal zich aan het einde ontwikkelt richting een 'perfecte moord'-mysterie, hoewel er tegelijk voldoende zaken onduidelijk blijven om er ook meer van te maken dan dat (bijvoorbeeld: waarom zegt Felix 'thank you' als hij wordt neergeschoten, en hoe moeten we het acteer-verhaal van Hermann plaatsen?). Wat mij betreft dus een boeiende Fassbinder.

avatar van Movsin

Movsin

Fassbinder houdt er een speciale manier op na om zijn karakters te typeren. Wanneer het om een driftig, wankelbaar personage gaat, zoals hier, wordt het soms wel wat moeilijk en wanneer hij (Fassbinder) het gegeven nog bijvult met allusies op allerlei achtergrondtoestanden, al dan niet belangrijk, kan u wel een zekere moedeloosheid besluipen. Het merkwaardige is echter dat ge niet afhaakt, gewoon omdat hij (Fassbinder) er toch steeds in slaagt te boeien en dat ge weet dat er wel iets verrassend te gebeuren staat.

"Eine Reise ins Licht" is wellicht niet de beste film van Rainer Werner, maar van de gestileerde, minitieuse beeldcomposities kan ik wel genieten en ook van de vaak tegen het cynisme aanleunende humor ("Waar ligt die stad ?" - ""Voorlopig nog in Duitsland" of de scene waar Hermann minutenlang zijn echtgenote negeert).

Valt wat lang uit maar dan is het maar een schitterend acterende Dirk Bogarde bewonderen.

avatar van dimi303

dimi303

Bevreemdend filmpje die zeker blijft plakken. En wat een prachtige poster is dit niet. tot zelfs de lijn in het midden van de poster. Het was ook de cover van de dvd die mij aantrok. Hopelijk is deze nog te vinden.