• 8.295.950 stemmen

Geregisseerd door: Paco Cabezas

Met onder meer: Ruth Díaz, Javier Pereira en Paco Cabezas

Oorspronkelijke taal: Spaans

Plot Aparecidos

"How Can You Save The Already Dead?"

Zus Malena en broer Pablo vinden op hun reis door Argentinië een dagboek waarin de meest verschrikkelijke misdaden worden beschreven die 20 jaar geleden plaats vonden. De nacht na deze ontdekking is er een familie vermoord op identieke wijze als in het dagboek wordt beschreven. Nu moeten Malena en Pablo onderzoeken wat echt is en wat niet. Iets wat dood was is nu erg levend.

Daniel Lerhmann

Tv Chainsaw Psycho Killer

Manuel Leonardi

Jimmy 'Pinche' McLaine

avatar van Noodless

Noodless

De trailer ziet er in ieder geval veelbelovend uit.

avatar van Tonypulp

Tonypulp

Trailer ziet er inderdaad wel goed uit!

Het heeft mijn aandacht te pakken

avatar van Rayuka

Rayuka

De info klopt niet.

Het verhaal betreft een broer en een zus.

Onderhond

Goed.

Maar mist een beetje spanning. Een aardig interessant verhaaltje, kundig en stijlvol uitgewerkt. Spaanse kwaliteit dus, maar tussendoor wil het af en toe een beetje slepen.

Visueel wat karig, hoewel er best een aantal fijne scenes tussenzitten. De horror blijft vooral beperkt tot geesten en verschijningen, je hoeft geen echt grootse zaken te verwachten.

Film duurt iets te lang, maar weet toch een fijn sfeertje neer te zetten. Een duidelijk gevoel dat er meer inzat overheerst, maar het is een waardig filmpje dat nergens naar een onvoldoende neigt. Leuke aanvulling op de Spaanse horror releases dus, al kent het land duidelijk betere keuzes.

avatar van arno74

arno74

Hoewel dit officieel een horror is deed het me meer denken aan een bovennatuurlijke drama met horrortrekjes. Het verhaal waarop het voortbouwt gaat over de verdwijningen tijdens het dictatoriale regime van de Argentijnse militaire junta. Broer en zus komen een (dag)boek tegen waardoor ze de verschrikkingen uit het verleden middels verschijningen in het heden herbeleven.

Door dit vrij apart verhaal kostte het me wat moeite om in te komen, van special effects wordt nauwelijks gebruik gemaakt waardoor de verschijningen te echt lijken en juist daardoor vreemd overkomen. Aardig om te zien hoe de film de 'gaten' die de junta heeft veroorzaakt toont door de verdwenen personen in het heden te laten verschijnen.

Aparte en interessante film die helaas qua uitwerking niet helemaal is geslaagd. Een ruime 2,5* voor deze Spaans/Argentijnse productie (geen idee waarom Zweden hier als eerste productieland moet staan).