The Undying Monster (1942)

Horror

geregisseerd door John Brahm
met James Ellison, Heather Angel en John Howard

Een weerwolf sluipt 's nachts rond maar doodt slechts de leden van één bepaalde familie. Het lijkt een toeval maar de onderzoekende inspecteur komt erachter dat deze traditie al generaties aanhoudt. Wanneer hij het verband tussen de weerwolf en de familie ontdekt, zal dit tot een angstaanjagende conclusie leiden.

avatar van joolstein
Twee jaar voordat regisseur John Brahm de film The Lodger (1944) maakte, (gebaseerd op hetzelfde fictieboek over Jack the Ripper als Alfred Hitchcocks gelijknamige zwijgende film uit 1927) waagde hij zich aan deze horrorfilm. Na de opening met een somber landhuis bovenop een klif, is er direct de meest briljant scène van de hele film te zien. Hierin zien we de camera in één lange Take een halfduister interieur aftasten. We zien een slapjes bungelende hand en het roerloze lichaam van een hond die het ergste doen vermoeden. Echter dan verbreekt Brahm de spanning en blijkt het dat we in het ootje zijn genomen. Verder is het vooral puur B-filmmateriaal met een krakkemikkige intrige en een plot dat wel wat weg heeft van een kruising tussen The Wolf Man en Hound of the Baskervilles. Maar dan net als een boulevardklucht; een frivole, luchtige inhoud, rijke aankleding en een redelijke rolbezetting. En het is dan ook vooral de stijl van de Duitse regisseur Brahm die het geheel naar een iets hoger niveau tilt.