Die Ratten (1955)

Alternatieve titel: The Rats

West-Duitsland

geregisseerd door Robert Siodmak
met Maria Schell, Curd Jürgens en Heidemarie Hatheyer

Op zoek naar haar verloofde komt de zwangere Poolse Pauline Karka terecht in het Berlijn van de jaren 1950. Ze vindt onderdak bij Anna John die, om haar huwelijk te redden, net doet of ze zwanger is. Voor een paar honderd Mark verkoopt de vertwijfelde Pauline haar kind aan Anna, die de baby aan haar man toont als hun zoon. Als Pauline, nu met een slecht geweten, haar kind terug wil hebben, vraagt Anna aan haar broer Bruno om de lastige Poolse uit de weg te ruimen.

Marie Schell, heel dikwijls gecast voor een sociaal, melodramatische film en het uitbeelden van een beklagenswaardig personage (cfr "Gervaise", "Une Vie"...) vind ik hier toch wel al te gretig, met overactinvg, haar meelijkwekkende rol vertolken. Naast haar, Curd Jürgens die heel wat meer passende variatie in zijn persoonsuitbeelding steekt.
"Die Ratten" is een middelmatige film met een toch wel enigszins bij het haar gegrepen plot, die weliswaar de tijdsgeest van het naoorlogse Duitsland weergeeft, maar helaas al te melodramatisch is en eigenlijk noiit echt aangrijpt.