• 11.513 nieuwsartikelen
  • 163.819 films
  • 10.479 series
  • 30.471 seizoenen
  • 618.923 acteurs
  • 194.205 gebruikers
  • 9.042.553 stemmen
Avatar
 
banner banner

Le Départ (1967)

Drama / Komedie | 93 minuten
3,02 27 stemmen

Genre: Drama / Komedie

Speelduur: 93 minuten

Alternatieve titel: Start

Oorsprong: België

Geregisseerd door: Jerzy Skolimowski

Met onder meer: Jean-Pierre Léaud, Catherine-Isabelle Duport en Jacqueline Bir

IMDb beoordeling: 6,4 (1.087)

Gesproken taal: Frans

  • On Demand:

  • Netflix Bekijk via Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Le Départ

Het 19-jarige kappershulpje Marc wil deelnemen aan een rally. Hij heeft alleen geen auto en slechts 48 uur om er één te vinden die goed genoeg is om ermee deel te nemen. Alle middelen worden ingezet om zijn doel te bereiken.

logo tmdbimage

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

  • 18918 berichten
  • 14956 stemmen

Jean-Pierre Léaud is als een vis in het water (en hij doet het fantastisch) in deze eerste film van Skolimowski in het Westen. Het is zo op het eerste gezicht een film die naadloos past in het Nouvelle Vague werk van die tijd (Mas Cu Lin Feminin etc). Vaak ook met Léaud.

Toch weet Skolimowski er een eigen stempel op te plakken. In eerder werk was het vooral de fotografie (veel beweging, veel visuele grappen en veel anekdotes die zich op de achtergrond afspeelden) waarmee Skolimowski experimenteerde. Hij gebruikt hier voornamelijk de muziek. De film wordt gedomineerd door een zeer enthousiaste Jazz soundtrack (ook dat is bekend terrein in de Nouvelle Vague), maar wat wel nieuw is dat de muziek hele dialogen vervangt. Op zich is er duidelijk wat er gebeurt, en wat er precies gezegd wordt is toch niet van belang, dus is het grappig dat Skolimowski door het wisselen in klankkeur en ritme het visuele ondersteunt.

De visuele grappen zijn trouwens nog niet weg: In het begin is er al een geweldige scene met een benzine jerrycan bijvoorbeeld. Daarnaast vond ik het hele verhaal over de kappersjongen die zo graag met een Prosche een race wil rijden bijzonder onderhoudend en bij vlagen zeer inventief. Dromerige, poëtische scenes onderbreken de flow van het verhaal om de continu wisselende gemoedstoestand van Léaud te onderstrepen. Hoogtepunt vond ik de scene met de spiegel.

Leuke rol ook van Duport als het vriendinnetje.


avatar van Malick

Malick

  • 9014 berichten
  • 0 stemmen

Tijdens het kijken van ''Le Départ'' viel me de hoeveelheid overeenkomsten op die de film heeft met ''À bout de souffle'': de manier waarop de hoofdpersoon in het leven staat, hoe hij met vrouwen omgaat en hoe hij die ook nog weet te paaien voor een hotelkamertje. Daarbij speelt Jean-Pierre Léaud met een zekere soepelheid, waarbij je vooral moet opletten hoe hij met zijn vingers langs zijn mond gaat. Hij lijkt als twee druppels water op het karakter dat Jean-Paul Belmondo speelt in ''À bout de souffle''. Is dat een probleem? Nee hoor, want nergens ervoer ik het als een geforceerd na-apen van een klassieker. Het is eerder een eerbetoon op de filmstroming Nouvelle Vague.

Er zit trouwens ook een heel uidagende scène in die ver voor zijn tijd is en die laat zien hoe goed Jerzy Skolimowski weet om te gaan met censuur. De hoofdpersoon, het 19-jarige kappershulpje Marc, verleidt een rijpere dame die hem in haar auto dan weer tot een hoogtepunt weet te brengen door een blowjob. Hoewel je het niet ziet gebeuren, hoor je het door de Jazzmuziek en de mimiek in het gezicht van Marc. Ontzettend inventief!


avatar van J. Clouseau

J. Clouseau

  • 962 berichten
  • 1001 stemmen

Waar valt dit ergens te verkrijgen?


avatar van scorsese

scorsese

  • 11914 berichten
  • 10272 stemmen

J. Clouseau schreef:

Waar valt dit ergens te verkrijgen?

Nu op Netflix


avatar van 93.9

93.9

  • 3122 berichten
  • 4198 stemmen

Twee films van deze regisseur gaf ik ooit het volle aantal sterren (Moonlighting en Deep End). Deze maakte hij eerder.

Prachtig geschoten alsof het gisteren gemaakt is. Heel jazzy! Niet mijn meest favoriete soort film, maar zeer genietbaar werkje.


avatar van Flavio

Flavio

  • 4548 berichten
  • 4827 stemmen

Fijn hoor, deze toevoeging van Netflix. Leaud is perfect voor de rol van jongeman vol bravoure, die droomt van meedoen aan een race en daar veel voor over heeft. Indrukwekkend trucje met de veiligheidsspeld by the way. Duport biedt charmant tegenspel. Muziek en snelle auto’s spelen beiden een grote rol, waardoor het lastig stilzitten is tijdens het kijken. Knappe jongen die dit uitzit zonder eens met de vingers te knippen of met de voet mee te tappen. De film is geregeld behoorlijk grappig, dankzij Leaud vooral.

Hoewel zeer Frans in alles is het dus een Belgische film die zich afspeelt in Brussel.


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 8637 berichten
  • 4837 stemmen

Een degelijke film over een jongeman die dolgraag wil gaan racen in de plaatselijke rally. Je moet daar natuurlijk wel een wagen voor hebben, en geld, en connecties. En dat heeft hij allemaal niet.

Voor de vorm racet hij door de straten van Brussel en omgeving, krijgt hij het af en toe aan de stok met een andere weggebruiker. Mooi in beeld gebracht. Ik had Brussel eerst niet herkend, maar dan later doemde het beeld van het Justitiepaleis op.

Sfeervol ook met die jazzdeuntjes. Vrij smoothly allemaal. Leuke meepikker, maar meer dan dat nou ook weer niet.