Le Départ (1967)

België
Drama / Komedie

geregisseerd door Jerzy Skolimowski
met Jean-Pierre Léaud, Catherine Duport en Jacqueline Bir

Het 19-jarige kappershulpje Marc wil deelnemen aan een rally. Hij heeft alleen geen auto en slechts 48 uur om er één te vinden die goed genoeg is om ermee deel te nemen. Alle middelen worden ingezet om zijn doel te bereiken.

avatar van Mochizuki Rokuro
Jean-Pierre Léaud is als een vis in het water (en hij doet het fantastisch) in deze eerste film van Skolimowski in het Westen. Het is zo op het eerste gezicht een film die naadloos past in het Nouvelle Vague werk van die tijd (Mas Cu Lin Feminin etc). Vaak ook met Léaud.

Toch weet Skolimowski er een eigen stempel op te plakken. In eerder werk was het vooral de fotografie (veel beweging, veel visuele grappen en veel anekdotes die zich op de achtergrond afspeelden) waarmee Skolimowski experimenteerde. Hij gebruikt hier voornamelijk de muziek. De film wordt gedomineerd door een zeer enthousiaste Jazz soundtrack (ook dat is bekend terrein in de Nouvelle Vague), maar wat wel nieuw is dat de muziek hele dialogen vervangt. Op zich is er duidelijk wat er gebeurt, en wat er precies gezegd wordt is toch niet van belang, dus is het grappig dat Skolimowski door het wisselen in klankkeur en ritme het visuele ondersteunt.

De visuele grappen zijn trouwens nog niet weg: In het begin is er al een geweldige scene met een benzine jerrycan bijvoorbeeld. Daarnaast vond ik het hele verhaal over de kappersjongen die zo graag met een Prosche een race wil rijden bijzonder onderhoudend en bij vlagen zeer inventief. Dromerige, poëtische scenes onderbreken de flow van het verhaal om de continu wisselende gemoedstoestand van Léaud te onderstrepen. Hoogtepunt vond ik de scene met de spiegel.

Leuke rol ook van Duport als het vriendinnetje.

avatar van Verhoeven
Tijdens het kijken van ''Le Départ'' viel me de hoeveelheid overeenkomsten op die de film heeft met ''À bout de souffle'': de manier waarop de hoofdpersoon in het leven staat, hoe hij met vrouwen omgaat en hoe hij die ook nog weet te paaien voor een hotelkamertje. Daarbij speelt Jean-Pierre Léaud met een zekere soepelheid, waarbij je vooral moet opletten hoe hij met zijn vingers langs zijn mond gaat. Hij lijkt als twee druppels water op het karakter dat Jean-Paul Belmondo speelt in ''À bout de souffle''. Is dat een probleem? Nee hoor, want nergens ervoer ik het als een geforceerd na-apen van een klassieker. Het is eerder een eerbetoon op de filmstroming Nouvelle Vague.

Er zit trouwens ook een heel uidagende scène in die ver voor zijn tijd is en die laat zien hoe goed Jerzy Skolimowski weet om te gaan met censuur. De hoofdpersoon, het 19-jarige kappershulpje Marc, verleidt een rijpere dame die hem in haar auto dan weer tot een hoogtepunt weet te brengen door een blowjob. Hoewel je het niet ziet gebeuren, hoor je het door de Jazzmuziek en de mimiek in het gezicht van Marc. Ontzettend inventief!

avatar van J. Clouseau
Waar valt dit ergens te verkrijgen?